Po penkias savaites trukusio mažėjimo degalų kainos Lietuvoje vėl pradėjo kilti. Šiame straipsnyje apžvelgiame, kokie pokyčiai įvyko, kokios jų priežastys ir kaip Lietuva atrodo lyginant su kaimyninėmis bei ES šalimis.
Degalų kainos Lietuvoje pradėjo kilti
Praėjusią savaitę benzino vidutinė kaina Lietuvoje padidėjo 0,9 %, o dyzelino – 0,8 %. Tai pirmasis kainų šuolis po penkių savaičių kritimo. Europos Sąjungos vidurkis per tą pačią savaitę padidėjo 0,3 % abiem degalų rūšims.
Vidutinės kainos ir palyginimai
- 2025 m. gegužės 19 d. benzinas Lietuvoje kainavo vidutiniškai 1,40 Eur/l
- Dyzelinas – 1,42 Eur/l
- Benzinas Lietuvoje – 13,2 % pigesnis nei ES vidurkis
- Dyzelinas – 5,1 % pigesnis
Lenkijoje benzinas kainuoja 1,35 Eur/l, tai yra 0,05 Eur/l pigiau nei Lietuvoje. Dyzelinas – 1,36 Eur/l, t. y. 0,06 Eur/l pigiau. Estijoje ir Latvijoje kainos didesnės – atitinkamai 1,58 Eur/l ir 1,53 Eur/l.
Naftos kainos ir kiti veiksniai
Brent naftos kaina per savaitę pakilo 5,5 % – iki 65,5 USD už barelį. Įtakos degalų kainoms turėjo:
- Didėjanti žaliavinės naftos kaina
- Stiprėjantis euras JAV dolerio atžvilgiu
- Mažėjančios gamintojų maržos
Šie veiksniai iš esmės kompensavo nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliojusį akcizo padidinimą.
Kainų dinamika per laiką
Skirtumas tarp benzino ir dyzelino kainų Lietuvoje sumažėjo nuo 0,14 Eur/l (sausio 20 d.) iki 0,02 Eur/l (gegužės 19 d.). Tai rodo, kad kainų skirtumas praktiškai išnyko.
Didmeninės kainos
Gegužės 21 d., palyginus su balandžio 30 d., didmeninė benzino kaina Lietuvoje padidėjo 0,02 Eur/l, o dyzelino kaina nepasikeitė. Balandį abiejų degalų didmeninės kainos mažėjo po 0,08 Eur/l. Kovą – benzinas brango 0,02 Eur/l, o dyzelinas atpigo 0,09 Eur/l.
Lietuvos vieta ES kontekste
- Aukščiausios benzino kainos: Danijoje, Nyderlanduose, Vokietijoje, Graikijoje (1,73–1,97 Eur/l)
- Žemiausios: Maltoje, Kipre, Bulgarijoje (1,18–1,34 Eur/l)
- 6 ES šalys turi pigesnį benziną nei Lietuva
- 10 šalių – pigesnį dyzeliną
Naftos importas į Lietuvą
2025 m. balandžio mėn. žaliavinė nafta į Lietuvą buvo importuojama iš JAV, Jungtinės Karalystės, Norvegijos ir Saudo Arabijos. Įvairūs tiekėjai mažina priklausomybę nuo vienos rinkos ir užtikrina stabilesnį tiekimą.
Išvada
Nors degalų kainos Lietuvoje išlieka mažesnės nei ES vidurkis, dabartinės tendencijos rodo galimą ilgalaikį brangimą. Vairuotojai turėtų sekti kainų pokyčius ir planuoti savo išlaidas iš anksto.
O ką manote jūs? Pasidalykite nuomone komentaruose!