Artėjant 2030 metams, vairuotojų visoje Europoje, įskaitant ir Lietuvą, laukia dideli pokyčiai. Išmetamųjų teršalų taisyklės, transporto priemonių draudimai ir nauji standartai turės didelės įtakos tam, kaip vairuojame, perkame ir registruojame automobilius. Štai ką reikia žinoti norint pasiruošti.
Svarbios datos ir terminai
ES ir nacionalinės vyriausybės numatė kelis etapus:
- 2025 m. sausis: Gamintojų vidutinės CO₂ emisijos ribos sumažėja iki 93,6 g/km.
- 2030 m. sausis: Griežtėja CO₂ emisijos tikslai – 49,5 g/km lengviesiems automobiliams ir 90,6 g/km furgonams.
- 2030 m. liepa: Visiems naujiems modeliams įsigalioja naujas „Euro 7“ išmetamųjų teršalų standartas.
- 2035 m. sausis: Uždrausta registruoti naujus vidaus degimo varikliu (VDV) varomus automobilius, nebent jie yra nulinės emisijos.
2030 m. CO₂ emisijos ribos
Siekiant laikytis 2030 m. taisyklių:
- Lengvieji automobiliai turės išmesti ≤49,5 g/km CO₂
- Lengvosios komercinės transporto priemonės turės išmesti ≤90,6 g/km CO₂
Šiuos lygius realiai galima pasiekti tik naudojant elektromobilius (BEV) arba pažangius įkraunamus hibridus (PHEV).
Kas yra „Euro 7“ standartas?
„Euro 7“, kuris bus pradėtas taikyti 2030 m. liepos mėn., siekia dar labiau sumažinti oro taršą. Į tai įeina:
- Griežtesnės NOₓ, CO ir kietųjų dalelių (PM) ribos.
- Stabdžių ir padangų kietųjų dalelių išmetimo taisyklės – net ir elektromobiliams.
- Pratęstas atitikties laikotarpis: 200 000 km arba 10 metų.
Kas nutiks 2035 m.?
Nuo 2035 m. sausio mėn. nauji automobiliai su vidaus degimo varikliais nebebus registruojami ES, nebent jie išmes 0 g CO₂/km.
- Leidžiama: akumuliatorinės elektrinės transporto priemonės (BEV), vandenilio kuro elementų transporto priemonės (FCEV) arba potencialiai sintetiniu kuru varomi automobiliai, jei jie sertifikuoti kaip nulinės emisijos.
Kaip patikrinti savo transporto priemonės išmetamųjų teršalų kiekį?
Raskite CO₂ vertes į:
- Jūsų automobilio registracijos liudijimas.
- „Regitra“ duomenų bazė
- Gamintojo specifikacijos (WLTP skaičiai).
Jei jūsų automobilis viršija 50 g/km, nuo 2030 m. jis nebebus laikomas atitinkančiu reikalavimus.
Poveikis vairuotojams ir automobilių savininkams
Senesni benzininiai ir dyzeliniai automobiliai vis dar gali būti naudojami, tačiau:
- Mokesčiai ir draudimo įmokos gali padidėti.
- Prieiga prie miesto gali būti apribota (pvz., mažos taršos zonos).
- Perpardavimo vertė gali gerokai sumažėti nuo 2026 iki 2028 m.
- Gali būti taikomos žaliųjų ženklelių sistemos, tokios kaip Vokietijoje.
Kaip pasiruošti perėjimui
Kad neatsiliktumėte nuo pokyčių:
- Stebėkite elektromobilių subsidijas – Lietuvoje jos gali siekti iki 5000 eurų.
- Apsvarstykite elektrines arba įkraunamas hibridines transporto priemones.
- Planuokite įkrovimo galimybes – namuose arba viešose vietose.
- Prieš pirkdami patikrinkite naudotų importuojamų transporto priemonių išmetamų teršalų kiekį.
- Stebėkite savivaldybių planus dėl mažos taršos zonų (MTZ).
Ar turėtumėte palaukti, ar veikti dabar?
Elektromobiliai tobulėja ir tampa vis labiau prieinami. Automobilių gamintojai planuoja iki 2027 m. elektrifikuoti daugumą modelių. Tuo tarpu vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių vertė gali sparčiai mažėti nuo 2026 m. Ankstyvas veiksmas gali būti finansiškai protingesnis.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Lietuva atitinka ES tikslus, tačiau vis dar susiduria su iššūkiais:
- Šiuo metu miestuose nėra teisinio draudimo senesniems automobiliams.
- Ribota įkrovimo infrastruktūra už didžiųjų miestų ribų.
Tikėtina griežtesnė politika iki 2028–2030 m., įskaitant:
- Didesnius akcizus teršiančioms transporto priemonėms.
- Išmetamųjų teršalų kiekiu pagrįstus kelių arba registracijos mokesčius.
- Didesnę paramą elektromobilių pirkimui.
Jei jūsų automobilis išmeta daugiau nei 50 g/km CO₂, jis neatitiks 2030 m. reikalavimai. „Euro 6“ ar senesniems varikliams gali būti taikomi miesto apribojimai. Elektromobilio arba mažai taršios įkraunamos elektrinės transporto priemonės (PHEV) turėjimas yra saugiausias ilgalaikis pasirinkimas Lietuvos vairuotojams.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.