Dėl padangų slėgio jutiklių transporto priemonės savininkas gali patirti papildomų išlaidų. Ar galima važinėti be padangų slėgio jutiklių?
Automobiliai jau seniai nebėra paprastos mašinos žmonėms ir (arba) prekėms vežti. Nors paskirtis nepasikeitė, transporto priemonių konstrukciją paveikė daugybė pokyčių, kuriais siekta padaryti keliones saugesnes. Tarp gausios transporto priemonėje įdiegtos elektronikos prie tokių pokyčių galima priskirti ir padangų slėgio jutiklius. Šie iš pirmo žvilgsnio nereikšmingi ir nereikalingi prietaisai atlieka labai svarbią funkciją ir leidžia ne tik saugiau, bet ir pigiau vairuoti. Atsižvelgiant į tai, kad nuo 2014 m. padangų slėgio jutikliai įtraukti į Europos Sąjungoje parduodamų automobilių privalomos įrangos sąrašą, daugelis žmonių klausia, ar įmanoma važiuoti be padangų slėgio jutiklių. Pažvelkime į šį klausimą.
Padangų slėgio jutiklis. Kokį vaidmenį jis atlieka automobilyje?
Padangų slėgio jutiklių užduotis paprasta – nuolat stebėti slėgio lygį ir įspėti naudotoją, jei kuriame nors rate sumažėja slėgis. Apie tai vairuotojui pranešama prietaisų skydelyje įjungiant charakteringą lemputę su šauktuku. Informacija apie slėgio sumažėjimą ypač svarbi, jei važiuojant praduriama padanga – tokiu atveju galime nedelsdami nuvažiuoti į kelkraštį ir taip apsaugoti ne tik save, bet ir padangas nuo didesnės žalos. Naudojant padangų slėgio jutiklius, nebereikia prisiminti, kad padangas reikia reguliariai pripūsti (nors vis tiek pravartu įprasti tai daryti, pavyzdžiui, prieš ilgą kelionę). Taip išvengiama pavojaus ilgą laiką važiuoti su nepakankamu slėgiu, o tai gali turėti neigiamos įtakos degalų sąnaudoms ir automobilio važiavimo savybėms. Taip pat skaitykite: „Ar galima keisti vieną automobilio padangą?“.
Kaip veikia padangų slėgio jutikliai?
Padangų slėgio jutikliai dar kitaip vadinami TPMS (padangų slėgio stebėjimo sistema). Ji gali būti įdiegta dviem būdais. Pirmasis – pasyvioji sistema, kuri laikoma pigesne ir ne tokia veiksminga. Ji veikia remiantis automobilyje įmontuotais ABS arba ESP jutikliais: taigi nėra atskirų jutiklių, įmontuotų ratuose. ABS ir ESP jutikliai nuolat tikrina ratų greičio duomenis. Jei vieno rato duomenys skiriasi nuo kitų ratų duomenų, sistema pateikia pranešimą apie sumažėjusį slėgį padangose. Tačiau šie pranešimai paprastai nėra tikslūs ir neretai informacija siunčiama neteisingai arba su dideliu vėlavimu.
Geresnių rezultatų galima tikėtis naudojant vadinamąją aktyviąją TPMS sistemą, kurią sudaro atskiri visų ratų jutikliai, integruoti su specialiu valdikliu. Jutikliai paprastai būna šalia vožtuvo, todėl slėgio sumažėjimas aptinkamas iš karto. Rodmenys yra daug tikslesni nei pasyviųjų sistemų. Tokio tipo padangų slėgio jutikliai dažniausiai naudojami mažuose ir biudžetiniuose modeliuose, o aktyviosios sistemos – brangesniuose, geriau įrengtuose automobiliuose.
Ar galite vairuoti be padangų slėgio jutiklių?
Nuo 2014 m. lapkričio 1 d. TPMS sistema įtraukta į Europos Sąjungoje parduodamų automobilių privalomos įrangos sąrašą. Dar anksčiau, nuo 2007 m., padangų slėgio jutikliai pradėti masiškai naudoti Jungtinėse Amerikos Valstijose siūlomuose automobiliuose. Sprendimą privalomai įrengti padangų slėgio jutiklius daugiausia lėmė susirūpinimas saugumu: netrūko atvejų, kai žemas padangų slėgis buvo pagrindinė avarijų priežastis. Be to, buvo pažymėta, kad važiuojant su tinkamu padangų slėgiu sumažėja degalų sąnaudos. Taip pat skaitykite: „Teisingas padangų slėgis. Per mažo ir per didelio padangų slėgio pasekmės“.
Teoriškai Lietuvoje leidžiama važinėti be padangų slėgio jutiklių. Be jų galima važiuoti automobiliu, kuriame jie nebuvo įmontuoti gamykloje ir kuris buvo įsigytas ir įregistruotas iki minėtos prievolės įvedimo dienos (t. y. iki 2014 m. lapkričio 1 d.). Taip pat neprivalome važiuoti su padangų slėgio jutikliais, jei automobilyje įrengta vadinamoji pasyvioji padangų slėgio stebėjimo sistema arba jei ratus pakeitėme lygiavertėmis padangomis be įmontuotų jutiklių (pvz., keičiant padangas).
Tačiau tokiais atvejais mažai tikėtina, kad užsidegs įspėjamoji padangų slėgio lemputė, dėl to gali kilti problemų praeinant techninę apžiūrą. Susidūrus su automobiliu, kuriame nėra jutiklių (tačiau jie buvo įmontuoti gamykloje), taip pat reikėtų nepamiršti, kad gali kilti sunkumų gaunant kompensaciją iš draudiko. Dėl savo patogumo ir saugumo geriau jų nenuimti, o įvykus avarijai jutiklius pakeisti.