Europos Sąjunga oficialiai patvirtino teisės akto pakeitimą, kuris palengvins automobilių gamintojų atitiktį CO₂ emisijos reikalavimams, nes išmetamųjų teršalų kiekis bus vertinamas ne kasmet, o vidutiniškai per trejus metus – nuo 2025 iki 2027 m. Šis Europos Sąjungos Tarybos priimtas pakeitimas suteikia automobilių sektoriui daugiau lankstumo kritiniu pereinamuoju laikotarpiu.
Kodėl svarbus taisyklių pakeitimas
Anksčiau automobilių gamintojai turėjo užtikrinti, kad jų nauji lengvieji automobiliai ir furgonai kasmet atitiktų išmetamo CO₂ kiekio ribas. Pagal atnaujintą reglamentą dabar atitiktis bus vertinama pagal 2025-2027 m. išmetamų teršalų kiekio vidurkį. Šiuo metodu siekiama suteikti gamintojams galimybę atsikvėpti ir pritaikyti gamybos ir pardavimo strategijas, sumažinant baudų riziką dėl kasmetinių rinkos svyravimų.
Dalis platesnės pramonės strategijos
Šis sprendimas yra svarbi ES automobilių pramonės plano, kurį Europos Komisija pristatė 2025 m. kovo 5 d., dalis. Plane pabrėžiama, kad prieš 2025 m. išmetamo CO₂ kiekio mažinimo tikslų įgyvendinimą reikia aiškesnio reglamentavimo, ir remiamas sklandesnis perėjimas prie tvaresnių transporto technologijų.
Emisijų tikslai išlieka ambicingi
Nepaisant sušvelnintų terminų, ES klimato tikslai išlieka griežti. Pagal Europos ekologinį susitarimą blokas siekia iki 2050 m. 90 proc. sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį. Naujoms transporto priemonėms:
- 2025-2029 m.: CO₂ emisija neturi viršyti 93,6 g/km (vidutiniškai)
- 2030-2034 m.: riba sumažėja iki 49,5 g/km.
- Nuo 2035 m: Visi nauji automobiliai turi būti nulinės taršos.
Pereiti prie trejų metų vidurkio yra pereinamojo laikotarpio priemonė, o ne ES anglies dioksido išmetimo mažinimo strategijos atšaukimas. Galutinis tikslas – iki 2035 m. sukurti nulinės taršos naujus automobilius – išlieka nepakitęs.
Pramonės reakcija ir pasaulinis kontekstas
Europos automobilių gamintojai patiria vis didesnį spaudimą ne tik dėl aplinkosaugos teisės aktų, bet ir dėl didėjančios konkurencijos, ypač Kinijos elektromobilių gamintojų. ES vadovai, įskaitant Komisijos pirmininkę Ursulą von der Leyen, pripažino, kad pramonė patiria įtampą, ir pasiūlė tokius pat pakeitimus, kad būtų remiamos inovacijos, bet nebūtų pakenkta klimato kaitos tikslams.
Šiuo reguliavimo pakeitimu gamintojams suteikiama laiko padidinti EV gamybą, optimizuoti tiekimo grandines ir investuoti į atitikties technologijoms užtikrinimą, nesibaiminant kasmetinių sankcijų.
Kas toliau?
Naujasis reglamentas įsigalios praėjus 20 dienų po jo paskelbimo ES oficialiajame leidinyje. Tikimasi, kad gamintojai pasinaudos šiuo laiku, kad paspartintų savo perėjimo planus ir kartu suderintų juos su ilgalaikiais ES klimato kaitos tikslais.
Ar dėl šios trumpalaikės lengvatos sustiprės inovacijos, ar vėluos pažanga siekiant nulinės taršos judumo? Pasidalykite savo mintimis toliau.