Nors per pastarąjį dešimtmetį bendras eismo įvykių skaičius Vokietijoje sumažėjo, viena amžiaus grupė išsiskiria iš bendros tendencijos: tai 75 metų ir vyresni vairuotojai. Vokietijos draudikų asociacijos (GDV) duomenimis, nuo 2013 iki 2023 m. eismo įvykiuose, kurių metu buvo sužeisti arba žuvo žmonės, dalyvavusių vyresnių vairuotojų skaičius išaugo 26 proc. ir siekė apie 21 500 atvejų.
Dauguma vyresnio amžiaus vairuotojų patys sukelia eismo įvykius
Tai ne tik dalyvavimo eismo įvykiuose klausimas. Trys iš keturių atvejų (77 proc.) vairuotojai, vyresni nei 75 metų, buvo pripažinti pagrindine eismo įvykių priežastimi. Tai reiškia, kad vien 2023 m. įvyko 16 468 tokių eismo įvykių, o per dešimt metų jų skaičius išaugo 28 procentais. GDV tai sieja su dviem pagrindiniais veiksniais: Vokietijos senėjančia visuomene ir didėjančiu vyresnio amžiaus žmonių mobilumu.
Keliuose vairuoja daugiau vyresnio amžiaus vairuotojų nei bet kada anksčiau
Vokietijoje vairuotojų, turinčių vairuotojo pažymėjimą ir vyresnių nei 75 metų, skaičius per mažiau nei dešimtmetį padidėjo daugiau nei dvigubai. 2015 m. šioje amžiaus grupėje buvo apie 2,5 mln. vairuotojų, o 2024 m. jų skaičius pasiekė beveik 6 mln. Duomenys taip pat rodo, kad nuo 2008 m. iki 2017 m. vyresnio amžiaus žmonių nuvažiuojamas atstumas automobiliu beveik padvigubėjo ir tikėtina, kad nuo tada jis toliau didėjo.
Mažėjantys kognityviniai gebėjimai didina riziką
GDV tyrimai rodo, kad nuo 75 metų avarijų rizika žymiai padidėja, ypač vertinant pagal nuvažiuotų kilometrų skaičių. Dėmesio sumažėjimas, lėtesnė reakcija ir sumažėjusi koncentracija – visa tai prisideda prie padidėjusios rizikos. Bet ką galima padaryti, kad šią problemą išspręsti?
Savanoriški vyresnio amžiaus vairuotojų tinkamumo vairuoti patikrinimai
Vietoj privalomų testų draudimo bendrovės ir saugos organizacijos skatina vyresnio amžiaus vairuotojus savanoriškai dalyvauti „grįžtamuosiuose važiavimuose“. Per 45 minučių trukmės sesiją vairuotojo automobiliu apmokyti instruktoriai vertina vairavimo elgesį ir teikia profesionalias pastabas. Šie vertinimai neturi teisinių pasekmių, tačiau gali būti naudingi vyresnio amžiaus vairuotojams, kurie jaučiasi nesaugūs kelyje.
Vairavimo mokyklos, automobilių klubai ir eismo saugos organizacijos siūlo šiuos grįžtamuosius važiavimus visoje Vokietijoje. Jų tikslas – skatinti saugumą nepažeidžiant asmens laisvės.
Kol kas nėra privalomų testų visoje ES
Idėja dėl privalomų vairavimo egzaminų vyresnio amžiaus žmonėms buvo svarstoma ES lygmeniu, tačiau kol kas atmesta. Vis dėlto ekspertai toliau ragina didinti informuotumą ir savanoriškus vertinimus, ypač atsižvelgiant į tai, kad vyresnio amžiaus vairuotojų skaičius Europoje nuolat auga. Ar manote, kad vyresnio amžiaus vairuotojai turėtų reguliariai tikrintis vairavimo gebėjimus? Pasidalykite savo nuomone komentaruose žemiau!