Europos Sąjunga stiprina pastangas palaipsniui pašalinti senesnius dyzelinius automobilius. Nauji Briuselio pasiūlymai rodo, kad milijonai dyzelinių transporto priemonių, ypač senesnių nei dešimt metų arba neturinčių kietųjų dalelių filtrų (DPF), netrukus gali būti uždrausti arba atiduoti į metalo laužą.
Kodėl senesniems dyzeliniams automobiliams gresia pavojus?
Pasak ES transporto ir aplinkos komisarų, senesni automobiliai žymiai prisideda prie avarijų skaičiaus ir oro taršos. Daugelis šalių, įskaitant Ispaniją ir Lenkiją, jau reikalauja kasmet atlikti techninę apžiūrą automobiliams, senesniems nei dešimt metų. Tačiau Vokietija vis dar leidžia apžiūrą atlikti kas dvejus metus, o tai kelia kritiką, kad dabartinės taisyklės yra nepakankamos, siekiant užtikrinti kelių eismo saugumą ir išmetamųjų teršalų normų laikymąsi.
Dėmesys dyzelinių kietųjų dalelių filtrams (DPF)
ES ypač susirūpinusi dėl dyzelinių automobilių, kuriuose nėra DPF sistemų arba kurių filtrai buvo neteisėtai pašalinti. DPF yra būtini siekiant surinkti kenksmingas suodžių daleles, be jų transporto priemonės išmeta žymiai daugiau teršalų. Deja, daugelyje ES šalių atliekant techninę apžiūrą nepatikrinama, ar DPF veikia ar yra įrengti, todėl sunku užtikrinti taisyklių laikymąsi.
Kodėl vairuotojai pašalino filtrus
Daugelis vairuotojų pašalino DPF sistemas, kad išvengtų brangios keitimo išlaidos. Naujas DPF gali kainuoti iki 3 000 eurų, priklausomai nuo transporto priemonės modelio. Užsikimšęs DPF (dažniausiai po 150 000–200 000 kilometrų) turi būti keičiamas arba profesionaliai valomas, o daugelis to vengia dėl kainos. Be tinkamo regeneravimo, ypač važiuojant mieste, filtrai greitai susidėvi.
Europa gali priversti atlikti masinį modernizavimą arba atiduoti transporto priemones į metalo laužą
Jei ES pasiūlymas bus priimtas, vairuotojai gali būti priversti modernizuoti transporto priemones, kad jos atitiktų DPF reikalavimus, arba jų transporto priemonės bus išregistruotos. Daugeliui senesnių dyzelinių automobilių net filtro įrengimas nepadės atitikti šiuolaikinių išmetamųjų teršalų normų. Tai greičiausiai lemtų privalomą tūkstančių transporto priemonių atidavimą į metalo laužą visame žemyne.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams?
Nors pasiūlymas dar nėra įstatymas, Lietuvos dyzelinių automobilių savininkai, ypač turintys senesnius nei dešimties metų automobilius arba be DPF, turėtų atidžiai stebėti padėtį. Vilniuje ir kitose miestuose vis dažniau įvedamos mažai teršiančių automobilių zonos, todėl tokia politika netrukus gali turėti įtakos automobilių registracijai, perpardavimui ar net techninei būklei.
Ką manote apie ES dyzelinių variklių ribojimą? Pasidalykite savo nuomone komentaruose žemiau!