Bet koks transporto priemonės gedimas yra nemalonus. Tačiau yra gedimų, kurie gali sukelti katastrofiškas pasekmes. Vienas iš jų – stabdžių gedimas vairuojant.
Šiuolaikinio automobilio stabdžių sistema yra gana patikima. Tačiau ją reikia reguliariai diagnozuoti ir keisti susidėvėjusias dalis. Santykinai nauji automobiliai dažniausiai aptarnaujami oficialių atstovų techniniuose centruose, kur darbai atliekami griežtai laikantis taisyklių. Senų automobilių techninė priežiūra dažnai apsiriboja tepalų ir filtrų keitimu – apie kitas svarbias sistemas tiesiog pamirštama.
Kas gali sukelti stabdžių gedimą?
Nesėkmės priežasčių gali būti daug, todėl išvardysime pagrindines. Eksploatacijos metu stabdžių skystis praranda savo savybes. Nesavalaikis skysčio keitimas yra viena iš stabdžių gedimo priežasčių. Kritinis diskų ir stabdžių trinkelių nusidėvėjimas gali lemti gedimą. Kita priežastis – mechaniniai stabdžių vamzdelių ir žarnų pažeidimai. Beje, nesavalaikis jų keitimas taip pat yra tiesioginis kelias į avariją – vamzdelius pažeidžia korozija, o guma sensta ir trūkinėja. Taip pat skaitykite: „Kaip prižiūrėti automobilį, kad jis ilgiau tarnautų: 8 patarimai pradedantiesiems“.
Gedimą gali sukelti ant trinkelių patekusi alyva, stabdžių cilindro nesandarumas arba užstrigimas, vakuuminio stiprintuvo gedimas.
Priežasčių gali būti daug – rezultatas tas pats. Automobilis lieka be stabdžių. Ką tokioje situacijoje turėtų daryti vairuotojas?
Kaip stabdyti sugedus stabdžiams?
Pirmasis įsakymas – nepanikuoti! Stabdžių gedimas yra kritinė situacija, tačiau teisingi veiksmai padės išvengti sunkių pasekmių.
Jei stabdžių pedalas „įkritęs“ arba „sustingęs”, o automobilis nelėtėja, pabandykite jį kelis kartus smarkiai paspausti. Nepadeda? Stabdykite varikliu, nuosekliai perjungdami pavaras žemyn. Kai automobilio greitis sumažės, stabdykite jį rankiniu stabdžiu.
Atminkite, kad važiuodami dideliu greičiu, ypač šlapiame ar slidžiame kelyje, nespauskite rankinio stabdžio. Užblokavus galinius ratus, tikėtina, kad transporto priemonė gali slysti. Tačiau stabdymas varikliu galimas ir su mechanine, ir su automatine pavarų dėže. Daugelis automatinių pavarų dėžių turi rankinį perjungimo būdą svirtimi arba mentelėmis. Ten, kur jo nėra – paeiliui perjungiame selektoriumi į pavarų ribojimo režimus, pažymėtus 3, 2, L. Nebūtina iš karto įjungti pirmąją pavarą. Automatinė pavarų dėžė neleis to padaryti, o su mechanine pavarų dėže arba sudaužysite automobilį, arba užblokuosite ratus ir nulėksite nuo kelio.
Visi šie patarimai tinka, kai greitis nėra didelis, kelias tuščias, o vairuotojas turi laiko ir erdvės sustabdyti automobilį. Ką daryti, kai judriame kelyje automobilis lieka be stabdžių? Suprantama, kad atsisakysime tokių metodų kaip: daryti aštuonis policijos posūkius arba važiuojant įjungti galinę pavarą. Lieka tik viena išeitis – ieškoti kliūties, kuri padėtų stabdyti. Patrinkite automobilį šonu į kelkraštį, išvažiuokite į kelią, vedantį į kalną.
Norint atlikti tokius triukus, reikia turėti ne tik geležinius nervus, bet ir puikius vairavimo ekstremaliose situacijose įgūdžius. Ne kiekvienas vairuotojas sugebės sėkmingai veikti esant stresui ir laiko trūkumui. Todėl būtina prisiminti, kad geriausi stabdžiai yra… eksploatuojami stabdžiai. Taip pat skaitykite: „Važiuojate slidžiu keliu? Šeši patarimai (ne tik) pradedantiesiems vairuotojams“.
Pavojingi simptomai
Stabdžiai reikalauja ypatingo vairuotojo dėmesio. Jų patikimas veikimas yra saugaus vairavimo pagrindas. Todėl, pastebėjus net menkiausią gedimo požymį, reikia nedelsiant kreiptis į specialistą. Jei stabdant girdisi švilpimas ar traškesys, jei pedalas tapo minkštas arba, priešingai, kietas, jei atsiranda vibracija ar tiesiog sumažėjo stabdymo efektyvumas – automobilį reikia nedelsiant siųsti į servisą!