Jūsų automobilyje bet kada gali atsirasti gedimas, tačiau nebūtinai turite iš karto vykti į autoservisą. Vis dėlto yra tokių, kurių negalima atidėlioti. Tiek, kad geriausia nedelsiant sustabdyti automobilį ir, jei reikia, iškviesti pagalbą kelyje. Toliau važiuoti yra labai pavojinga. Jei ne jums, tai jūsų automobiliui.
Raudonas šauktukas apskritime, t. y. stabdžių gedimas
Vienas iš pavojingiausių galimų gedimų yra stabdžių sistemos gedimas, ypač skysčio nuotėkis. Nors automobilių stabdžių sistemos yra padalytos į dvi dalis ir, sugedus vienai, kita veikia, vis tiek tai kelia didelį pavojų. Apie tai praneša raudona apskritimo formos lemputė su šauktuku viduryje ar panašiai.
Deja, pranešimas apie stabdžių gedimą kartu yra ir dažniausiai pasitaikantis pranešimas, kuris nesukelia jokio pavojaus. Užtenka, kad sugestų stabdžių skysčio lygio jutiklis, o tai nėra visiškai neįprasta, ir toks pranešimas pasirodys. Bet kuriuo atveju tokios situacijos niekada nereikėtų ignoruoti.
Geriausia sustoti saugioje vietoje ir patikrinti stabdžių skysčio lygį. Jei skysčio yra, o automobilis stabdo normaliai, greičiausiai tai reiškia, kad yra kokia nors nedidelė problema. Būtinai nuvažiuokite į techninės priežiūros centrą, nors nebūtinai su tralu.
Jei pastebėjote, kad stabdžių skysčio rezervuare nepakanka, beveik neabejotina, kad yra nuotėkis. Gali pakakti tik papildyti skysčio atsargas, tačiau jei skysčio visai nematyti, tai jau gali reikšti, kad įvyko kažkas rimtesnio ir papildymas nepadės.
Raudonas „laistytuvas“ arba žemas alyvos slėgis
Užsidegusi žemo alyvos slėgio lemputė yra vienas didžiausių pavojų varikliui. Tai nereiškia, kad alyvos nepakanka, nes tokiu atveju raudona lemputė neįsijungia. Taip atsitinka, kai alyvos beveik nelieka arba tepimo sistema yra užsikimšusi (pvz., užsikimšęs tepalo karteris).
Tikėtina, kad tokioje situacijoje variklis jau šiek tiek nukentėjo. O jei ne jis, tai, pavyzdžiui, turbokompresorius ar kiti pagalbiniai komponentai. Todėl užsidegus žemo alyvos slėgio lemputei, kuo greičiau išjunkite variklį, o jei eismo situacija to neleidžia, turite bent jau įjungti laisvą pavarą, kad variklio sūkių dažnis būtų kuo mažesnis, ir kuo greičiau sustabdyti transporto priemonę. Net greitkelyje (avarinio sustojimo juostoje) ar kitoje vietoje, kur paprastai to nedaroma. Jei tai nėra tik už važiuojamosios dalies posūkio ar kitoje pavojingoje vietoje.
Tai darydami būtinai patikrinkite alyvos lygį. Jei jis žemas, tiesiog papildykite alyvą. Taip pat pravartu patikrinti, ar po automobiliu nėra dėmių (galbūt pažeistas karterio kamštis ir alyva išteka). Jei nepavyksta įpilti alyvos, būtinai išsikvieskite pagalbą. Tačiau jei variklyje yra alyvos, beveik neabejotinai yra tepimo sistemos gedimas. Tokiu atveju alyvos papildymas nepadės.
„Check engine“ arba variklio gedimas
Variklio patikros lemputė paprastai kelia susirūpinimą, tačiau ji nereiškia, kad kyla didelių variklio problemų. Kai kurie vairuotojai prie jos net pripranta. Tačiau praktikoje oranžinė variklio patikros lemputė jau yra priežastis kreiptis į mechaniką. Gali atsitikti taip, kad variklis staiga praras galią arba užges, kai mažiausiai to tikitės, o tai gali sukelti pavojingų situacijų. Dėl to gali kilti pavojingų situacijų, pavyzdžiui, aplenkiant arba įveikiant geležinkelio pervažą.
Dar blogiau, kai automobilyje taip pat dega raudona kontrolinė lemputė. Tai jau yra aiškus signalas, kad variklis ne sugedęs, o patyręs rimtą gedimą. Galbūt dar be didesnių neigiamų pasekmių, todėl verta nedelsiant nutraukti važiavimą ir išjungti variklį.
Raudonas termometras arba perkaitimas
Raudonas termometras arba raudonas taškas ant temperatūros matuoklio rodo, kad aušinimo skystis perkaito, todėl variklis gali perkaisti. Tačiau perkaitimas nėra tas pats, kas nepakankamas įkaitimas, ir ne visada lemia rimtą gedimą, pavyzdžiui, įtrūkusią cilindrų galvutę ar net galvutės tarpinę. Tačiau visais atvejais geriausia reaguoti nedelsiant. Ar turėtumėte nedelsiant sustabdyti automobilį? Tai priklauso nuo situacijos.
Jei temperatūra per aukšta, bet dar ne maksimali, galite bandyti važiuoti namo arba į dirbtuves, tačiau tai daryti nepatartina. Esant tokiai situacijai, kuo greičiau nustatykite maksimalią salono ventiliacijos temperatūrą, o ventiliacijos angas – didžiausiu greičiu. Taip užtikrinsite, kad karštas oras sklis iš sistemos. Kad jis taip pat sklistų iš kabinos, reikės atidaryti langus.
Dar blogiau, kai šildymas neveikia nepaisant šių nustatymų. Tai reiškia, kad sistemoje nėra skysčio arba susidarė oro burbuliukų, todėl kyla didelis pavojus varikliui – tokiu atveju turėtumėte sustoti.
Žinoma, galite bandyti išsigelbėti papildydami skysčio ar vandens atsargas, tačiau tai užtruks ilgai, o veiksmingumas gali būti nereikšmingas. Jei variklis staiga įkaista, o tai nėra važiavimas karštyje nedideliu greičiu, tai jau liūdnas ženklas, kad papildymo neužtenka. Dažniausiai tai reiškia arba didelį nuotėkį sistemoje, arba jau įvykusį variklio gedimą.
Staigi vibracija arba rato problema
Jei važiuodami staiga pajuntate vibraciją, greičiausiai su ratu kažkas negerai. Tai gali būti nuleista padanga arba atsilaisvinęs ratas. Deja, kartais pasitaiko, kad po apsilankymo pas mechaniką arba po to, kai automobilis kurį laiką stovėjo gatvėje, ratas gali atsisukti. Kodėl?
Ratų vagystės Lietuvoje yra tikra rykštė. Jei vagis tinkamu momentu išsigando, jis paliko ne tik ratą, bet ir atsuktus varžtus. Tačiau dar didesnė rykštė yra mechanikų aplaidumas, kai remontuodami automobilį ar net keisdami padangas jie pamiršta priveržti ratų varžtus.
Nepriklausomai nuo priežasties, staiga atsiradusios vibracijos negalima ignoruoti ir ją reikia kuo greičiau sustabdyti. Pirmiausia reikia patikrinti, ar padangose yra oro. Jei taip, patikrinkite varžtų priveržimą. Tai galite padaryti traukdami kiekvieną ratą (rankomis, ne kojomis) ir bandydami apčiuopti laisvumą. Tačiau geriausia iš karto pasiimti veržliaraktį ir patikrinti tai įrankiu.
Po automobiliu girdimas metalinis trakštelėjimas arba švilpimas, t. y. sugedęs (arba nupjautas) išmetimo vamzdis
Jei važiuodami staiga išgirdote metalinį trakštelėjimą arba trinktelėjimą į asfaltą, gali būti, kad sugedo išmetimo sistema. Taip nutinka net ir jaunesniuose automobiliuose, iš kurių vagys bando pavogti kai kuriuos išmetimo sistemos komponentus. Tuomet dažniausiai nupjaunamas išmetimo vamzdis.
Tokioje situacijoje būtina kuo greičiau sustoti. Jei išmetimo sistema nutrūko taip, kad galinė dalis pakibo po automobiliu ir remiasi į asfaltą, bet kuriuo metu gali įvykti rimtesnis gedimas. Tereikia, kad išmetimo sistema užsikirstų ant kokios nors duobės ir kartu su kitomis sudedamosiomis dalimis išsitrauktų iš po automobilio.