Mažos taršos zonos (MTZ) arba „draudžiamos zonos“ tampa vis aktualesnės vairuotojams Lietuvoje ir visoje ES. Kaunui jau taikant vietinę zoną ir daugiau miestų planavimo apribojimų, vyresnio amžiaus automobilių savininkai turi suprasti, kokie pokyčiai laukia nuo 2025 m.
Kas yra mažos taršos zonos (MTZ) ir kodėl jos svarbios?
Mažos taršos zonos yra miesto teritorijos, kuriose labai teršiančioms transporto priemonėms taikomi įvažiavimo apribojimai arba papildomi mokesčiai. Jų tikslas – pagerinti oro kokybę ir sumažinti miesto triukšmą, ypač istoriniuose ar tankiai apgyvendintuose rajonuose. Šios zonos pirmiausia veikia senesnes transporto priemones, ypač dyzelinius automobilius, kurie neatitinka šiuolaikinių „Euro“ išmetamųjų teršalų standartų.
Kaip „Euro“ standartai veikia įvažiavimą
„Euro“ išmetamųjų teršalų standartas apibrėžia priimtiną taršos lygį. Kuo didesnis „Euro“ skaičius, tuo transporto priemonė švaresnė. Pavyzdžiui, „Euro 6“ dyzelinis automobilis išmeta gerokai mažiau NOx nei „Euro 4“.
- „Euro 3“: daugiausia automobiliai, pagaminti 2000–2005 m.
- „Euro 4“: 2005–2010 m.
- „Euro 5“: 2010–2015 m.
- „Euro 6“: nuo 2015 m.
- „Euro 7“: nauji automobiliai nuo 2025 m.
MTZ įgyvendinimas Lietuvoje: dabartinė būsena
Nuo 2025 m. Kaunas yra vienintelis miestas Lietuvoje, kuriame veikia MTZ. Ji apima Senamiestį ir centrines zonas, o visoms transporto priemonėms, nepriklausomai nuo tipo ar amžiaus, taikomas 2 eurų įvažiavimo mokestis. Mokėti galima per programėlę arba parkavimo automatus per septynias dienas nuo įvažiavimo. Išimtys taikomos neįgaliesiems, viešajam transportui, elektromobiliams ir zonoje registruotiems gyventojams ar įmonėms.
Vilnius ir kiti miestai ruošiasi
Vilnius svarsto panašią schemą, daugiausia dėmesio skiriant tokioms vietovėms kaip Senamiestis ir Naujamiestis. Tačiau miestas dar nepatvirtino pradžios datos ir to, ar prieiga bus ribojama pagal euro standartus, ar tiesiog mokama. Iš viso 13 Lietuvos miestų turi teisę įgyvendinti MTZ pagal nacionalinius aplinkosaugos įstatymus, tačiau kol kas tik Kaunas tai padarė.
Kaip Europa pirmauja MTZ transformacijoje
Tokie miestai kaip Berlynas, Londonas, Paryžius ir Milanas MTZ taiko jau daugelį metų. Įvažiavimas dažniausiai ribojamas transporto priemonėms, atitinkančioms „Euro 4“ ar aukštesnius standartus, o kai kurie miestai net neįtraukia „Euro 6“ dyzelinių transporto priemonių. Londono ULEZ (aukšto lygio ekonominių zonų zonoje) neatitinkančių reikalavimų automobilių vairuotojai privalo mokėti apie 12 svarų sterlingų per dieną, o kai kurie Italijos miestai netgi draudžia taršių transporto priemonių stovėjimą miesto centre.
Ar tai paveiks jūsų transporto priemonę?
Nors Lietuva dar neapribojo įvažiavimo pagal Euro klasę, ekspertai įspėja, kad artimiausiu metu šioms transporto priemonėms gali būti taikomi draudimai:
- Dyzeliniai automobiliai su Euro 3 arba 4 (iki ~2010 m.)
- Benzininiai automobiliai su Euro 2 arba 3 (iki ~2005 m.)
- Transporto priemonės su neaiškia arba trūkstama Euro klasifikacija
- Importas iš ne ES šalių su specialia registracija
Kokias galimybes turi senesnių automobilių savininkai?
Jei jūsų automobilis per senas, kad ateityje galėtumėte patekti į MTZ, pateikiame šias galimybes:
- Įsigykite dieninį įvažiavimo leidimą, jei galima
- Naudokitės viešuoju transportu arba automobilių dalijimosi paslaugomis
- Iškeiskite į mažiau taršią transporto priemonę – Lietuva tam tikromis sąlygomis siūlo iki 5000 eurų kompensaciją
- Modernizuotos išmetamųjų teršalų technologijos – daugumai automobilių nepraktiška
Kaip patikrinti savo „Euro“ standartą ir atitiktį jam
Norėdami sužinoti, ar jūsų automobilis atitinka reikiamą standartą:
- Patikrinkite 48 laukelį savo techniniame pase
- Naudokitės VIN pagrįstomis paslaugomis, tokiomis kaip „Regitra“ arba „CarVertical“
- Patikrinkite, ar jūsų automobilyje yra DPF filtrai, katalizatoriai ir kt.
Ką ES ir nacionaliniai įstatymai sako apie MTZ
Lietuvių įstatymai leidžia savivaldybėms įdiegti LEZ. ES siekia, kad tokios zonos būtų plačiai paplitusios visoje Europoje nuo 2025 iki 2030 m., ypač miestuose, kuriuose prasta oro kokybė. Tikimasi, kad nuo 2026 m. „Euro 6“ taps minimaliu reikalavimu daugumoje miesto LEZ.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.