2023 m. Norvegijoje buvo užregistruota net 24,3 proc. mažiau elektromobilių nei prieš metus. Tuo pat metu numatoma, kad 2024 m. bus paskutiniai metai vidaus degimo automobiliams. Ar norvegai nebemėgsta elektromobilių?
Norvegija minima kaip sektinas elektromobilių plėtros pavyzdys. Nė vienoje kitoje šalyje elektromobiliai taip greitai neužkariavo rinkos kaip čia. Tačiau 2023 m. Norvegijoje naujų automobilių pardavimai smuko – jų parduota net 27,2 proc. mažiau nei prieš metus. OFV, arba Norvegijos kelių federacija, netgi kalba apie „šaltą dušą“ automobilių pramonei ir esamo automobilių parko pakeitimą nulinės taršos transporto priemonėmis. Ar taip jau blogai?
Norvegijos rinkoje ir toliau dominuoja elektromobiliai. Iš 126 953 naujai įregistruotų automobilių net 104 588 buvo visiškai elektriniai. BEV užima net 82,4 proc. rinkos, tačiau dar 2022 m. norvegai įsigijo 138 249 elektromobilius, o ankstesniais metais šis skaičius visą laiką augo. Tuo pat metu užfiksuota rekordiškai maža vidaus degimo automobilių dalis: nehibridiniai benzininiai ir dyzeliniai automobiliai kartu sudarė tik 3,7 proc. pirmą kartą registruotų automobilių.
Pavaros tipas | Registracijos 2023 m. | Procentas 2023 m. | Registracijos 2022 m. | Procentas 2022 m. | Pokytis |
---|---|---|---|---|---|
Benzinas | 1493 | 1,2% | 4333 | 2,5% | -65,5% |
Benz. hibridinis | 7584 | 6,0% | 10159 | 5,8% | -25,3% |
Benz. Plug-in Hibr. | 9969 | 7,9% | 15593 | 8,9% | -36,1% |
Dyzelinas | 3117 | 2,5% | 5427 | 3,1% | -42,6% |
Dyzelinis hibridas, Plug-in | 200 | 0,2% | 528 | 9,3% | -62,1% |
Elektrinis | 104 588 | 82,4% | 138 249 | 79,3% | -24,3% |
Vandenilis | 2 | 0,0% | 27 | 0,0% | -92,6% |
Tačiau naudotų automobilių rinkoje dominuoja dyzeliniai automobiliai, kurių kiekis, palyginti su 2022 m., nepakito. Iš 507 000 naudotų automobilių, kurie 2023 m. Norvegijoje pakeis savininkus, 41 proc. sudarė automobiliai su dyzeliniais varikliais. Naudotų elektrinių automobilių dalis padidėjo iki 19 proc. visų pasikeitusių savininkų.
Norvegijos kelių federacijos OFV ekspertai nurodo kelias naujų automobilių registracijos mažėjimo priežastis. Pagrindine priežastimi jie laiko 25 proc. PVM įvedimą elektromobiliams, kurių vertė viršija pusę milijono kronų (apie 44 000 eurų). Be to, 2023 m. sausio 1 d. Norvegijos vyriausybė įvedė naują nuo svorio priklausantį mokestį visiems lengviesiems automobiliams, nepriklausomai nuo jų variklio. Dėl šios priežasties 2022 m. gruodis buvo rekordiniai metai pagal naujų automobilių registraciją (tuo metu buvo parduota daugiau kaip 40 000 automobilių); pirkėjai norėjo suspėti iki padidinimo įvedimo. Be didesnių automobilių kainų, 2023 m. rinkos nuosmukį lėmė ir palūkanų normų kilimas.
Tačiau 2023 m. Norvegijos naujojoje rinkoje yra ir laimėtojų. „Tesla“ padidino pardavimus nuo 21 300 automobilių 2022 m. iki 25 408 automobilių praėjusiais metais. Apie sėkmę gali kalbėti ir „Toyota“ (nuo 13 900 iki 15 700 automobilių), tačiau trečioje vietoje esanti „Volkswagen“ turėjo tenkintis sumažėjusiais pardavimais nuo 20 100 iki 13 700 automobilių. Drastiškai sumažėjo premium klasės markių, tokių kaip „Polestar“ (-61 proc.), BMW (-57,5 proc.), „Audi“ (-54,9 proc.) ir „Mercedes-Benz“ (-50,9 proc.), kurios ypač nukentėjo nuo mokesčių padidinimo, pardavimai. Net tokie Kinijos prekių ženklai kaip MG, BYD, siūlantys elektromobilius konkurencingomis kainomis, pasirodė nepakankamai atsparūs naujoms taisyklėms.
Pirmą kartą Norvegijoje įregistruoti nauji automobiliai – 20 populiariausių markių
Registracijos 2023 m. | Registracijos 2022 m. | |
---|---|---|
Tesla | 25 408 | 21 300 |
Toyota | 15 754 | 13 873 |
Volkswagen | 13 704 | 20 183 |
Volvo | 8882 | 12 849 |
Skoda | 7735 | 9886 |
BMW | 5961 | 14 034 |
Hyundai | 5481 | 9044 |
Nissan | 5185 | 4073 |
Mercedes-Benz | 5159 | 10 498 |
Audi | 4661 | 10 326 |
Ford | 4479 | 5390 |
MG | 3317 | 4241 |
Kia | 2375 | 5614 |
Peugeot | 2370 | 3347 |
Opel | 1835 | 1784 |
Polestar | 1832 | 4697 |
Mazda | 1493 | 2114 |
BYD | 1383 | 2655 |
Lexus | 1300 | 1150 |
Citroen | 1238 | 1938 |
Iš 20 populiariausių modelių Norvegijoje yra tik trys, kurie negali būti visiškai elektriniai – tai pačios „Toyotos“ (Yaris, RAV4, Corolla). Priešingai, pirmasis nuo nulio sukonstruotas „Toyota“ elektromobilis – bZ4x – užėmė ketvirtą vietą. Lyderiu išlieka „Tesla Model Y“. Net jei amerikiečių prekės ženklas Norvegijoje siūlytų tik šį vienintelį modelį, jis vis tiek išliktų šios rinkos prekės ženklu Nr. 1. 2023 m. Norvegijoje „Tesla Model Y“ pasirinko daugiau klientų nei kitus keturis reitinge esančius automobilius (ID.4, „Enyaq“, bZ4x, XC40).
Pirmą kartą Norvegijoje įregistruoti nauji automobiliai – 20 populiariausių modelių
Registracijos 2023 m. | Registracijos 2022 m. | |
---|---|---|
Tesla Model Y | 23 088 | 17 354 |
Volkswagen ID.4 | 6614 | 11 561 |
Skoda Enyaq | 5740 | 7133 |
Toyota bZ4x | 5395 | 872 |
Volvo XC40 | 5025 | 5507 |
Ford Mustang Mach-E | 3792 | 4226 |
Toyota Yaris | 3582 | 5381 |
Toyota RAV4 | 3457 | 4078 |
Volkswagen ID.3 | 3141 | 2742 |
Hyundai Kona | 2991 | 2566 |
Audi Q4 e-tron | 2688 | 4928 |
Nissan Ariya | 2606 | 536 |
Nissan Leaf | 2471 | 3222 |
BMW iX1 | 2415 | 423 |
Tesla Model 3 | 2083 | 3162 |
Toyota Corolla | 1911 | 1755 |
Polestar 2 | 1832 | 4691 |
BMW i4 | 1782 | 3824 |
MG 4 | 1622 | 272 |
Audi Q8 e-tron | 1602 | – |
Pastaruosius kelerius metus Norvegija palaipsniui mažino lengvatas ir privilegijas elektromobilių vairuotojams. Subsidijos, atleidimas nuo kelių rinkliavų ir metinio mokesčio, nemokamas automobilių stovėjimas jau nebeegzistuoja. Tačiau elektromobilių vairuotojai vis dar gali naudotis autobusų juostomis, o kai kuriose savivaldybėse tikėtis nuolaidų mokamo stovėjimo zonose ir mažesnių bilietų keltuose. Jau 2025 m. Norvegijoje įsigalios draudimas registruoti naujus vidaus degimo automobilius. Taip pat skaitykite: „Didžiausia Europos politinė partija nori sustabdyti vidaus degimo variklių draudimą“.