Buvęs JAV prezidentas Donaldas Trumpas dar kartą sukėlė diskusijų bangą automobilių pramonėje. Jis pareiškė, kad automobilių gamintojai, įskaitant „Tesla“, privalo gaminti tiek automobilius, tiek jų dalis Jungtinėse Valstijose. Tokie reikalavimai gali turėti didelį poveikį pasaulinėms tiekimo grandinėms ir prekybos santykiams.
Trumpo žinutė: „Gamyba turi grįžti į Ameriką“
Per rinkimų kampanijos renginį Mičigano valstijoje Trumpas pabrėžė, kad automobilių pramonė turi būti sutelkta JAV teritorijoje. Kitu atveju, gamintojams grėstų papildomi tarifai ar sankcijos. Anot jo, tai būtina siekiant atgaivinti vietinę pramonę ir sumažinti priklausomybę nuo Kinijos ar Meksikos.
„Mes priversime juos gaminti savo automobilius Amerikoje. Kiekvieną vieną“, – sakė Trumpas, paminėdamas ir JAV įmones, tokias kaip „Tesla“, kurios plečia gamybą užsienyje.
Kodėl „Tesla“ tapo taikiniu?
Nors „Tesla“ būstinė yra Ostine (Teksase), įmonė turi didelę gamyklą Šanchajuje ir kitą – netoli Berlyno. Taip pat įvairios dalys ir baterijų komponentai gaunami iš skirtingų pasaulio regionų.
- „Tesla“ turi „Gigafactory“ Kinijoje
- Europoje veikia gamykla prie Berlyno
- Dauguma detalių gaunamos iš pasaulinių tiekėjų
Nors tai leidžia mažinti sąnaudas ir greičiau įgyvendinti gamybą, tokia globali strategija dabar tampa politiniu taikiniu.
Kokį poveikį tai gali turėti tiekimo grandinėms?
Jei Trumpo pozicija virstų realia politika, automobilių gamintojams tektų iš esmės pergalvoti tiekimo grandinių struktūrą, gamybos vietas bei žmogiškuosius išteklius. Tokie pokyčiai gali lemti kainų augimą ir stabdyti technologinę pažangą, ypač elektromobilių (EV) srityje.
Pasak „Reuters“, daugelis automobilių sektoriaus atstovų reiškia susirūpinimą – tokie protekcionistiniai sprendimai gali sukelti prekybos įtampą ir padidinti transporto priemonių kainas.
Ką tai reiškia Lietuvai ir Europai?
Šios taisyklės galioja JAV. Lietuvos reguliavimas gali skirtis. Tačiau jei didieji gamintojai pradės telkti gamybą JAV, gali mažėti investicijos į Europos fabrikus – įskaitant ir potencialias gamyklas Baltijos šalyse. Tai reikštų prarastas galimybes tiek darbo vietoms, tiek inovacijoms regione.
Ekspertų požiūris
„Tokios griežtos priemonės destabilizuos tiekimo grandines ir sulėtins EV plėtrą“, – „Reuters“ sakė vienas ES automobilių sektoriaus lobistas.
Analitikai taip pat įspėja, kad panaši JAV politika gali išprovokuoti atsakomąsias priemones iš Europos Sąjungos ar kitų prekybos partnerių – tokiu atveju kiltų nauja prekybos karų banga.
Išvada
Kaip jūs vertinate tokią Trumpo poziciją? Ar tai padės JAV pramonei, ar sužlugdys pasaulinę automobilių rinką? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose!