Kalbant apie transporto priemonių išmetamųjų teršalų kiekį, daugiausia dėmesio skiriama lengvųjų automobilių ir lengvųjų sunkvežimių išmetamosioms dujoms, nors tokių išmetamųjų teršalų matavimo metodai dažnai neatitinka realių sąlygų.
Įvairios reguliavimo institucijos, atsižvelgdamos į tai, kad per trumpą laiką pasirodė labai daug naujų transporto priemonių modelių ir variklių, dažniausiai patikėjo automobilių gamintojams patiems kontroliuoti išmetamųjų teršalų kiekį.
Tačiau visai neseniai vyriausybės, nepriklausomos mokslinių tyrimų organizacijos ir gamintojai pradėjo tyrinėti padangų ir stabdžių išskiriamas toksiškas chemines medžiagas.
Dabar manoma, kad šios cheminės medžiagos yra daug didesnė problema, nei buvo įtariama anksčiau, o didžioji dalis vandenynų mikroplastiko susidaro iš padangų gumos.
„Dėl padangų skleidžiamų dulkių ES per metus susidaro 450 000 metrinių tonų mikroplastiko – mažesnių nei 5 mm dydžio plastiko dalelių, todėl padangų dalelės yra antras didžiausias kiekybiškai įvertintas mikroplastiko taršos šaltinis po dažų“, – šių metų kovą pažymėjo „Pew Charitable Trusts“, iš esmės palankiai vertindama „Euro 7“ standartą ir atkreipdama dėmesį į kai kuriuos trūkumus.
Naujausiais tyrimais nustatyta, kad šios dalelės, išsiskiriančios iš padangų ir stabdžių, į aplinką gali išskirti pavojingų cheminių medžiagų, kurių beveik neįmanoma sulaikyti ar pašalinti.
O pačiai problemai, žiūrint iš tikėjimo, kad ji apskritai egzistuoja, mikroskopų gali ir neprireikti: Kai automobilio padangos sensta, jos mažėja, o visos tos smulkios dalelės tikrai turi kažkur dingti.
Praėjusių metų pabaigoje Europos Parlamentas ir Europos Sąjungos Taryba susitarė dėl lengvųjų automobilių ir sunkvežimių išmetamųjų teršalų standartų, o naujasis reglamentas, pavadintas „Euro 7“, bus pradėtas taikyti iki 2026 m. pabaigos.
„Euro 7“ reikalavimai bus taikomi lengvosioms ir sunkiasvorėms transporto priemonėms, reguliuojant padangų ir stabdžių dalelių, susidarančių dėl stabdžių trinkelių ir diskų dilimo, emisiją.
ES bus patvirtintas tik tų padangų, kurių dilimo laipsnis bus mažesnis už „Euro 7“ standartą, o stabdžių dalelių išmetimo standartai bus nustatyti skirtingi iš vidaus degalų varikliais varomoms transporto priemonėms ir elektra varomiems automobiliams.
Tačiau rekuperacinis stabdymas elektriniuose automobiliuose neturėtų būti laikomas sidabriniu stabdžių dalelių problemos sprendimu. Kad nepamirštume, elektromobilių lėtėjimo stabdymas nėra vien tik regeneracinės sistemos, nes daugelyje elektrinių ir PHEV modelių vis dar naudojamos stabdžių trinkelės.
„Dėl elektrifikacijos sunkėjant transporto priemonėms, tarša, susijusi su padangomis, didės – manoma, kad iki 2050 m. Europoje 90 proc. kelių transporto išmetamų kietųjų dalelių susidarys iš šaltinių, nesusijusių su išmetamosiomis dujomis, daugiausia iš padangų ir stabdžių“, – pažymėjo „Pew’s Preventing Ocean Plastics Project“ darbuotoja Natacha Tullis.
Tuo tarpu „Euro 7“ reikalavimai padangoms turi įsigalioti etapais, atsižvelgiant į padangų klasę, o naujiems padangų modeliams „Euro 7“ reikalavimai taikomi anksčiau nei visiems parduodamiems padangų modeliams.
Nors taisyklės yra svarbus žingsnis teisinga linkme, net jei jose yra tam tikrų kompromisų, kaip tokios dalelės bus tikrinamos prieš patvirtinant tipą?
„Bosch“, gerai žinoma transporto priemonių komponentų tiekėja ir kūrėja, neseniai atnaujino bandymų stendą, kuris nuo 2022 m. naudojamas stabdžių dalelių emisijai tirti. Po daugiau nei metus trukusio darbo ir daugiau nei 1 mln. eurų išleistų lėšų dabar atskleisti šio įrenginio atnaujinimai.
„Ši itin tiksli sistema suteikia „Bosch“ inžinieriams išsamią informaciją apie išmetamųjų teršalų elgseną įvairiose važiavimo situacijose“, – pažymi bendrovė.
„Bosch“ teigia, kad „Euro 7“ taisyklės bus taikomos ne tik automobilių gamintojams, bet ir padangų bei stabdžių trinkelių antrinės rinkos gamintojams.
Bandymų stendas, kuriuo galima aptikti mažesnes nei PM 1 arba mažesnio nei vieno mikrometro skersmens daleles – tai viršija „Euro 7“ standarto reikalavimus – leidžia inžinieriams išbandyti stabdžių komponentus įvairiais važiavimo scenarijais. Pats stendas bus naudojamas „Bosch“ stabdžių trinkelėms ir diskams tobulinti.
„Bandymai ne tik padeda laikytis būsimų išmetamųjų teršalų ribinių verčių, bet ir padeda sumažinti itin smulkių dalelių, kurios yra ypač kenksmingos sveikatai ir dar neįtrauktos į „Euro 7“ reikalavimus, išmetimą“, – priduria „Bosch“.
Dar tik pradedame informuoti apie padangų ir stabdžių dalelių kiekį ir reglamentavimą ES ir kitose šalyse, dar daug reikia nuveikti senųjų vidaus degimo variklių išmetamųjų teršalų srityje. (Pavyzdžiui, beveik kiekvieno mokyklinio autobuso skleidžiami juodų dyzelinių suodžių debesys tebėra kasdienė realybė, į kurią vis dar nėra reaguojama).
EPA neabejotinai reguliuoja JAV padangų gamybos įmonių išmetamų teršalų kiekį, bet ne atskirų eksploatuojamų padangų. Tačiau EPA plačiai žino apie šią problemą ir aptarė ją su pramonės atstovais ir mokslinių tyrimų organizacijomis.
Akivaizdu, kad vyriausybės, organizacijos ir tiekėjai suvokia mikroplastiko keliamą pavojų ekosistemoms ir žmonių sveikatai, bent jau ES, nors manoma, kad reglamentavimas vis dar atsilieka nuo faktinio išmetamų teršalų kiekio.