Kai būna labai šalta ir slidu, vairuotojai paprastai negali sulaukti, kol į gatves išvažiuos druskos sunkvežimiai ir barstytuvai. Jei jie iš karto nepasirodo, pasigirsta kaltinimų, kad „žiema kelininkui užklupo netikėtai“. Tik kad „juodojo kelio“, nuvalyto nuo ledo ir plikledžio, tvarkymo išlaidos yra didesnės, nei paprastai manome. Druska keliams pridaro rimtų nuostolių ir kartais ten, kur to visai nesitikime.
- Kelių druska palengvina vairavimą ir padidina saugumą, tačiau ji taip pat kenkia automobiliams;
- Be „paprastos druskos“, kelininkai naudoja ir kitas chemines medžiagas – esant labai žemai temperatūrai druska nustoja veikti;
- Ji taip pat kenkia gyvūnams, pavyzdžiui, ji mirtinai pavojinga šunims;
Druskos barstymas ant kelių siekiant pašalinti ledą yra senas ir išbandytas metodas, tačiau bėgant metams vis dažniau kritikuojamas. Ar ilgalaikė druskos naudojimo nauda gali kompensuoti jos daromą žalą? Ar druska tikrai tokia veiksminga ir ar ji turi tokį teigiamą poveikį saugumui, kad ją būtina naudoti?
Kelių druska – kada ji naudojama?
Pirmoji druskos dozė dažnai išberiama į kelius dar prieš temperatūrai nukrentant žemiau nulio, jei prognozės rodo artėjančius šalčius. Dėl šios profilaktikos ant šlapios kelio dangos „peržengus nulį“ neatsiras klastingo „juodojo ledo“ sluoksnio, kuris yra slidus ir beveik nematomas. Taip pat skaitykite: „Juodasis ledas keliuose – Kaip elgtis apledėjusiame kelyje?“
Kelių darbuose išskiriamas „sniegas“, „ledas“, „plikledis“ ir „slidus sniegas“ – kelių eismo taisyklės skiriasi priklausomai nuo šių sąlygų pasireiškimo ir nuo vadinamojo žiemos kelių priežiūros standarto.
Pavyzdžiui, barstyti druską gausiai sningant nėra prasmės, o barstyti druską tik vieną kartą esant šaltam orui yra nenaudinga – po trumpo laiko ištirpęs ledas vėl užšals, bet šį kartą jau visiškai lygios „čiuožyklos“ pavidalu! Jei temperatūra nukrenta žemiau minus 7 laipsnių Celsijaus, nėra prasmės naudoti „įprastą druską“. Tokiu atveju kelininkai turi naudoti kitus preparatus arba mišinius.
Kuo barstomos gatvės ir šaligatviai?
Populiariausia „druska keliams“ tebėra natrio chloridas (NaCl), kuris iš esmės yra tas pats, kurį naudojame sūdymui virtuvėje. Tai nereiškia, kad druska, kurią naudoja kelių druskininkai, yra tinkama vartoti! Be kita ko, joje yra sukepinimą mažinančių priedų (pvz., kalio ferocianido), priemaišų, dangos šiurkštumą gerinančių priedų.
„Paprastosios druskos“ privalumas – palyginti nedidelė kaina ir greitis. Deja, natrio chloridas, kaip „atšaldymo priemonė“, turi ir trūkumų – jis veikia palyginti trumpą laiką ir negali susidoroti su žema temperatūra, be to, jo negalima naudoti pernelyg intensyviai, nes jis, be kita ko, gali pakenkti augalams. Todėl, priklausomai nuo vyraujančių sąlygų, kelių darbuotojai taip pat naudoja kalcio chloridą ir magnio chloridą – dažniausiai mišinių pavidalu. Jie yra veiksmingi esant žemesnei temperatūrai ir veikia ilgiau, tačiau turi ir rimtų trūkumų – kelių valymo tarnyboms paprastai svarbiausia, kad jie yra 4-5 kartus brangesni už „paprastą druską“.
Žinoma, be druskos, kelininkai naudoja ir vadinamąsias „kelių gerinimo medžiagas“, t. y. smėlį, akmens užpildą, šlaką ir kt. Tačiau verta žinoti, kad kelininkų kūrybiškumą riboja taisyklės – leistinų priemonių, skirtų ledui nuo kelių šalinti, katalogas yra labai trumpas!
Druskos naudojimo nauda akivaizdi – tai greičiausias, pigiausias ir veiksmingiausias būdas atsikratyti ledo ir sniego sankaupų ant kelio, taip padidinant saugumą. Deja, niekas nėra nemokama – tai, kad žiemą važiuoti druska pabarstytais keliais yra saugiau ir patogiau, kainuoja rimtus nuostolius. Taip pat skaitykite: „Važiuojate slidžiu keliu? Šeši patarimai (ne tik) pradedantiesiems vairuotojams“.
Druska keliams – kenkia automobiliams
Automobilių korozija – tai pirmas vairuotojams į galvą ateinantis šalutinis poveikis. Net kelerių metų senumo automobiliai dažnai gali parodyti, ar jie buvo naudojami žiemą vietovėse, kuriose keliai barstomi druska. Druska pasiekia giliausius kėbulo užkampius ir plyšius, todėl pakanka menkiausio apsauginės dangos pažeidimo (net įbrėžimo ar mikroskopinio įskilimo), kad dėl druskos ir drėgmės poveikio prasidėtų korozija. O tokie dangų pažeidimai tikrai nėra sudėtingi, ypač kai druska barstoma kartu su smėliu ar užpildų sluoksniu.
Blogiausia, ką galite padaryti, tai važiuoti tiesiai paskui druskos sunkvežimį, iš kurio su didele jėga pilamas druskos ir smėlio mišinys. Jei purvo susikaupia kur nors kėbulo užkaboriuose, druska į juos įsigeria ir dar kelis mėnesius veikia skardą. Taip pat skaitykite: „Kaip veiksmingai kovoti su korozija. Ar žinote, ką galima naudoti?“
Įspėjimas: korozija sparčiausiai vystosi aukštoje temperatūroje – jei sūdytą ir drėgną automobilį pastatysite į šiltą garažą, susidarys idealios sąlygos korozijai vystytis!
Elektra ir elektronika nemėgsta druskos
Elektros ir elektronikos problemos: druskos tirpalas vandenyje, puikiai praleidžia elektrą, tačiau taip pat spartina koroziją, net spalvotųjų metalų. Jei jis patenka į kontaktus ar reles bet kurioje vietoje, gali „išprotėti“ automobilio elektros sistema – nes ten, kur turėtų tekėti srovė, dėl pernelyg slidžių kontaktų kyla problemų, o ten, kur srovė neturėtų tekėti, ji patenka į vietas, kur jos neturėtų būti, ir sukelia trumpąjį jungimą.
Tipiški simptomai: ABS/ESP sistemų problemos dėl sugedusių ratų greičio jutiklių laidų, jutiklių ir variklio priedų gedimai, apšvietimo problemos. Automobiliuose, kuriuose generatorius sumontuotas žemai arba nėra tinkamai apsaugotas, jį gali „pribaigti“ druska keliams.
Ar druska kenkia automobilio padangoms?
Automobilių padangos labai jautrios druskos poveikiui. Padangos sudarytos ne tik iš gumos mišinio – tai tik viršutinis jų sluoksnis. Po juo yra padangos apkrovą laikantys elementai, kurie taip pat pagaminti iš pintų plieninių lynų. Kuo senesnė padanga, tuo didesnė tikimybė, kad druska pro sutrūkinėjusios gumos poras pateks į vadinamąjį plieninį diržą arba vielos tinklą.
Deja, patekusi ten, ji ten lieka visam laikui ir sukelia progresuojantį chaosą. Paviršiuje padanga gali atrodyti gana gerai išsilaikiusi, tačiau po aukštu protektoriumi gali būti visiškai surūdijęs pagrindas – esant didesnei apkrovai, padangai gresia sprogimas! Štai kodėl svarbu po žiemos sezono sūdytų ir šlapių ratų iš karto nesupakuoti į plastikinius maišus, o padėti į šiltą garažą. Pirmiausia juos reikėtų nuplauti ir išdžiovinti.
Druskos pažeisti keliai ir tiltai
Kelio druska puikiai įsiskverbia į medžiagos poras ir sunaikina, pvz., po danga esančią metalinę armatūrą, taip pat, pvz., senus metalinius kanalizacijos ir vandentiekio vamzdžius. Metalinės tiltų konstrukcijos ir kanalizacijos šuliniai taip pat yra jautrūs korozijai. Todėl daugelyje šalių buvo atliekami bandymai pakeisti „paprastą druską“ (natrio chloridą NaCl) junginiais, kurie pasirodė esantys mažiau agresyvūs.
Deja, po kurio laiko paaiškėjo, kad, pavyzdžiui, brangus ir veiksmingas magnio chloridas, nors ir saugesnis augalams ir metaliniams objektams, sukelia… betono koroziją! Betono! Vyksta reakcija, dėl kurios medžiaga praranda savo pirminius stiprumo parametrus, trupa ir skilinėja, nors plika akimi nematyti (kaip ir metalo korozijos atveju), kad su ja vyksta kas nors blogo.
Iš kur atsiranda duobės keliuose? Dėl to kalta ir druska
Jei ant kelio esantį ledą apdorojame druska, per kelias minutes jis virsta vandeniu, kuris lengvai įsiskverbia į kelio dangos poras. Tačiau problema yra ta, kad po gana trumpo laiko arba tiesiog atvėsus orams druska nustoja veikti ir vanduo vėl užšąla. Jei jis įsigeria į nuo šalčio sukietėjusį asfaltą ar betoną, jis užšąla ir plyšta – tai ir yra paslaptis, kodėl po kiekvienos žiemos keliai atrodo tarsi po stipraus bombardavimo – druska ir dažni temperatūros „perėjimai žemiau nulio“ atlieka savo darbą!
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.