Siekdama pagerinti kelių eismo saugumą, Europos Komisija siūlo įvesti privalomus metinius techninius patikrinimus visiems senesniems nei 10 metų transporto priemonėms. Nors šia iniciatyva siekiama sumažinti avarijų ir mechaninių gedimų skaičių, ji sulaukė neigiamos vairuotojų ir pramonės atstovų reakcijos.
Kokie siūlomi pakeitimai?
Pagal planuojamą reglamentą, keleivinės ir lengvosios komercinės transporto priemonės, kurių svoris neviršija 3,5 tonos, turės kasmet atlikti techninę apžiūrą, kai jos bus senesnės nei 10 metų. Šiuo žingsniu siekiama nustatyti pavojingus gedimus ir pašalinti iš eismo transporto priemones, kurios netinkamos naudoti keliuose.
Kodėl tai svarbu?
ES teigia, kad senesnės transporto priemonės statistiškai yra labiau linkusios į gedimus. Sparčiai augant elektra varomų transporto priemonių ir elektroninių vairavimo pagalbos priemonių skaičiui, 2014 m. nustatytos techninės apžiūros taisyklės nebėra pakankamos. Pasak ES, metinės techninės apžiūros pagerintų oro kokybę ir bendrą kelių eismo saugumą.
Kam tai turės įtakos?
Reglamentas turės įtakos milijonams vairuotojų visoje ES. Tačiau poveikis bus skirtingas kiekvienoje šalyje. Pavyzdžiui, Lenkijoje kasmetiniai techniniai patikrinimai jau yra privalomi po penkerių metų, todėl didelių pokyčių nesitikima. Vokietijoje, priešingai, transporto priemonės šiuo metu tikrinamos kas dvejus metus, todėl nauja taisyklė reikštų papildomas išlaidas ir vizitus į techninės apžiūros centrus. Ši taisyklė galioja Vokietijoje. Lietuvos taisyklės gali skirtis.
ADAC ir politikos formuotojai reiškia nepritarimą
Vokietijos automobilių klubas ADAC ir keli Europos Parlamento nariai atvirai kritikavo šį pasiūlymą. ADAC teigimu, dabartinė sistema yra tinkama ir plačiai pripažinta. Jie įspėja, kad metiniai techniniai patikrinimai gali tapti biurokratine našta, nesuteikiančia proporcingos naudos saugumui.
„Privalomi metiniai patikrinimai nėra pagrįsti duomenimis“, – teigė ADAC atstovas. „Dabartinis dvejų metų ciklas pasirodė veiksmingas.“
Kokios yra realios išlaidos?
Vokietijoje techninės apžiūros (TÜV) kaina svyruoja nuo 85 iki 115 eurų, tačiau vairuotojai labiau nerimauja dėl galimų remonto išlaidų, jei automobilis neatitiks reikalavimų. Kai kurie bijo, kad bus priversti atlikti brangius remontus ar netgi atsisakyti automobilio, jei jis neatitiks atnaujintų saugumo kriterijų.
Nauji ES pasiūlymai
Metinio techninės apžiūros iniciatyva yra tik viena iš platesnės ES strategijos „Vision Zero“ dalių. Kitos idėjos apima:
- Privalomas odometro rodmenų registravimas techninės apžiūros metu
- Nauji elektroninės sistemos diagnostikos testai
- Specialūs techninės apžiūros protokolai nulinės emisijos transporto priemonėms
Transporto komisaras Apostolos Tzitzikostas teigia, kad šiais veiksmais siekiama iki 2030 m. 50 % sumažinti mirčių ir sunkių sužalojimų skaičių, o iki 2050 m. juos visiškai panaikinti.
Išvada: sąnaudos ir saugumas
Nors naujojo ES pasiūlymo tikslai yra kilnūs, jo įgyvendinimas kelia klausimų dėl teisingumo, įgyvendinamumo ir finansinio poveikio, ypač senesnių automobilių savininkams. Reglamentui einant per ES teisėkūros procesą, bus svarbu suderinti saugumo gerinimą su realistiškomis lūkesčiais.
Ką manote apie tai? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!