Paskirstymo diržas yra vienas svarbiausių vidaus degimo variklio komponentų. Laiku jo nepakeitus, variklio gedimas gali būti katastrofiškas, o sąskaitos už remontą – milžiniškos.
Ką daro paskirstymo diržas?
Paskirstymo diržas sinchronizuoja alkūninį ir paskirstymo veleną, užtikrindamas, kad vožtuvai ir stūmokliai judėtų tiksliai suderintai. Tai leidžia varikliui tinkamai „kvėpuoti“ – vožtuvai atsidaro ir užsidaro tiksliai tada, kada reikia.
Skirtingai nuo grandinių, diržai:
- Yra pagaminti iš sustiprintos gumos
- Veikia tyliai
- Nereikia tepti alyva
- Tačiau jų tarnavimo laikas ribotas
Kada reikėtų pakeisti diržą?
Dauguma gamintojų rekomenduoja keisti paskirstymo diržą kas 60 000-100 000 km arba kas 5-7 metus, atsižvelgiant į tai, kas įvyks anksčiau.
Tačiau ankstyvo susidėvėjimo simptomai gali būti šie:
- šnypštimas, girgždesys arba trakštelėjimas iš variklio priekio
- variklis sunkiai užsiveda arba užsiveda tik po kelių bandymų
- netolygi tuščiąja eiga arba staigus galios sumažėjimas
- prietaisų skydelyje užsidegusi lemputė „Check Engine“ (tikrinti variklį)
- vizualūs požymiai, pavyzdžiui, įtrūkimai, įtrūkimai, alyvos užterštumas arba laisvumas (matomi tik dirbtuvėse)
Kas atsitinka, jei nutrūksta paskirstymo diržas?
Interferenciniuose varikliuose (dauguma šiuolaikinių variklių) nutrūkęs paskirstymo diržas lemia:
- stūmokliai atsitrenkia į atvirus vožtuvus
- išlenkti vožtuvai, įtrūkusios cilindrų galvutės ar net pažeisti stūmokliai
Remonto išlaidos gali viršyti automobilio vertę.
Patarimas: keiskite šias dalis kartu
Keisdami paskirstymo diržą, taip pat pakeiskite:
- Įtempiklį – palaiko tinkamą diržo įtempimą
- Kreipiančiuosius skriemulius – teisingai kreipia diržą
- Vandens siurblį – dažnai varomas tuo pačiu diržu
Viską atlikdami iš karto sutaupysite darbo sąnaudų ir išvengsite gedimų ateityje.
Kiek laiko tai užtrunka?
Paskirstymo diržo keitimas paprastai trunka:
- Priklausomai nuo variklio išdėstymo, trunka nuo 3 iki 6 valandų.
- Kai kuriuose automobiliuose tai nesudėtinga (pvz., tam tikruose „Volkswagen“ modeliuose)
- Kitus reikia iš esmės išardyti (pvz., kai kurių „Peugeot“ ar „Subaru“ variklių).
Paskirstymo grandinė ir paskirstymo diržas
Kai kuriuose varikliuose vietoj diržo naudojama paskirstymo grandinė. Grandinės:
- Yra patvaresnės ir skirtos naudoti visą variklio tarnavimo laiką
- Tačiau gali išsitempti arba sugesti, jei nepaisoma alyvos keitimo
- Yra atsparesnės karščiui, bet triukšmingesnės ir brangiau keičiamos
Grandinės taip pat gali anksti sugesti, jei variklis dažnai naudojamas trumpoms kelionėms, nes neleidžia visiškai cirkuliuoti alyvai ir įšilti.
Diržas = variklio sveikata
Laiku nepakeitę paskirstymo diržo, galite sugadinti variklį. Tai palyginti nedidelė investicija, apsauganti nuo katastrofiško gedimo. Patikrinkite savo automobilio instrukciją, paklauskite mechaniko – ir neatidėliokite, jei artėjate prie rekomenduojamo intervalo.
Ar jums kada nors buvo nutrūkęs paskirstymo diržas? Arba pakeitėte jį tik laiku? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose ir padėkite kitiems vairuotojams išvengti nelaimės.