Siekdama pagerinti mobilumą mieste ir visuomenės saugumą, Vilnius iki 2025 m. birželio vidurio įrengs 350 naujų specialių elektrinių paspirtukų ir dviračių stovėjimo vietų. Po šios plėtros Lietuvos sostinėje bus apie 800 tokių zonų.
Tikslas – organizuota mikromobilumas
Pasak miesto atstovų, šia iniciatyva siekiama padidinti viešąją tvarką, pagerinti saugumą ir skatinti atsakingą mikromobilumo transporto priemonių naudojimą. Vairuotojai raginami motorolerius statyti tik pažymėtose zonose, kurios aiškiai pažymėtos stačiakampiais ženklais su motorolerio piktograma ir raide „P“.
„Palikti motorolerį bet kur yra tas pats, kas numesti banano žievelę ant šaligatvio – nešvaru ir pavojinga“, – pažymi JUDU mobilumo transformacijos vadovas. Tinkamas parkavimas užtikrina prieinamumą ir sumažina pavojų kitiems pėstiesiems.
Staigus motorolerių naudojimo ir su jais susijusių eismo įvykių skaičiaus augimas
Motorolerių ir dviračių populiarumas Vilniuje sparčiai auga, ypač šiltuoju metų laiku. Tačiau taip pat auga ir su jais susijusių eismo įvykių skaičius. Nuo 2020 iki 2023 m. apie 24 % visų eismo įvykių, kuriuose buvo sužeisti žmonės, buvo susiję su šiais transporto priemonėmis. Pavasario ir vasaros mėnesiais šis skaičius išaugo iki apie 33 %.
Duomenys apie sužalojimus ir amžiaus problemos
- 2024 m. eismo įvykiuose sužeista 180 motorolerių vairuotojų ar keleivių.
- 59 sužeistieji buvo 12–17 metų amžiaus nepilnamečiai.
- Daugiau nei 57 % motorolerių, vežusių keleivius, vairuotojai buvo jaunesni nei 16 metų.
Pagal nacionalinius teisės aktus, elektriniais paspirtukais keliuose ir dviračių takuose gali važinėti tik 16 metų ir vyresni asmenys. 14–15 metų asmenys gali važinėti, jei baigia sertifikuotą kursą ir turi mokyklos išduotą pažymėjimą.
Nepaisant infrastruktūros plėtros, saugumo problemos išlieka
Ekspertai pabrėžia, kad stovėjimo zonų įrengimas yra tik viena iš sprendimo dalių. Siekiant išvengti sužalojimų ir nelaimingų atsitikimų, taip pat svarbu didinti vairuotojų sąmoningumą, kontroliuoti greitį ir užtikrinti tinkamą elgesį. Ypač jauni žmonės dažnai neįvertina kelio sąlygų ir imasi nereikalingos rizikos. „Dviračių motorolerių važiavimas dviese – dažnas jaunimo elgesys – dažnai baigiasi rimtais sužalojimais, ypač kai važiuoja vaikai“, – aiškina Transporto kompetencijos agentūros specialistas. Visi užregistruoti incidentai, kuriuose dalyvavo nepilnamečiai keleiviai, baigėsi sužalojimais.
Bendroji mobilumas Vilniuje – auganti rinka
2024 m. mieste mikro mobilumo paslaugas teikė dvi įmonės – „Bolt“ ir „Ride“. Vilniuje buvo naudojama apie 4500 bendrojo naudojimo motorolerių ir elektrinių dviračių, kurie per metus nuvažiavo apie 3 mln. kilometrų.
Šis spartus augimas rodo, kad reikia subalansuotų sprendimų, kurie apimtų infrastruktūrą, reguliavimą ir švietimą. Nors naujos stovėjimo zonos yra sveikintinas patobulinimas, tikimasi, kad valdžios institucijos užtikrins taisyklių laikymąsi ir didins informuotumą, kad mikro mobilumas būtų saugus visiems.
Ką manote apie elektrinių paspirtukų stovėjimą ir saugumą Vilniuje? Pasidalykite savo nuomone žemiau.