2025 metų pradžioje eismo įvykių Lietuvoje daugėja, o vairuotojų dėmesingumas – mažėja. Šiame straipsnyje apžvelgiame naujausią statistiką, pagrindines nelaimių priežastis ir ekspertų įžvalgas.
Fiksuotas reikšmingas nelaimių ir sužeidimų augimas
Remiantis Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, nuo 2025 m. sausio 1 d. iki gegužės 18 d. Lietuvoje užfiksuoti 893 įskaitiniai eismo įvykiai. Juose žuvo 39 žmonės, o sužeista – 1023. Palyginus su tuo pačiu laikotarpiu 2024 m., įvykių padaugėjo 9,7 %, o sužeistųjų – net 12,5 %. Žuvusiųjų skaičius išliko toks pat.
Dažniausios priežastys – pėstieji, atstumas ir sankryžos
2025 m. sausio–balandžio mėn. laikotarpiu nustatyta, kad daugiausia įskaitinių eismo įvykių kilo dėl:
- Pareigų pėstiesiems nevykdymo: 118 įvykių, 121 sužeistas. Tai 14,6 % daugiau įvykių ir 19,8 % daugiau sužeistųjų nei 2024 m.
- Saugaus atstumo nesilaikymo: 117 įvykių, 148 nukentėjusieji. Šuolis – net 50 % įvykių ir 78 % sužeistųjų daugiau.
- Reikalavimo duoti kelią sankryžose nevykdymo: 106 įvykiai, 132 sužeistieji. Padidėjimas – 56 % įvykių ir 65 % sužeistųjų.
Ekspertų perspėjimai: kultūra silpsta, pavojus auga
Lietuvos policijos Viešosios tvarkos biuro vadovas Vytautas Grašys situaciją vertina griežtai: „Augantis eismo įvykių skaičius, ypač dėl saugaus atstumo nesilaikymo ir pėsčiųjų teisių ignoravimo, liudija apie pavojingą tendenciją – keliuose vis dažniau dominuoja skubėjimas, stresas, nekantrumas ir pagarbos stoka. Tai neatsakinga. Kiekvienas vairuotojas turi suvokti, kad vairavimas – tai atsakomybė. Naudotis telefonu ar rašyti žinutes vairuojant – tiesioginis pavojus visų mūsų saugumui.“
Greitis mažėja, bet mirčių – daugiau
Lyginant su 2024 m. sausio–balandžio laikotarpiu, eismo įvykių dėl saugaus greičio nepasirinkimo sumažėjo 11,5 %. Tačiau žuvusiųjų dėl šios priežasties padaugėjo net 50 %. Nors sužeistųjų sumažėjo, greitis išlieka viena iš penkių pagrindinių eismo įvykių priežasčių.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams?
Duomenys rodo, kad keliuose dominuoja neatsakingas elgesys. Ignoruojamos taisyklės, trūksta dėmesio, pagarba kitiems eismo dalyviams tampa retenybe. Norint pakeisti situaciją, būtinas bendras visų vairuotojų sąmoningumas.
Sprendimo būdai: ką galime padaryti?
- Plėsti švietimo kampanijas apie pėsčiųjų teises ir saugų atstumą
- Griežtinti kontrolę pavojingiausiose vietose
- Akcentuoti vairavimo atsakomybę per vairavimo mokyklas ir žiniasklaidą
- Naudoti technologijas – stabdymo pagalbą, dėmesio sekimo sistemas
O kaip Jūs vertinate situaciją keliuose? Pasidalinkite nuomone komentaruose!