Šią savaitę JAV Senatas turėtų balsuoti dėl prieštaringai vertinamo įstatymo projekto, kuriuo siekiama užblokuoti Kalifornijos planą iki 2035 m. palaipsniui nutraukti tik benzinu varomų transporto priemonių pardavimą, kurį jau patvirtino 11 kitų valstijų. Įstatymo projektu, kurį remia respublikonų įstatymų leidėjai ir didžiausi automobilių gamintojai, būtų panaikinta Aplinkos apsaugos agentūros (EPA) suteikta išimtis, leidžianti Kalifornijai įgyvendinti ambicingus elektromobilių (EV) tikslus.
Ko laukia Senato balsavimas?
Kalifornijos EV įgaliojimuose reikalaujama, kad iki 2035 m. 80 % naujų parduodamų transporto priemonių būtų elektrinės, o iki 2026 m. palaipsniui, pradedant nuo 35 %, iki 2030 m. – 68 %. Šį įgaliojimą patvirtino tokios valstijos kaip Niujorkas, Oregonas ir Masačusetsas, apimančios beveik 40 % JAV automobilių rinkos.
Senato daugumos lyderis Johnas Thune’as teigia, kad dėl Kalifornijos rinkos dydžio šiuo planu nustatomas „de facto visos šalies masto įgaliojimas“, verčiantis automobilių gamintojus didinti elektromobilių gamybą arba rizikuoti, kad visoje šalyje kils problemų dėl atitikties reikalavimams.
Automobilių gamintojai skambina pavojaus signalu
Didžiausi automobilių gamintojai, įskaitant „General Motors“, „Toyota“, „Volkswagen“ ir „Hyundai“, per Automobilių inovacijų aljansą išreiškė susirūpinimą. Jie teigia, kad 2035 m. tikslai yra nerealistiški ir gali priversti įmones mažinti bendrą transporto priemonių gamybą, kad dirbtinai išpūstų elektromobilių pardavimų proporcijas.
„Automobilių gamintojai visoje šalyje būtų priversti uždaryti didelę dalį savo tradicinių transporto priemonių gamybos, o tai turėtų rimtų pasekmių“, – sakė Thune’as.
Teisiniai ir politiniai iššūkiai
Demokratai teigia, kad Senato balsavimas pažeidžia procedūrines taisykles. Vyriausybės atskaitomybės tarnyba (GAO) kovo mėn. pareiškė, kad pagal EPA išduotų išimčių negalima panaikinti taikant Kongreso peržiūros aktą (CRA), kuriam reikia tik paprastos balsų daugumos.
Be to, Bideno administracija susiduria su Transporto departamento, kuris planuoja peržiūrėti federalines degalų taupymo taisykles, kuriose elektrinės transporto priemonės laikomos atitikties mechanizmu, spaudimu.
Ar elektromobilių ateičiai gresia pavojus?
Nors kai kuriose JAV valstijose elektromobilių pardavimai įgavo pagreitį, kitose pranešama apie mažiau nei 10 % diegimo lygį. Automobilių gamintojai teigia, kad pasiekti 35 proc. iki 2026 m. dabartinėmis rinkos ir infrastruktūros sąlygomis beveik neįmanoma.
Tuo tarpu Kalifornija gina savo planą kaip būtiną siekiant sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį ir kovoti su klimato kaita. Valstijos pareigūnai teigia, kad įgaliojimai yra teisėti ir yra labai svarbi ilgalaikio tvarumo priemonė.
Balsavimas Senate gali iš naujo nulemti elektromobilių diegimo Jungtinėse Valstijose ateitį ne tik Kalifornijoje, bet ir visoje šalyje.