Elektromobiliai (EV) vis dažniau matomi Lietuvos keliuose. Tačiau naujausia „Lietuvos draudimo“ užsakymu atlikta apklausa rodo, kad daugumai vairuotojų sprendimas rinktis elektrines transporto priemones vis dar labai priklauso nuo finansinės paramos. Beveik 48 % respondentų teigė, kad piniginė paskata yra svarbiausias motyvuojantis veiksnys svarstant galimybę įsigyti elektromobilį.
Vaikas turi reikšmės – vyresnio amžiaus vairuotojai labiau nori subsidijų
Apklausa atskleidė, kad subsidijų noras didėja su amžiumi. Tarp 18-25 m. amžiaus jaunuolių jos buvo svarbios 42 proc. Tuo tarpu daugiau nei 55 % 56 metų ir vyresnių respondentų teigė, kad finansinės paskatos yra svarbiausias veiksnys renkantis elektromobilį.
Kiti motyvuojantys veiksniai: Automobilių stovėjimo aikštelė, autobusų juostos, ramus važiavimas
Kitos lengvatos, tokios kaip nemokama automobilių stovėjimo aikštelė (23 %) ar leidimas naudotis A juostomis (12 %), buvo vertinamos, tačiau akivaizdžiai mažiau įtakingos. Pasak „Lietuvos draudimo“ privačių klientų skyriaus vadovo Raimondo Geleževičiaus, tyrimo rezultatai rodo, kad elektromobiliai vis dar laikomi brangiais ir mažiau prieinamais be finansinės pagalbos.
Šiaurės šalių modelio pamokos
JATO Dynamics (2024 m.) duomenys rodo, kad pasaulyje pirmauja Norvegija, kurioje 88 proc. elektromobilių rinkos dalis, o platesniame Šiaurės šalių regione daugiau kaip 51 proc. transporto priemonių yra elektrinės. Šių šalių sėkmę lėmė dosnių subsidijų, mokesčių lengvatų, nemokamos įkrovimo prieigos ir investicijų į infrastruktūrą derinys.
Norvegija perėjimą prie elektromobilių pradėjo dar praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje pilietinio nepaklusnumo akcijomis, kuriomis buvo siekiama didinti aplinkosauginį sąmoningumą. Šiandien pirkėjai naudojasi mažesniais mokesčiais, keltų ir kelių mokesčių nuolaidomis ir dar lengvesne galimybe įkrauti elektromobilius gyvenamuosiuose rajonuose.
Lietuvos pažanga: Kas pavyko?
Lietuva seka šiuo pavyzdžiu. Vyriausybė per Aplinkos projektų valdymo agentūrą (APVA) naujiems elektromobiliams siūlo iki 5 000 eurų, o naudotiems – 2 500 eurų. Šalyje yra daugiau kaip 28 500 registruotų elektromobilių ir daugiau kaip 2 500 viešųjų įkrovimo stotelių – Susisiekimo ministerijos duomenimis, šis skaičius nuo 2020 m. išaugo 8 kartus.
Ką dar reikia tobulinti?
Nepaisant augimo, Lietuva atsilieka nuo ES vidurkio. Ekspertai teigia, kad raktas į spartesnį elektromobilių diegimą slypi koordinuotoje nacionalinėje strategijoje. Ji turėtų apimti ilgalaikes finansines programas, geresnes informavimo kampanijas ir pažangų infrastruktūros planavimą.
„Nors informuotumas apie tokius elektromobilių privalumus kaip tylus važiavimas (28 proc.), ekologiškumas (28 proc.) ir patogus įkrovimas namuose (21 proc.) didėja, įsisavinimo tempas priklausys nuo to, kaip pavyks suderinti valstybės politiką, verslo pastangas ir vartotojų lūkesčius“, – sako A. Geleževičius.
Skatinimo kampanija: Laimėkite „Porsche Macan Electric“
Siekiant paskatinti susidomėjimą, „Lietuvos draudimas“ šiuo metu vykdo akciją, siūlančią vairuotojams laimėti „Porsche Macan Electric“. Kiekvienas, įsigijęs ar atnaujinęs automobilio draudimo polisą, automatiškai dalyvauja loterijoje.
Spauskite ant nuorodos, kad sužinotumėte daugiau apie elektromobilių dovanas.
Ar persėstumėte į elektromobilį, jei būtų pasiūlyta subsidija? Pasidalykite savo mintimis komentaruose – kas jus labiausiai motyvuotų?