Europos Sąjunga rengia griežtesnes transporto priemonių techninės apžiūros taisykles, kurių taikiklyje atsidūrė senesni dyzeliniai automobiliai. Pakeitimais siekiama pagerinti saugą ir oro kokybę, tačiau dėl jų daugelis transporto priemonių gali būti priverstos išvažiuoti iš kelių. Štai ką turi žinoti vairuotojai visoje ES.
Naujos išmetamųjų teršalų patikros skirtos senesniems dyzeliniams automobiliams
Pagal siūlomą ES direktyvą reikalaujama, kad atliekant technines apžiūras būtų privalomai tikrinamos kietosios dalelės ir azoto dioksidas (NO₂), nes dažniausiai yra matuojamas tik dūmingumas, todėl dažnai nepavyksta nustatyti tikrųjų išmetamųjų teršalų problemų, nebent transporto priemonė akivaizdžiai dūmina.
Kas keičiasi praktikoje?
Techninės apžiūros stotys turės investuoti į pažangią įrangą, galinčią nustatyti ir dyzelino kietųjų dalelių filtrų (DPF) buvimą, ir jų tinkamą veikimą. Nors DPF šalinimas jau yra neteisėtas, jį sunku nustatyti pagal dabartines techninės apžiūros procedūras. Netrukus padėtis pasikeis – be veikiančio DPF filtro transporto priemonės automatiškai nepateks į techninę apžiūrą.
- Naujos NO₂ ir smulkiųjų dalelių patikros
- Privalomas DPF funkcionalumo tikrinimas
- Senesnės transporto priemonės privalės būti tikrinamos kasmet
Kodėl senesniems dyzeliniams automobiliams kyla pavojus
Didžiausią poveikį patirs senesnės nei dešimties metų transporto priemonės. Nuo 2009 m. DPF filtrai privalomi naujuose dyzeliniuose automobiliuose. Tačiau nuvažiavus 200 000-250 000 km, daugelis DPF užsikemša ir nustoja tinkamai veikti. Filtro keitimas gali kainuoti kelis tūkstančius eurų – išlaidos dažnai viršija paties automobilio vertę. Todėl daugelis savininkų juos pašalina nelegaliai.
Funkcionuojantis automobilis, neatlikta techninė apžiūra: nauja realybė
Tik mechaniškai tvarkingi automobiliai gali neatlikti techninės apžiūros, jei nesilaikoma išmetamųjų teršalų ribinių verčių. Taip atsiranda nauja griežta realybė: atitiktis išmetamųjų teršalų reikalavimams bus svarbesnė už techninę būklę. Vairuotojai, kurie anksčiau išsiversdavo su nedideliais mechaniniais remontais, dabar gali būti priversti atiduoti į metalo laužą puikiai tinkamus naudoti automobilius.
ES planuoja sukurti centralizuotą ridos duomenų bazę
Kitas planuojamas pokytis – centralizuotos Europos ridos duomenų bazės įvedimas. Lietuvoje odometrų rodmenys fiksuojami jau daugelį metų, tačiau importuojant automobilius iš tokių šalių kaip Vokietija ar Italija išlieka neatitikimų. Įdiegus ES masto sistemą, manipuliuoti ridos duomenimis bus gerokai sunkiau.
- Privalomas ridos fiksavimas per kiekvieną techninę apžiūrą
- Duomenimis dalijamasi tarp ES šalių
- Sumažės importuojamų naudotų automobilių odometrų sukčiavimo atvejų
Ko turėtų tikėtis Lietuvos vairuotojai
Nors naujoji direktyva dar tik rengiama, labai tikėtina, kad panašios priemonės bus priimtos visose ES valstybėse narėse, įskaitant ir Lietuvą. Techninės apžiūros stotis gali tekti modernizuoti, o kietųjų dalelių filtrų tikrinimas netrukus gali tapti standartu.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.