Apsilankymas pas mechaniką šiuo metu yra ruletė. Ne visada pavyksta suremontuoti automobilį taip, kaip norėtųsi. Dažnai klientai, pakeitę vieną detalę, tampa DTV reiškinio auka. Ką tai reiškia?
Stabdžių keitimas yra procesas, kurį daugelis mechanikų sieja su greitu ir lengvu uždarbiu. Deja, visur esančios elektronikos amžiuje reikia išmanyti procedūras ir dažnai turėti technikos, kad tokį keitimą apskritai galėtumėte atlikti. Šiuolaikiniuose automobiliuose to dažnai neįmanoma padaryti neatlikus tinkamos techninės priežiūros procedūros.
Vis dėlto, be senojo stabdžių disko atsukimo ir naujo prisukimo, dar reikia atlikti fizinį darbą. Tai yra stabdžių suportų tikrinimas, o dažnai ir jų remontas, stebulės valymas, jos išsikišimo arba paties stabdžių disko išsikišimo tikrinimas, kuris išėmus iš dėžės visiškai negarantuoja kokybės. Ir į šiuos darbus dažnai nekreipiama dėmesio, kad, kaip minėjau, būtų galima greitai ir lengvai užsidirbti.
Kas yra DTV?
Problema susijusi su stabdžiais, ypač praėjus kuriam laikui po jų keitimo, ypač po stabdžių diskų keitimo. Šis reiškinys, sutrumpintai vadinamas DTV (angl. Disc Thickness Variation), yra disko storio svyravimas. Jis sukelia nemalonių pasekmių vairuojant.
Pakeitus stabdžius, vairuotojas gali skųstis dėl vibracijos, triukšmo ir virpesių stabdant. Tai gali būti DTV atvejis. Jis pasireiškia, kai stabdžių disko storis nėra vienodas, o išorinis ir vidinis disko trinties paviršiai nėra lygiagretūs vienas kitam per visą disko perimetrą.
Kai vairuotojas spaudžia stabdžių pedalą, jis jaučia pulsavimą. Svarbu – DTV reiškinys nėra tas pats, kas stabdžių disko šoninis išbėgimas, kuris pasireiškia panašiai. Abiem atvejais taip pat pasireiškia vairo vibracija.
Kodėl DTV ir kaip to išvengti?
Skirtingai nuo šoninio stabdžių disko išbėgimo, kuris atsiranda dėl neteisingo montavimo arba kreivo disko ir pasireiškia iškart po stabdžių sumontavimo, DTV reiškinys atsiranda nuvažiavus kelis tūkstančius kilometrų. Iš pradžių važiuojant be stabdžių diskas kai kuriose vietose liečiasi su stabdžių kaladėlėmis ir pamažu trinasi. Dėl to disko trinties paviršius sustorėja ir susiaurėja.
Todėl DTV yra antrinis disko šoninio išbėgimo reiškinys, nepriklausomai nuo jo priežasties. Jei nepaisysime šoninio bėgimo, DTV būtinai atsiras. Laikui bėgant atsiranda didelis šoninis bėgimas arba prastas stabdžių atatranka, jie perkaista, todėl diskas gali net įtrūkti.
Pasak „Textar“ prekės ženklo eksperto, skirtumas tarp ploniausio ir storiausio stabdžių disko taškų neturi būti didesnis nei 0,015 mm, o jautrios pakabos atveju – net 0,008 mm. Kad būtų išvengta DTV, po montavimo turi būti išmatuotas disko nuokrypis. Jis neturi viršyti 0,07 mm, o automobiliuose su labai jautria pakaba – 0,04 mm.
Deja, DTV reiškinys gali pasireikšti ir po to, kai diskai buvo tinkamai sumontuoti. Sumontavus naujus stabdžius, juos visada reikia įvažiuoti. Tai turėtų atlikti mechanikas, tačiau taip būna ne visada. Pirmuosius 200 km rekomenduojama vengti intensyvaus stabdymo.