2024 m. sausio-kovo mėn. „Tesla“ akcijų vertė smuko beveik trečdaliu, o analitikai skambina pavojaus varpais, kad minėto pirmojo ketvirčio pardavimų statistika nebus, švelniai tariant, rekordinė. Ar amerikiečiai pateko į bėdą?
Nesvarbu, kokia yra kiekvieno nuomonė apie „Tesla“, visi turi pripažinti, kad per pastaruosius kelerius metus Elono Musko vadovaujamas prekės ženklas tapo tikru automobilių pasaulio fenomenu. Dar niekada anksčiau gamintojui, orientuotam tik į elektromobilių kūrimą, nepavyko pasiekti tokios milžiniškos sėkmės.
Neabejotinai 2023 m. įeis į istoriją ne tik amerikiečių, bet ir visos automobilių pramonės istoriją. Nes būtent tada „Tesla Model Y“ tapo pirmuoju istorijoje elektromobiliu, tapusiu perkamiausiu automobiliu pasaulyje per kalendorinius metus. Nors „Toyota“ į tai žiūri kiek kitaip.
Atrodo, kad Elonas Muskas ir kompanija siekia išlaikyti pagreitį ir įsitvirtinti kaip vieni didžiausių pasaulinės rinkos žaidėjų. Tačiau realybė yra kiek kitokia, ir pirmasis 2024 m. ketvirtis „Tesla“ nebuvo itin sėkmingas. Tai patvirtina ir nuotaikos aplink bendrovę.
Prieštaravimai dėl paties E. Musko, užpuolimas subberlyno gamykloje, didelė Kinijos gamintojų konkurencija ir elektrinių automobilių sektoriaus augimo trikdžiai sukėlė neramumų akcijų rinkoje. Nuo 2024 m. sausio 1 d. „Tesla“ akcijų kaina nukrito beveik 28 proc.
2024 m. kovo mėn. akcijų vertė nukrito iki žemiausio lygio nuo 2022/2023 m., ir nors akivaizdu, kad daugiausia triukšmo sukėlė sunkumai „Gigafactory“ gamykloje netoli Berlyno, patys pardavimų statistiniai duomenys visai nedžiugina.
JAV portalo „CarScoops“ duomenimis, dauguma analitikų prognozuoja, kad pirmąjį 2024 m. ketvirtį „Tesla“ automobilių bus parduota apie 457 000 vienetų. Nors tikimasi, kad tai bus 8 proc. daugiau nei per tą patį praėjusių metų laikotarpį, 2022-2023 m. šis šuolis siekė net 36 proc.
Kainų karas daro savo įtaką? „Tesla“ atsidūrė keblioje padėtyje
Automobilių kainų mažinimas, kurį lėmė Kinijos kainų karas ir pirštinės perėmimas, ilgainiui taip pat nevirsta pardavimais. Iš tiesų, manoma, kad „Tesla“ Kinijoje ir JAV, t. y. dviejose didžiausiose savo rinkose, turės pasiruošti maždaug 5 proc. nuosmukiui.
Situaciją reikėtų gelbėti Europoje, kur tikimasi, kad parduodamų vienetų skaičius toliau augs, tačiau kai kurie ekspertai pateikia pesimistinę viziją. Pasak jų, 2024 m. I ketvirtis gali būti pirmas kartas nuo 2020 m., kai „Tesla“ tokį laikotarpį baigs raudonai, palyginti su ankstesniais metais.
Tuo viskas nesibaigia – 2023 m. pabaigoje „Tesla“ jau prarado populiariausio elektromobilių prekės ženklo titulą, kurį užleido Kinijos milžinei BYD. Be jos, verta paminėti ir „Xiaomi“, kurios sedanas SU7 atrodo tikrai intriguojančiai tiek popieriuje, tiek kainoraštyje. Ir vis dėlto tai ne vieninteliai pasaulinės sėkmės trokštantys prekės ženklai iš Vidurio Karalystės.
Šiuo metu padėtis nėra geresnė. Tačiau ekspertai galbūt neskelbia pavojaus signalo, tačiau pastebi, kad „vandenyje yra kraujo, o rykliai pradeda cirkuliuoti“.