Eismo saugumas Lietuvos keliuose tebėra aktuali problema. Visoje šalyje veikia daugiau kaip 212 greičio matuoklių, todėl diskusijos dėl jų efektyvumo ir toliau kelia visuomenės susidomėjimą. Tačiau ar šie prietaisai iš tiesų daro mūsų kelius saugesnius? Pasinerkime į skaičius ir naujausius duomenis, kuriuos pateikė „Via Lietuva“.
Greičio matuoklių vaidmuo užtikrinant kelių eismo saugumą
Greičio matuokliai skirti greičio viršijimui – vienai iš pagrindinių sunkių eismo įvykių priežasčių – mažinti. Remiantis duomenimis:
- Prieš įrengiant greičio matuoklius, kiekvienoje stebimoje vietoje kasmet įvykdavo vidutiniškai 4 sunkūs eismo įvykiai. Įdiegus greičio matuoklius šis skaičius sumažėjo iki 2.
- Sužeistųjų sumažėjo 50 %, o žuvusiųjų – daugiau kaip 70 %.
Skaičiai kalba patys už save: greičio matuokliai gerokai sumažino eismo įvykių skaičių ir išgelbėjo žmonių gyvybes.
Greičio matuoklių raida Lietuvoje
2023-2024 m. valstybinės reikšmės keliuose naujų greičio matuoklių nebuvo įrengta. Tačiau ankstesnis diegimas buvo vykdomas pagal griežtą metodiką, daugiausia dėmesio skiriant padidintos rizikos zonoms. Atrankos kriterijai buvo eismo įvykių dažnumas, sunkumas ir greičio viršijimo atvejai.
2023 m. pabaigoje „Via Lietuva“ inicijavo šios praktikos peržiūrą, kreipdamasi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT). Nors didelių pažeidimų nenustatyta, buvo pateiktos rekomendacijos, kaip pagerinti vietų atranką.
Atnaujinta greičio matuoklių įdarbinimo metodika
Atnaujintoje metodikoje pirmenybė teikiama kelių ruožams, kuriuose įvyko daugiausia su greičiu susijusių eismo įvykių. Šis pakeitimas užtikrina, kad ištekliai būtų nukreipti į tas vietas, kuriose jie gali turėti didžiausią poveikį.
Dabartinė diegimo statistika
Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose įrengta:
- 78 momentiniai greičio matuokliai (MGM)
- 134 vidutinio greičio stebėjimo sistemos (VGM)
Šie prietaisai strategiškai išdėstyti pagrindinėse magistralėse, pavyzdžiui, kelyje Vilnius-Kaunas-Klaipėda, kur greičio pažeidimai yra dažniausi.
Kodėl greitkeliuose reikia greičio matuoklių
Nors greitkeliai yra pritaikyti didesniam greičiui, jie nėra apsaugoti nuo nelaimingų atsitikimų. 2023 m. eismo intensyvumo skaitiklio duomenys rodo:
- 28 proc. transporto priemonių viršijo 130 km/val. leistiną greitį.
- 0,05 % važiavo ekstremaliu 200 km/h ar didesniu greičiu.
Toks neatsargus elgesys pabrėžia, kad reikia griežtai užtikrinti greičio kontrolę net ir aukšto standarto keliuose.
Visuomenės susirūpinimas ir klaidingi įsitikinimai
Dažnai užduodamas klausimas: kodėl kartu su greičio matuokliais neįgyvendinamos papildomos saugumo priemonės? Valdžios institucijos pabrėžia, kad greičio matuokliai yra platesnės strategijos, apimančios infrastruktūros gerinimą, visuomenės švietimo kampanijas ir bendruomenės įtraukimą, dalis, siekiant ugdyti saugesnio vairavimo įpročius.
Išlaidos ir priežiūra
Šio plataus tinklo priežiūra nėra pigi. Kasmet:
- Vienas momentinis greičio matuoklis kainuoja apie 1 200 eurų.
- Viena vidutinio greičio stebėjimo sistema kainuoja 1233 eurus.
Bendros techninės priežiūros išlaidos, įskaitant vandalizmo padarinių šalinimą, siekia iki 300 000 EUR.
Įrodymai akivaizdūs: greičio matuokliai atlieka labai svarbų vaidmenį didinant kelių eismo saugumą. Jie atgraso nuo greičio viršijimo, mažina eismo įvykių skaičių ir galiausiai gelbsti gyvybes. Lietuvai atnaujinant savo strategijas, vairuotojai gali tikėtis dar veiksmingesnio ir tikslingesnio teisės aktų vykdymo.
Ką manote apie greičio matuoklius? Ar dėl jų kelyje jaučiatės saugesni? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!
Šaltinis: „Via Lietuva“