Europos Komisija patvirtino pasiūlymą suteikti automobilių gamintojams trejus papildomus metus CO₂ išmetimo tikslams pasiekti, o tai sukėlė tiek automobilių pramonės atstovų palengvėjimą, tiek aplinkosaugos grupių kritiką.
ES suteikia galimybę atsikvėpti dėl atitikties CO₂ reikalavimams
Europos Komisija (EK) oficialiai pasiūlė atidėti griežtų CO₂ atitikties reikalavimų taikymą transporto priemonių gamintojams iki 2027 m. pabaigos. Užuot nuo šių metų kasmet teikę ataskaitas ir laikęsi tikslų, dabar automobilių gamintojai bus vertinami pagal 2025-2027 m. išmetamų teršalų vidurkį.
Šis pakeitimas leidžia automobilių gamintojams trumpuoju laikotarpiu toliau gaminti daugiau benzininių ir dyzelinių transporto priemonių be tiesioginių sankcijų – tai didelis palengvinimas gamintojams, kovojantiems su lėtai augančia elektromobilių paklausa ir pigių kiniškų elektromobilių konkurencija.
Didėja susirūpinimas dėl aplinkosaugos
Nors pasiūlymas gali sumažinti spaudimą automobilių gamintojams, aplinkosaugos organizacijos kelia susirūpinimą. Kritikai teigia, kad Komisija, siekdama pagrįsti sušvelninimą, rėmėsi silpnais 2024 m. elektromobilių pardavimų duomenimis, nors yra požymių, kad 2025 m. elektromobilių populiarumas gali būti didesnis.
Šių grupių teigimu, CO₂ reikalavimų laikymosi atidėjimas gali pakenkti klimato kaitos tikslams ir sulėtinti perėjimą prie švaresnio transporto, ypač jei automobilių gamintojai sumažins investicijas į elektrifikavimą.
Pramonės atstovų požiūris
Automobilių gamintojai palankiai įvertino pasiūlymą. Daugelis jų teigia, kad vartotojų susidomėjimas elektra varomais automobiliais išlieka nenuoseklus, o didėjančios sąnaudos ir Kinijos subsidijos sukūrė labai konkurencingą ir nenuspėjamą rinką.
Šis žingsnis gali padėti senesniems gamintojams padidinti EV gamybą ir prisitaikyti prie besikeičiančios paklausos, ypač tuo metu, kai Europoje susiduriama su infrastruktūros ir įperkamumo problemomis.
Vis dar reikia patvirtinimo
Pasiūlymas dar nėra įstatymas – jį turi patvirtinti Europos Parlamentas ir ES Taryba. Pirmieji požymiai rodo, kad laukia karštos diskusijos, ypač kai kurie Europos Parlamento nariai išreiškia susirūpinimą, ar dėl trumpalaikės ekonominės naudos nebus pažeistas aplinkosauginis vientisumas.
Kaip manote, ar ES turėtų sumažinti spaudimą automobilių gamintojams, ar tai žingsnis atgal klimato kaitos srityje? Pasidalykite savo nuomone toliau pateiktose pastabose.