Yra keletas neįprastų automobilio elgsenos požymių, kurie gali rodyti, kad akumuliatorius susidėvėjęs. Juos reikėtų priimti kaip užuominą, tačiau… Prieš keičiant akumuliatorių nauju, verta įsitikinti, ar neišleidžiate pinigų beprasmiškai. Juk kartais problema slypi kitur.
- Šiuolaikiniai automobiliai jautriau reaguoja į akumuliatoriaus nusidėvėjimą, kuris gali sutrumpinti jo tarnavimo laiką.
- Yra specialių dirbtuvių testerių, kuriais galima patikrinti akumuliatoriaus būklę, stebint jo elgesį esant apkrovai.
- Akumuliatoriaus susidėvėjimą galima nustatyti pagal neįprastą automobilio elgseną, tačiau dirbtuvių testeriai duoda tikslesnius rezultatus.
Trys metai ir laikas naujam akumuliatoriui? Taip neturi būti, tačiau akumuliatoriaus susidėvėjimas per tokį trumpą laiką nebestebina mechanikų. Juk tiesa, kad automobilių užvedimo akumuliatorių tarnavimo laikas trumpėja. Tam yra daug priežasčių, tarp jų ir viena stebinanti: šiuolaikiniuose automobiliuose ne tik daugiau elektros prietaisų, kurie apkrauna akumuliatorių, bet ir jie jautresni akumuliatoriaus nusidėvėjimui. Gausi įranga didina riziką, kad akumuliatoriaus tarnavimo laikas bus trumpas.
Senesni automobiliai turėjo didesnę „akumuliatoriaus kantrybę“
Anksčiau tipiškas ir dažnai vienintelis susidėvėjusio akumuliatoriaus požymis buvo rytinės variklio užvedimo problemos. Arba starteris sukosi per lėtai, kad užvestų variklį, arba akumuliatorius buvo toks silpnas, kad suteikdavo varikliui tik vieną šansą. Tada tapdavo aišku: atėjo laikas naujam akumuliatoriui. Senasis akumuliatorius paprastai jau būdavo taip smarkiai susidėvėjęs, kad nebetinkamas naudoti. Naujesniuose automobiliuose akumuliatoriaus silpnumas dažnai pastebimas gerokai anksčiau, nei atsiranda pirmosios rimtos užvedimo problemos. Tačiau tai anaiptol nereiškia, kad verta atidėti keitimą.
Penki susidėvėjusio akumuliatoriaus požymiai: ar pastebite tai ir savo automobilyje?
O štai keletas simptomų, rodančių elektros energijos problemas jūsų automobilyje:
- „Start-stop“ sistema tampa mažiau aktyvi. Šiai sistemai, kuri išjungia variklį stovint ir užveda jį, kai tik nuspaudžiamas sankabos pedalas arba atleidžiamas stabdžių pedalas, reikia net idealių sąlygų, kad ji veiktų. Negali būti per šalta, nes variklis turi būti šildomas, negali būti per karšta, nes turi veikti oro kondicionierius, katalizinė sistema neturi būti per karšta arba per šalta, o automobilio elektros sistemos įtampa turi būti stabili, kad būtų maitinami žibintai, ventiliatorius ir kita įranga. Kai įtampa nukrenta, variklis įsijungia, o jei įtampa sistemoje nepakankamai aukšta, „Start-stop“ sistema apskritai neįsijungia. Todėl šios sistemos aktyvumo sumažėjimas gali būti susijęs su akumuliatoriaus nusidėvėjimu ir būti pirmasis jo požymis. Žinoma, gali būti daug priežasčių, dėl kurių neveikia „Start-stop“ sistema, todėl tai tik vienas iš požymių.
- Vėluojantis tam tikros įrangos veikimas užvedus variklį. Šiuolaikiniuose automobiliuose įrengtos energijos valdymo sistemos, kurios rūpinasi įtampos stabilumu. Dėl šios priežasties kai kurie įrangos elementai, ypač tie, kurie yra mažiau svarbūs vairavimo saugumo požiūriu (pvz., sėdynių šildymas, vairo šildymas ir pan.), gali būti nepasiekiami, pavyzdžiui, kelias minutes po šalto variklio užvedimo. Jei pastebėsite, kad problemų įjungiant, pvz., sėdynių šildymą, kyla dažniau nei anksčiau, tai gali būti susiję su akumuliatoriaus nusidėvėjimu.
- Užvedus variklį, prietaisų skydelyje matote pranešimą, kad įjungtas energijos taupymo režimas ar pan. Jei anksčiau labai neapkraudavote akumuliatoriaus, pavyzdžiui, įjungdami muziką ar šviesas ilgesniam laikui arba, pavyzdžiui, naudodamiesi degimo šildytuvu (kurio veikimui, galbūt daugelio nuostabai, taip pat reikia elektros energijos), šis pranešimas yra pernelyg aiškus.
Starteris sukasi, variklis neužsiveda, kol neprijungiamas išorinis maitinimo šaltinis.
Tai specifinis simptomas, atsirandantis dėl to, kad starteris nepasiekia minimalaus greičio, būtino variklio įpurškimo sistemai paleisti. Kai kuriuose automobiliuose ši riba nustatyta gana aukšta, todėl galite nepastebėti, kad starteris sukasi šiek tiek lėčiau nei anksčiau. Tačiau prijungus antrą akumuliatorių arba stiprintuvą, variklis įsijungia… Tokią situaciją gali lemti mažiausiai dvi priežastys: viena jų – silpnas akumuliatorius, kita -… susidėvėjęs starteris. Jei starteris jau nebetinkamas naudoti, akumuliatoriaus pakeitimas tikriausiai padės, bet tik kuriam laikui.
- Akivaizdu, kad starteris sukasi per lėtai – situacija aiški, akumuliatorius išsikrovęs. Bet ar esate tikras? Jei įkrovimo sistema veikia gerai, instaliacijoje nėra trumpųjų jungimų ar kitų problemų, akumuliatoriaus pakeitimas tikrai padės. Tačiau pasitaiko atvejų, kai ne akumuliatorius, o kažkas kitas neveikia taip, kaip turėtų.
- Akumuliatorius greitai išsikrauna, kai jis stovi. Šioje situacijoje taip pat galimos bent dvi priežastys: kadangi kiekviename automobilyje yra prietaisų, kurie stovinčiame automobilyje vartoja elektros energiją, silpnas akumuliatorius paprasčiausiai negali susidoroti su naktimi – įtampa krenta, kyla sunkumų užvedant variklį, ir tai tęsis tol, kol įsigysite naują akumuliatorių. Tačiau perspėjame: gali būti, kad elektros sistemoje įvyko trumpasis jungimas arba sugedo koks nors prietaisas ir naudoja per daug energijos; tokiu atveju akumuliatoriaus pakeitimas kurį laiką padės, o vėliau akumuliatorių reikės keisti iš naujo….
Kaip patikrinti akumuliatoriaus būklę?
Priešingai nei manote, paprastas garažo multimetras, matuojantis įtampą, nėra įrankis, kuriuo galima patikrinti akumuliatoriaus būklę. Multimetru galite tik išmatuoti įtampą, tačiau tai nedaug ką pasako. Akumuliatoriaus būklei patikrinti yra specialių dirbtuvių testerių, kurie imituoja akumuliatoriaus apkrovą. Testas trunka neilgai, o akumuliatoriaus tinkamumo rezultatas pateikiamas žodžiu arba procentais – ir viskas aišku. Testas nėra brangus, o dažnai net nemokamas – dirbtuvės mielai patikrina akumuliatorių, kad vėliau mums parduotų naują.
Tačiau saugokitės: toks testas turi prasmę tik tada, jei tikrinate įkrautą akumuliatorių. Jei tikrinsime išsikrovusį akumuliatorių, jo testas bus neigiamas, net jei jis dar geras.
Vis dėlto, keičiant akumuliatorių nauju, reikėtų patikrinti automobilio elektros sistemą – ypač jei ankstesnis akumuliatorius greitai „išsikrovė“. Jei ankstesnis akumuliatorius tarnavo ilgai, yra didesnė tikimybė, kad, išskyrus jį, viskas veikia gerai.
Dėl ko tikėtina, kad akumuliatorius yra susidėvėjęs arba sugedęs?
Yra keletas situacijų, kai susidėvėjęs arba sugedęs automobilio akumuliatorius tampa labai tikėtinas:
- Jei palikote automobilį prie šviesų ilgesniam laikui, pvz., dviem dienoms, o kai grįžtate prie automobilio, akumuliatorius nerodo jokių gyvybės ženklų, tikėtina, kad jis yra sugedęs. Esant maždaug 20 laipsnių Celsijaus temperatūrai, jo galimybės išgyventi padidėja, tačiau kai yra daug šilčiau arba daug šalčiau, jos yra labai menkos. Tikėtina, kad labai išsikrovusio akumuliatoriaus nebus galima naudoti, nepaisant to, kad jis bus įkrautas. Taip, geri įkrovikliai turi nusierinimo funkciją, tačiau stebuklų nesitikėkite.
- Akumuliatoriui atėjo laikas… ribos nustatyti neįmanoma, nes ji labai priklauso nuo akumuliatoriaus naudojimo sąlygų, tačiau šiuolaikiniuose automobiliuose akumuliatoriaus susidėvėjimas po trejų ar ketverių metų neturėtų stebinti.
- Po ilgesnio akumuliatoriaus problemų laikotarpio nuvykę į autoservisą sužinote, kad pagrindinė problemos priežastis – susidėvėjęs starteris arba koks nors automobilio elektros sistemos gedimas. Taip pat tikėtina, kad tokiomis sąlygomis eksploatuojamas akumuliatorius jau yra tiek „pavargęs“, kad tinka tik utilizuoti. Tačiau tai galima patikrinti testeriu – ir tai verta padaryti, kad nebūtų beprasmiškai išleisti pinigai.