Užsikišęs katalizatorius gali veiksmingai sumažinti variklio galią ir padidinti degimą. Kada verta atlikti katalizatoriaus valymą? Kiek kainuoja katalizatoriaus valymas?
Ilgą laiką katalizatoriai buvo automobilių dalys, į kurias vairuotojai nekreipė daug dėmesio. Galima net sakyti, kad kai kurie žmonės į juos net „nesigilino“. Dėl paprastos priežasties. Automobilių katalizatoriai laikomi gana patvariais komponentais, kuriems nereikia intervencijos net iki 200 000 kilometrų ridos. Tik pastaruoju metu padažnėjusios katalizatorių vagystės privertė vairuotojus suvokti, kad toks komponentas egzistuoja, taip pat jo vertę ir nemenką vaidmenį automobilio jėgainėje.
Kad katalizatoriui būtų sudarytos palankios darbo sąlygos, verta kartkartėmis atlikti kruopštų katalizatoriaus valymą. Tai galima atlikti net profilaktiškai, nors dauguma automobilių savininkų ryžtasi šiam žingsniui tik tada, kai nustatomi arba kompiuterinės diagnostikos metu patvirtinami katalizinio konverterio gedimo požymiai. Taigi kaip išvalyti automobilio katalizatorių ir kiek tai kainuoja? Ar galite katalizatorių išvalyti patys?
Kas yra katalizatorius ir koks jo vaidmuo automobilyje?
Automobilių katalizatorius yra išmetimo sistemos sudedamoji dalis. Paprastai jis būna didelės talpyklos su labai specifiniu vidumi pavidalo. Katalizatoriaus viduje yra specialus metalinis arba keraminis įdėklas. Jis yra labai smulkios struktūros (primena didelį korį) su tankiai išsidėsčiusiais kanalais. Katalizatoriaus kasetė padengta tauriaisiais metalais (paladžiu, rodžiu, iridžiu, platina), kurie prisideda prie cheminių reakcijų, sudarančių katalizatoriaus veikimo pagrindą.
Automobilio katalizatorius valo vidaus degimo variklio išmetamąsias dujas prieš jas išleidžiant per išmetimo sistemą. Konkrečiai, jo paskirtis – sumažinti aplinkai kenksmingų medžiagų, tokių kaip anglies monoksidas, azoto oksidai ir angliavandeniliai, procentinę dalį išmetamosiose dujose. Tai pasiekiama joms liečiantis su katalizatoriaus šerdimi (taigi ir su tauriaisiais metalais, kuriais ji padengta) labai aukštoje temperatūroje. Dėl viduje vykstančios reakcijos išmetamosios dujos neutralizuojamos ir virsta vandens garais, azotu ir anglies dioksidu.
Katalizatoriaus gedimas. Kodėl sugenda katalizatorius?
Nors katalizatoriai veikia itin sudėtingomis sąlygomis (jų temperatūra nuolat siekia šimtus laipsnių Celsijaus), jų bendras ilgaamžiškumas paprastai vertinamas labai gerai. Daugumai katalizatorių nereikia mechaniko įsikišimo, kol automobilis nenuvažiuoja 150 000 kilometrų, netrūksta automobilių su originaliais katalizatoriais, kurie nuvažiavo daugiau nei 200 000 kilometrų. Žinoma, tai nereiškia, kad katalizatoriai nesugenda. Gedimų pasitaiko ir jie dažniausiai įvyksta dėl savininko aplaidumo, pavyzdžiui, jis naudojo automobilį su įjungtomis kontrolinėmis lemputėmis ir delsė atlikti pagrindinę techninę priežiūrą. Dažniausios automobilio katalizatoriaus gedimo priežastys yra šios:
- lambda jutiklio gedimas;
- netinkama degalų ir oro mišinio sudėtis (dėl per lieso degalų mišinio temperatūra katalizatoriuje pernelyg pakyla, o dėl per gausaus – degalai patenka į vidų);
- variklyje degant alyvai arba aušinimo skysčiui (susidaro nuosėdų, kurios užkemša katalizatoriaus šerdies kanalus);
- dujų sistemos veikimo sutrikimai;
- netinkamos katalitinio konverterio veikimo sąlygos (dažniausiai trumpų kelionių automobiliu metu, nes tada jis nespėja įkaisti ir sudeginti kenksmingų medžiagų);
- sąlytis su vandeniu (pvz., įvažiavus į didelę balą).
Užsikišęs katalizatorius – požymiai
Pagrindinis simptomas, kuris gali rodyti, kad yra užsikišęs katalizatorius, yra pablogėjusios pavaros agregato eksploatacinės savybės, įskaitant variklio galios sumažėjimą, kai degalai deginami vis dažniau. Taip atsitinka dėl to, kad išmetamosioms dujoms išstumti per užsikimšusį katalizatorių, kurio kanalai nėra pakankamai pralaidūs, reikia daugiau jėgos.
Taip pat skaitykite: „Ar galima važiuoti be katalizatoriaus? Kaip su technine apžiūra?“
Tai taip pat gali pasireikšti variklio vibravimu ir nepageidaujamais garsais, sklindančiais iš išmetimo sistemos (dažniausiai užvedus automobilį). Apie sugedusį katalizatorių taip pat dažnai praneša variklio patikros („check engine“) lemputė (nors ji gali pranašauti ir daugelį kitų gedimų).
Ignoruoti užsikimšusio katalizatoriaus simptomus vairuotojui niekada nėra naudinga. Užsikišęs katalizatorius gali sumažinti automobilio eksploatacines savybes (taigi ir vairavimo komfortą) ir padidinti degalų sąnaudas. Be to, ilgai važiuojant užsikimšusiu katalizatoriumi gali būti pažeistas turbokompresorius, perkaisti išmetimo sistema ir galiausiai kilti sunkumų užvedant variklį, įskaitant variklio gedimą. Todėl geriau nesitikėti, kad katalizatorius „susitvarkys pats“ arba kad neįvertinus gedimo simptomų nebus pasekmių.
Užsikišęs katalizatorius. Kaip atliekamas katalizatoriaus valymas?
Laimei, pasirodžius simptomams, kurie gali rodyti užsikimšusį katalizinį konverterį (arba kitą katalizinio konverterio defektą), nebūtina iš karto brangiai pirkti naują katalizinį konverterį arba keisti katalizinio konverterio įdėklą. Katalizinius konverterius galima išvalyti, o tai dažnai duoda puikų efektą ir atkuria visą jų efektyvumą. Taigi kaip valyti katalizatorių?
Yra du užsikimšusio katalizinio konverterio valymo būdai – neišmontuojant jo iš automobilio ir jį išmontuojant. Pirmuoju atveju naudojamas specialus katalizatoriaus valiklis: jį siūlo daugelis automobilių chemijos įmonių, įskaitant „CleanTEC“, „Liqui Moly“, „TEC 2000“, „Mannol“, „Wynn’s“.
Jis purškiamas specialiu purkštuvu į veikiančio variklio įsiurbimo sistemą (esant mažam slėgiui, apie 10 minučių). Tada į degalų baką pilamas antrasis valiklis (paprastai įeinantis į rinkinį). Šis būdas yra paprasčiausias ir nekainuoja daug pinigų (paprastai apie keliasdešimt eurų už katalizatoriaus valiklį), tačiau paprastai jis gerai veikia tik valant ne per daug užsikimšusius katalizatorius.
Itin užterštus katalizatorius veiksmingiau valyti išėmus iš automobilio. Tai reiškia, kad automobilį reikia grąžinti į dirbtuves ir patirti nuėmimo bei pakartotinio montavimo išlaidų, tačiau dažnai po tokio valymo katalizatorius vėl tampa visiškai tinkamas naudoti. Jis atliekamas specialioje plovimo mašinoje, kurioje vandens slėgis parenkamas taip, kad nepažeistų katalizatoriaus kasetės struktūros. Dėl šios operacijos sudėtingumo ir galimybės visam laikui sugadinti katalizatoriaus šerdį, geriau jos tokiu būdu nevalyti patiems, o pavesti tai atlikti mechanikui.
Katalizatoriaus valymas – kaina
Profesionalus lengvojo automobilio katalizatoriaus valymas turėtų kainuoti 80-150 eurų. Prie šios sumos reikia pridėti darbo sąnaudas (apie 80 eurų), todėl galutinė sąskaita siekia 150-250 eurų. Tačiau katalizatorių nereikia valyti dažnai – mechanikai rekomenduoja profilaktinį valymą atlikti maždaug kas 15 000 km, tačiau daugelis automobilių naudotojų nusprendžia jį vis tiek išvalyti, jei nustatoma, kad katalizatorius sugedęs (o tai pasitaiko nedažnai).