Dar visai neseniai naudoto elektromobilio pirkimas buvo tarsi šuolis į nežinią. Tradiciniai naudotų automobilių pirkėjai, kuriuos labiau domino ne akumuliatoriai, o sandėriai, skeptiškai žiūrėjo į šias nulinės emisijos mašinas, nes jos buvo retos ir techniškai sudėtingos. Tačiau per pastaruosius kelerius metus gamintojams į savo asortimentą įtraukiant vis daugiau elektromobilių, naudotų pavyzdžių pasirinkimas nuolat didėja. Be to, didėja supratimas, kad reikia važinėti be teršalų, todėl naudoti elektromobiliai tampa kaip niekad geidžiami.
Taigi, ką reikia žinoti? Skaitykite toliau, nes mes atskleidžiame visus svarbiausius patarimus, kurių reikia norint įsigyti puikų naudotą elektromobilį.
Elektromobilių tipai
Pirmiausia nuspręskite, kokio tipo elektromobilio norite ar jums reikia, nes šiuo metu jų yra gana daug.
Akivaizdžiausi yra BEV (angl. battery-electric vehicles – liet. akumuliatoriniai elektriniai automobiliai), kurie paprastai ateina į galvą, kai galvojama apie elektromobilius. Šios mašinos, naudojančios didelį akumuliatorių bloką elektros varikliui ar varikliams maitinti, važiuoja tik elektra. Dėl to gali kilti „nuotolio nerimo“ problema, kai vairuotojai kartais nerimauja, kad liks be elektros energijos. Kai kurie ankstyvieji BEV automobiliai iš tiesų kelia susirūpinimą, nes, tarkime, ankstyvojo „Nissan Leaf“ atstumas tarp įkrovimų buvo šiek tiek ilgesnis nei 140 kilometrų. Tačiau kai kurie vėlesni modeliai vienu įkrovimu nuvažiuoja 480 ir net 640 kilometrų.
Toliau seka PHEV (angl. plug-in hybrid electric vehicles – liet. iš tinklo įkraunamos hibridinės elektrinės transporto priemonės), kuriose tradicinis ICE (anlt. internal combustion engine – liet. vidaus degimo variklis) derinamas su elektros varikliu ir mažesniu akumuliatoriumi. Dažniausiai trumpų kelionių metu elektros variklis gali perimti visą krūvį, nes jo nuvažiuojamas atstumas paprastai yra 40-60 kilometrų. Tačiau, kai baterijos išsikrauna arba reikia nuvažiuoti toliau, galima naudoti benzininį arba dyzelinį variklį. Kaip ir BEV automobilius, juos galima prijungti prie elektros tinklo ir įkrauti akumuliatorių, tačiau daugelyje jų elektros energiją galima pasipildyti naudojant vidaus degalų variklį kaip generatorių.
Panašiai veikia ir REx (angl. range extenders), tačiau jų mechaninė filosofija yra kitokia. Iš esmės jie važiuoja kaip BEV, visą laiką ratus suka elektros variklis, o kaip ir PHEV, jie turi vidaus degalų variklį. Tačiau kitaip nei PHEV, ICE naudojamas tik kaip generatorius, kad palaikytų minimalią akumuliatoriaus įkrovos būseną, kol galėsite prijungti prie elektros tinklo ir maksimaliai įkrauti akumuliatoriaus baterijas, o tada pasieksite panašų nulinės emisijos išmetimo per išmetamųjų dujų vamzdį rodiklį kaip ir PHEV.
Ar man tinka elektromobilis?
Tai klausimas į kurį kiekvienas potencialus elektromobilio pirkėjas turėtų atsakyti pirmiausia. Iš esmės turite skirti laiko išsiaiškinti, kam ketinate naudoti automobilį ir kur jį statysite, kai jo nenaudosite, nes nėra prasmės rinktis elektra varomą automobilį, jei negalite įkrauti jo akumuliatoriaus, nes neturite prieigos prie elektros tinklo.
Jei daug važinėjate trumpais vietiniais maršrutais, bet savaitgaliais reguliariai išvykstate į tolimesnes keliones, tuomet PHEV arba REx automobilis yra labai prasmingas. Galėsite važinėti po apylinkes, įkrauti baterijas kiekvieną vakarą arba kai tik sustosite, ir nenaudoti vidaus degimo variklio. Tačiau ilgesnėms kelionėms galite išvažiuoti į greitkelius ir keliauti toli, žinodami, kad turite benzininį arba dyzelinį variklį, kurį galima greitai ir lengvai pripildyti plačiame degalinių tinkle.
Tačiau nepamirškite, kad elektros įkrovimo infrastruktūra nuolat tobulėja ir plečiasi, o vis dažniau gatvėse įrengiamos įkrovimo sistemos reiškia, kad turėti privažiavimą ar garažą nėra taip svarbu, kaip anksčiau, todėl būtinai atlikite tyrimą. Kiekvienais metais vietų, kuriuose galite įkrauti elektromobilį vis daugėja. Įsitikinti tuo galite pažiūrėję į šiame straipsnyje pateikta elektromobilių įkrovimo stotelių žemėlapį.
Kalbant apie praktinius dalykus (pavyzdžiui, ar jūs ir jūsų šeima tilpsite, ar tilps į jūsų garažą?), dabar galima įsigyti įvairių formų ir dydžių elektromobilių – nuo miesto automobilių iki visureigių ir dar daugiau.
Kur galima įsigyti elektromobilį?
Didėjant elektromobilių skaičiui keliuose ir didėjant vartotojų susidomėjimui, naudotų egzempliorių pasiūla ir paklausa kaip niekada didelė, o tai reiškia didesnį pasirinkimą. Dar svarbiau yra tai, kad naudotą elektromobilį įsigyti dar niekada nebuvo taip paprasta, nes jį galima įsigyti iš franšizinių atstovų, elektromobilių specialistų, nepriklausomų atstovybių ir net privačių pardavėjų internetinių skelbimų puslapiuose.
Daugeliui paprasčiausias kelias bus per pagrindinį pardavėją, kuris naudojasi gamintojo patvirtinta naudotų automobilių schema. Taip, už šią privilegiją sumokėsite šiek tiek daugiau, tačiau turėsite būti ramūs dėl gamyklos garantijos, prekės ženklo ekspertizės apie savo gaminį ir kruopščiai patikrinto automobilio. Be to, galėsite naudotis jo finansine perkamąja galia ir įvairiais mokėjimo būdais, pavyzdžiui, pirkimu išsimokėtinai.
Vis dėlto turėtumėte apsvarstyti ir nepriklausomo specializuoto elektromobilių pardavėjo galimybę. Daugelis jų jau daugelį metų dirba su elektromobiliais ir yra ankstyvieji ir gerai išmanantys šią technologiją. Dažniausiai šie pardavėjai turės platesnį skirtingų markių ir modelių asortimentą.
Kalbant apie mažiausias kainas, perkant privačiai, tikėtina, kad bus sudarytos didžiausios kainos. Žinoma, tai ne be rizikos, tačiau, skirtingai nei tradiciniuose elektra varomuose automobiliuose, juose yra mažiau judančių dalių, todėl mechaniniu požiūriu yra mažiau galimybių sugesti. Nepaisant to, jums reikės atlikti namų darbus ir eiti į pirkinį plačiai atmerktomis akimis, nes privataus pardavimo atveju, jei nutiktų blogiausia ir jūsų naujasis pirkinys sugestų, grąžinimo galimybės bus labai menkos.
Naudoti elektromobiliai – į ką turėčiau atkreipti dėmesį pirkdamas?
Nors elektromobiliai yra kupini technologijų, jie yra gana paprasti prietaisai. Paprastai po oda slepiasi tik didelė baterija, maitinanti variklį, kuris suka vieno greičio automatinę pavarų dėžę. Nors tai reiškia, kad yra mažiau galimybių suklysti, vis dėlto yra vertingų patikrinimų, kuriuos galite atlikti.
Pavyzdžiui, labai svarbu turėti išsamią techninės priežiūros istoriją, nes ji ne tik užtikrina, kad ankstesnis savininkas rūpinosi automobiliu, bet ir reiškia, kad automobilyje turėjo būti įdiegti naujausi programinės įrangos atnaujinimai ir atliktos visos atšaukimo procedūros.
Rekomenduojama atlikti automobilio VIN patikrą, kad patikrinti ridą ir išsiaiškinti ar jis nėra dalyvavęs eismo įvykiuose.
Visi naudoti elektromobiliai yra sunkūs, todėl būtinai patikrinkite padangų ir stabdžių nusidėvėjimą, taip pat paklausykite, ar pakaba neskleidžia nepageidaujamų garsų. Pavyzdžiui, ankstyvieji „Renault Zoes“ yra labiau linkę į trūkumus.
Dukart patikrinkite ir automobilio akumuliatoriaus dydį. Paprastai kuo didesnis kWh rodiklis, tuo ilgesnis nuvažiuojamas atstumas. Daugumos ankstyvųjų elektromobilių akumuliatoriaus elementų dydis yra gana mažas, todėl įsitikinkite, kad žinote, ką įsigyjate, ypač jei planuojate reguliariai keliauti ilgas keliones. Taip pat įsitikinkite, kad yra ir tinkami įkrovimo kabeliai, nes juos pakeisti brangu ir, žinoma, be jų jūsų naujasis pirkinys bus daugiau ar mažiau nenaudingas.
Ar elektromobiliui reikia namų įkroviklio?
Trumpas atsakymas į šį klausimą yra „taip“. Kad galėtumėte kuo geriau išnaudoti elektromobilio naudojimo galimybes, tikrai turite turėti galimybę jį prijungti prie elektros tinklo namuose, o tai daugeliui reiškia, kad turite galimybę naudotis privažiavimu arba garažu. Galimybė įkrauti elektromobilį ne namuose suteikia daug patogumo ir padeda sutaupyti lėšų, todėl elektromobilio turėjimas tampa mažiau streso keliančiu ir paprastesniu pasirinkimu.
Prijungimo namuose privalumas yra tas, kad prieš išvažiuojant iš namų paprastai galima iš anksto paruošti automobilio saloną, kad karštomis dienomis jis būtų vėsus, o kai lauke vėsu – šiltas.
Elektromobilių garantijos
Kaip ir visiems automobiliams, elektra varomiems automobiliams nuo pat jų įsigijimo suteikiama gamintojo garantija, kuri, priklausomai nuo modelio, paprastai trunka trejus metus. Tačiau kai kurios įmonės siūlo dosnesnes garantijas, pavyzdžiui, „Honda“, „Hyundai“ ir „Renault“ siūlo penkerių metų garantiją, o „Kia“ – septynerių metų. Tai reiškia, kad daugelio šių automobilių pirkėjai gali naudotis dideliu originalių garantijų likučiu.
Svarbiausia, kad daugumai elektromobilių suteikiama atskira garantija akumuliatoriui, kuri daugumos gamintojų suteikiama aštuoneriems metams ir 160 000 kilometrų. Ši garantija apsaugo nuo akumuliatoriaus eksploatacinių savybių sumažėjimo laikui bėgant, o dauguma garantuoja, kad akumuliatoriaus elementai bus tinkami naudoti, jei jų talpa per garantijos laikotarpį sumažės žemiau 70 %.
Naudotų elektromobilių patikimumas
Atsižvelgiant į santykinį mechaninį paprastumą, galima tikėtis, kad naudoti elektromobiliai bus patikimesni nei jų analogai su vidaus degalų varikliais. Tačiau tai nereiškia, kad šios mašinos yra negendančios, ir, kaip ir su visais automobiliais, galite tikėtis, kad kartais pasitaikys gedimų.
Naujausio atlikto elektromobilių patikimumo tyrimo duomenimis, patikimiausias modelis yra „Tesla Model 3“, po jo seka „Hyundai Kona“ ir „BMW i3“, kurių visų patikimumas viršija 90 %. Tačiau visi jie susidūrė su tam tikromis problemomis, dažniausiai su prasta surinkimo kokybe arba elektros problemomis, susijusiomis su informacinėmis ir pramoginėmis arba automobilyje esančiomis sistemomis.
Turėtumėte išstudijuoti bet kurio potencialaus pirkinio techninės priežiūros istoriją ir patikrinti, ar buvo atlikti visi atšaukiami darbai, tačiau apskritai dauguma elektromobilių turėtų būti be rūpesčių, o visos finansinės išlaidos turėtų apsiriboti įprastine technine priežiūra ir eksploatacinių medžiagų, tokių kaip padangos ir stabdžiai, keitimu.