Daugumoje šiuolaikinių lengvųjų automobilių įrengtas elektra valdomas vairas. Tačiau eksploatuojamuose automobiliuose vis dar vyrauja hidraulinis vairo mechanizmas. Šiam mechanizmui reikalingas geras vairo stiprintuvo skystis.
Vairo sistema yra vienas svarbiausių automobilio komponentų. Be to, tai yra vienas iš mechanizmų, kurie yra jautriausi pažeidimams. Dvi svarbiausios vairavimo sistemos sudedamosios dalys yra vairo kolonėlė ir vairo mechanizmas. Labiausiai paplitusios yra krumpliaratinės vairo pavaros. Jos yra horizontaliai išdėstytos vairo kolonėlės atžvilgiu ir dažniausiai naudojamos priekiniais ratais varomuose automobiliuose. Galiniais ratais varomuose automobiliuose naudojami rutuliniai, sraigtiniai arba sliekiniai krumpliaračiai (pastarieji dažniausiai naudojami aukštesnės klasės modeliuose).
Vairo mechanizmo galai sujungti su vairo traukėmis, kurios keičia vairo trauklių, o kartu ir transporto priemonės ratų padėtį.
Vairo stiprintuvo skystis. Sistemos siurblys
Pirmiau aprašyta paprasta vairavimo sistema. Tačiau šiuo atveju vairuojant automobilį arba sukant ratus vairu reikia nemažai vairuotojo jėgos. Siekiant sumažinti jėgą, kurią vairuotojas turi naudoti automobilio ratams sukti, naudojama slėginė vairo stiprintuvo sistema, kurioje vairo stiprintuvo jėgą sukuria siurblys (variklis ją perduoda varikliui) ir spaudžia specialią alyvą, kuria užpildoma sistema. Nors ši alyva veikia ne tokiomis sudėtingomis sąlygomis kaip, pavyzdžiui, variklinė alyva, ji taip pat turi pasižymėti tam tikromis savybėmis ir turi būti periodiškai keičiama. Taip yra todėl, kad reikia nepamiršti, jog vairo stiprintuvo sistemos skystis yra veikiamas slėgio.
Svarbu tai, kad vairo sistemos alyva skirta ne tik išlaikyti jėgą, kuria reikia veikti sukant vairą. Jo užduotis taip pat yra prižiūrėti ir tepti visą sistemą.
Vairo stiprintuvo skysčiai: mineraliniai, pusiau sintetiniai ir sintetiniai
Vairo stiprintuvo sistemose naudojamų skysčių skirstymas panašus į variklinių alyvų skirstymą. Skiriamos trys pagrindinės grupės – mineralinės, sintetinės ir pusiau sintetinės alyvos. Pirmieji yra pagaminti iš rafinuotų naftos frakcijų su eksploatacines savybes gerinančiais priedais. Jie naudojami senesnių transporto priemonių vairo stiprintuvo sistemose. Pagrindinis jų privalumas yra tas, kad jie yra abejingi guminėms vairo sudedamosioms dalims. Trūkumai – trumpas tarnavimo laikas ir jautrumas perkaitimui.
Sintetiniams skysčiams būdinga tai, kad juose yra mažai naftos dalelių, tačiau daug specializuotų priedų. Jie gali ilgai veikti sistemoje ir yra atsparūs aukštai temperatūrai. Šių alyvų trūkumas – didesnė kaina nei mineralinių alyvų.
Pusiau sintetiniai skysčiai yra kompromisas tarp mineralinių ir sintetinių alyvų. Jų tarnavimo laikas ilgesnis nei mineralinių skysčių, tačiau jie gana nepalankūs guminėms vairo detalėms.
Be to, kalbant apie hidraulinių vairavimo skysčių maišymąsi, taikomas tas pats principas kaip ir variklinėms alyvoms. Negalima maišyti skirtingos cheminės sudėties skysčių. Dėl maišymo ne tik pablogės vairo stiprintuvo galia, bet ir gali sugesti visa sistema.
Kada reikia keisti vairo mechanizmo skystį?
Kaip ir bet kurį kitą automobilio eksploatacinį skystį, vairo stiprintuvo skystį taip pat reikia periodiškai keisti. Tokiu atveju reikia laikytis automobilio gamintojo ir skysčio gamintojo nurodymų. Paprastai vairo mechanizmo skystį reikėtų keisti ne rečiau kaip kas 100 000 km arba kartą per dvejus metus. Tačiau jei tai mineralinis skystis, jį reikėtų keisti anksčiau.
Yra ir kitų simptomų, kurie rodo, kad reikia keisti vairo stiprintuvo skystį. Pavyzdžiui, jei sukant vairą jaučiamas pasipriešinimas arba maksimaliai pasukus ratus iš po variklio dangčio girdimas į ūžesį panašus garsas. Taip vairo stiprintuvo siurblys reaguoja, kai skysčio lygis sistemoje yra per žemas arba kai skystis perkaista, t. y. praranda savo savybes. Esant mažam vairo stiprintuvo skysčio lygiui sistemoje turėtumėte pastebėti automobilio skydelyje užsidegusią lemputę (skaitykite straipsnį: Ką reiškia įspėjamosios lemputės automobilio prietaisų skydelyje).
Skystį taip pat reikėtų keisti, jei jis tampa tamsiai rudos ar net juodos spalvos. Tai taip pat signalizuoja, kad skystis yra perkaitęs arba pervargęs. Išsiplėtimo rezervuare galima pastebėti pasikeitusią skysčio spalvą. Problema ta, kad ne kiekviename automobilyje rezervuaras yra skaidrus.
Ekspertai nurodo, kad vadinamasis alyvos patamsėjimas eina kartu su kitais prastesnės kokybės alyvos požymiais (siurblio ūžesys, vairo pasipriešinimas). Todėl, pastebėjus tokius simptomus, geriausia nedelsiant pakeisti visą sistemoje esantį skystį. Tai daug pigiau nei vėliau spręsti vairo mechanizmo gedimo problemą.