Europos Komisija inicijavo oficialų antidempingo tyrimą dėl iš Kinijos importuojamų padangų, nurodydama riziką Europos padangų pramonei. Ši byla gali turėti įtakos 18 mlrd. eurų vertės ES lengvųjų automobilių ir lengvųjų sunkvežimių padangų rinkai ir dėl to gali būti nustatyti importo muitai.
Dėl ko pradėtas tyrimas?
Tyrimas buvo pradėtas 2025 m. gegužės 21 d. gavus oficialų Koalicijos prieš nesąžiningą padangų importą skundą. Skunde teigiama, kad Kinijos gamintojai parduoda padangas mažesne nei rinkos verte – tai vadinama dempingu – ir taip daro žalą Europos gamintojams.
ES padangų pramonės vaidmuo
Europos padangų pramonėje 14-oje ES šalių dirba daugiau kaip 75 000 žmonių. Ji yra neatsiejama ES automobilių tiekimo grandinės, kuri yra vienas svarbiausių regiono pramonės sektorių, dalis. Pramonės atstovai susirūpinę, kad nesąžiningai pigus importas iškraipo rinką ir kelia grėsmę darbo vietoms.
- Europos Sąjungos padangų rinkos vertė 2024 m. viršijo 18 mlrd. eurų.
- Įtariama, kad importas dempingo kaina iš Kinijos trikdo rinką.
- Padangų sektorius remia platesnę ES automobilių gamybos pramonę.
Pagrindinės skundo išvados
Skunde minimi dideli Kinijos ekonomikos iškraipymai. Jame cituojama Europos Komisijos 2024 m. ataskaita dėl Kinijos prekybos iškraipymų, kurioje pabrėžiamas valstybės kišimasis, subsidijuojamos žaliavos ir lengvatinis finansavimas. Dėl šių veiksnių esą neįmanoma sąžiningai palyginti Kinijos vidaus rinkos kainų.
Susirūpinimas dėl žaliavų
Sintetiniam kaučiukui, suodžiams ir plieniniam kordui – pagrindinėms padangų gamybos medžiagoms – Kinijoje, kaip pranešama, taikomas eksporto PVM ir vidaus subsidijos. Teigiama, kad dėl šių iškraipymų Kinijos gamintojai įgyja nesąžiningų kainų pranašumų.
Kas toliau šiame procese?
Komisija įvertins, ar tariamas dempingas padarė žalos ES gamintojams. Jei tai pasitvirtins, laikinieji antidempingo muitai gali būti nustatyti per aštuonis mėnesius. Išsamus tyrimas gali užtrukti iki 14 mėnesių.
- Tyrimas apima 2024 m. sausio 1 d.-2024 m. gruodžio 31 d. importuojamas padangas.
- Siekiant įvertinti rinkos tendencijas, į platesnę analizę įtraukti duomenys nuo 2021 m.
- Serbiją siūloma naudoti kaip neiškreiptos rinkos kainų nustatymo etaloną.
Galimas poveikis ES rinkoms ir Lietuvai
Jei bus taikomi antidempingo muitai, padangų kainos ES gali padidėti. Lietuvai – šaliai, kuri importuoja daug automobilių dalių ir padangų – tai gali turėti įtakos mažmeninėms kainoms, paslaugų sąnaudoms ir konkurencijai. Tačiau tai taip pat gali būti naudinga Europos gamintojams ir apsaugoti vietos darbo vietas.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.