Tinkama vairuotojo sėdynės padėtis yra labai svarbi vairavimo saugumui, siekiant išvengti sužalojimų ir net išgelbėti gyvybę avarijos metu. Pavyzdžiui, tyrimai rodo, kad per daug į priekį pasislinkęs vairuotojas avarinio stabdymo metu patiria rimtesnius galvos, kaklo ir krūtinės srities sužalojimus*. Tačiau netinkamas sėdynės aukštis, atstumas iki pedalų ar netinkamas atlošo reguliavimas taip pat gali sukelti pernelyg didelį krūvį stuburui, keliams ar kaklui.
„Renault“ saugaus vairavimo mokyklos instruktoriai pataria, kaip žingsnis po žingsnio teisingai sureguliuoti vairuotojo sėdynę.
1 žingsnis – sėdynės aukštis
Pirmas dalykas, kurį reikia padaryti ruošiant sėdynę ir vairą vairavimui, – sureguliuoti sėdynės aukštį. Įsitikinkite, kad gerai matote automobilio aplinką ir prietaisų skydelį. Jei gerai matote aplinką ir prietaisų skydelį esant skirtingam sėdynės aukščiui, pasirinkite mažiausią galimą sėdynės aukštį, kad tarp jūsų galvos ir automobilio stogo liktų laisvas tarpas, kuris sumažina galvos ir kaklo sužalojimų riziką apvirtimo avarijos atveju.
2 žingsnis – atstumas nuo pedalų
Antrasis žingsnis – sureguliuoti sėdynės atstumą nuo pedalų. Tai reikia padaryti taip, kad net ir visiškai nuspaudus sankabą kairė koja liktų šiek tiek sulenkta ties keliu (automobilyje su automatine pavarų dėže stabdys spaudžiamas ne sankaba, o dešine koja kaip valdymo priemonė).
3 veiksmas – sėdynės atlošas
Kitas žingsnis – sėdynės atlošo reguliavimas. Ji turi būti kuo vertikalesnėje padėtyje. Taip užtikrinamas optimalus saugos diržų veikimas.
4 veiksmas – galvos atrama
Kitas žingsnis – tinkamai nustatyti galvos atramą. Galvos atramos paskirtis – apsaugoti kaklo slankstelius susidūrimo atveju, kai dėl perkrovos galva ir kaklas staigiai juda atgal. Teisingai įrengtas galvos atrama turi būti už kelių centimetrų nuo pakaušio kaulo, o galvos atramos viršus turi būti viename lygyje su viršugalviu.
5 žingsnis – vairas
Vairo padėtis yra tokia, kad būtų galima patogiai stebėti prietaisų skydelyje esančius laikrodžius ir indikatorius, taip pat valdyti pedalus. Be to, vairą statome pakankamai arti, kad kiekvienos rankos riešą būtų galima patogiai uždėti ant vairo viršaus, nenukrypstant nuo sėdynės, ir kad vairuojant būtų galima jį laikyti sulenktomis rankomis. Tarp vairo centro ir mūsų krūtinkaulio turėtų būti bent 25-30 cm atstumas. Tai užtikrins, kad prireikus oro pagalvei atsidaryti užtektų vietos.
6 veiksmas – veidrodėliai ir diržas
Toliau sureguliuojame veidrodėlius ir užsisegame saugos diržą. Diržas neturi būti susuktas ir turi kuo geriau priglusti prie kūno. Apatinė diržo dalis turi priglusti prie dubens kaulų (ne prie pilvo), o viršutinis tvirtinimo elementas turi būti sureguliuotas taip, kad diržas eitų per krūtinkaulį ir raktikaulio centrą, neliesdamas kaklo ir neslysdamas nuo peties.