Dauguma vairuotojų, ruošdami automobilį žiemai, apsiriboja žieminių padangų pakeitimu. Tačiau ar to pakanka, kai temperatūra iš tiesų nukrenta gerokai žemiau nulio? Žingsnis po žingsnio parodysime, kaip patikrinti, ar jūsų automobilis pasirengęs žiemos atakai, ir kaip jį paruošti dideliam šalčiui.
- Žiemą privalomi žieminiai degalai bake ir geras akumuliatorius.
- Nepamirškite spynelių – jei automobilį galima atidaryti tik nuotolinio valdymo pulteliu, o akumuliatorius yra išsikrovęs, į automobilį nepateksite.
- Taip pat nepamirškite šalčiui atsparaus aušinimo sistemos aušinimo skysčio ir žiemos priekinio stiklo plovimo skysčio.
- Nepilkite verdančio vandens ant stiklo, nes jis gali neatlaikyti.
- Plastikas nepakenčia šalčio – nesulaužykite jo.
Į Lietuvą atkeliavo šalti orai. Prieš pradėdami prisiminti laikus, kai automobilius kas rytą reikėdavo rauti iš sniego pusnių, o akumuliatorių nakčiai parsivežti namo, kad neužšaltų, turime gerų naujienų: šiuolaikinių automobilių varikliai turėtų būti atsparesni šalčiui nei prieš daugelį metų pagamintų transporto priemonių varikliai, be to, yra didelė tikimybė, kad mūsų automobilių bakuose yra šiek tiek atsparesnių šalčiui degalų.
Kodėl? Benzininių variklių degalų įpurškimo sistemos yra mažiau jautrios šalčiui nei anksčiau naudoti karbiuratoriai, o šiuolaikiniai tiesioginio įpurškimo dyzeliniai varikliai užsiliepsnoja daug lengviau nei praeities benzininiai.
Tai nereiškia, kad automobilio neverta nuodugniai patikrinti ir paruošti „Sibiro“ sąlygoms. Siūlome, ką verta patikrinti.
Degalai, skirti ekstremaliam šalčiui
Dyzelinas: degalų problema visų pirma susijusi su dyzeliniais automobiliais, bet ne tik. Žieminis dyzelinas degalinėse parduodamas nuo gruodžio. Jei automobilis naudojamas tik retkarčiais ir yra rizika, kad bake gali likti degalų nuo ankstesnio degalų papildymo, į dyzeliną prevenciškai verta įpilti „depresanto“, kuris padės dyzeliui neužšalti. Taip pat skaitykite: „Ar degalai gali užšalti? Ką daryti, jei užšalo?“
Įspėjimas: tai prasminga tik kaip profilaktinė priemonė, nes tam, kad preparatas veiktų, jis turi susimaišyti su degalais; jei bako turinys koaguliuoja, padės tik automobilio pašildymas šiltame garaže. Dėmesio: įpylus į baką slopiklio, variklis turi kurį laiką dirbti, kad preparatas turėtų galimybę pasiekti ne tik baką, bet ir degalų filtrą bei vamzdynus. Įpylus į baką ir palikus automobilį garaže, tai nepadės!
Geriausi žieminiai degalai nepadės, jei automobilyje ilgą laiką nebuvo keičiamas degalų filtras. Dyzelinių degalų filtrai paprastai turi specialius separatorius, kurie atskiria vandenį nuo degalų (kartais su čiaupu jam išleisti), be to, daugelyje dyzelinių degalų yra įspėjamoji lemputė, rodanti, kad filtre susikaupė vandens. Deja, ne visuose iš jų taip yra! Net ir esant nedideliam šalčiui pakanka šiek tiek vandens, kad filtre susidarytų ledo kamštis, kuris užblokuoja degalų tiekimą ir neleidžia užvesti variklio. Mūsų patarimas: jei seniai nekeitėte filtro, tikrai verta tai padaryti prieš prasidedant šalčiams arba bent jau patikrinti, ar jame nėra vandens.
Benzinas: net ir „drungnas“ benzinas neužšąla šaltuoju metų laiku, tačiau tinkami sezoniniai degalai dėl skirtingo vadinamojo garų slėgio palengvins variklio užvedimą. Svarbu: ypač žiemą pripilkite degalų iki bako viršaus, kad kuo mažiau vandens patektų į degalus nuo kondensato, susikaupusio ant atvėsusių jo sienelių! Tai taikoma ir dyzeliniams varikliams!
Kaip paruošti automobilį su suskystintų dujų sistema šalčiui?
Skirtumas tarp vasarą parduodamų dujų ir žiemą į talpyklas tiekiamų dujų yra didesnis, nei manote. Žiemos dujos yra brangesnės dėl didesnio propano kiekio mišinyje, todėl daugelis nesąžiningų pardavėjų visus metus parduoda vasarines dujas.
Žiemą degalų pildomės tik patikimose degalinėse! Taip pat skaitykite: „Kaip sėkmingai įsigyti dujomis varomą automobilį? Klaidos gali brangiai kainuoti“.
Akumuliatorius paruoštas žemai temperatūrai?
Krentant temperatūrai, akumuliatoriaus eksploatacinės savybės smarkiai sumažėja, tačiau tuo pat metu padidėja paleidimui reikalingos srovės poreikis. Kaip išvengti problemų? Tai paprasta – tiesiog nuvažiuokite į profesionalų autoservisą ir paprašykite patikrinti akumuliatoriaus būklę specialiu testeriu. Tai kainuoja centus arba paslauga netgi nemokama.
Kodėl verta tai daryti? Nes jei automobilis naudojamas reguliariai, net ir labai silpnas akumuliatorius standartinėmis sąlygomis turėtų atlaikyti 1-2 užvedimo bandymus. Esant tikrai žemai temperatūrai, jei variklis neužsiveda iš karto, kitam bandymui neužteks energijos! Taip pat verta patikrinti, ar automobilis neima per daug srovės stovint ir ar starteriui nereikia per daug srovės, kad jis užsivestų – tai gali būti gedimo arba susidėvėjimo požymis.
Įspėjimas: daugelyje automobilių variklio valdymo blokas leidžia užvesti variklį (atidaro purkštukus) tik tada, kai starterio judinamas alkūninis velenas pasiekia atitinkamą sūkių dažnį. Jei starteris sukasi „tingiai“, nieko neišeis, net jei bandysime valandų valandas!
Jei automobiliu važinėjama trumpai, akumuliatorių reikėtų reguliariai įkrauti tinkamu įkrovikliu. Taip pat skaitykite: „Akumuliatoriaus įkrovimas įkrovikliu – kaip tai daryti tinkamai?“
Įspėjimas: patikrinkite, ar akumuliatoriaus gnybtai yra švarūs ir patikimai prisukti – užtenka tik šiek tiek atsilaisvinti ir automobilis neužsiveda esant dideliam šalčiui.
Spynos – kaip apsaugoti jas nuo užšalimo?
Daugumoje automobilių jau yra centrinio užrakto sistemos su užvedimu be rakto sistema arba bent jau nuotolinio valdymo pulteliu, todėl vis rečiau tenka matyti žmogų, kuris raktą kiša į automobilio durelių spynelę. Žinoma, net ir automobiliuose su „Keyless“ sistemomis bent vienų durų spyna yra paslėpta po dangteliu, o avarinio rakto kištukas yra paslėptas nuotolinio valdymo pulte. Tačiau problema ta, kad jei ši spyna niekada nebuvo atidaryta raktu, po kelerių metų mechanizmas gali būti užsikirtęs.
Jei šaltą rytą „išsikraus“ automobilio akumuliatorius, negalėsite net atidaryti durelių ar variklio dangčio, kad galėtumėte prijungti starterio laidus ar pakeisti akumuliatorių. Mūsų patarimas: prieš atšąlant orams verta patikrinti, ar veikia avarinis durų atidarymo mechanizmas, ir nepakenks kartą per metus į spyną įlašinti lašelį specialaus spynos konservanto. Tepalo, bet ne nuo apledėjimo, nes nuo apledėjimo apsaugančios priemonės gali padėti trumpuoju laikotarpiu, tačiau jos iš mechanizmo išplauna tepalą, o kai kurios ilgainiui gali sugadinti spyną.
Kaip apsaugoti durų sandariklius nuo užšalimo?
Naujuose automobiliuose paprastai būna labai tylu, nes jų durų sandarikliai dažnai būna pagaminti iš gumos, padengtos į zomšą panašiu sluoksniu. Jei tarp šio sandariklio ir skardos patenka nors truputis drėgmės, durys gali užšalti po šaltos nakties. Jei bandysite duris atidaryti jėga, gali baigtis tuo, kad pažeisite sandariklį arba sulaužysite durų rankeną – geriausiu atveju nuostoliai tada skaičiuojami šimtais eurų!
Prevencija daug pigesnė: paprasčiausiai apipurkškite tarpinę silikoniniu purškalu arba patepkite ją vazelinu, arba tiesiog naudokite tarpinių valiklį. Bet ką daryti, jei tarpinės vis dėlto užšalo? Tokiu atveju pabandykite tarpus patepti ledo atitirpintuvu, tačiau pilti verdantį vandenį ant durelių – baisi idėja! Taip pat skaitykite: „Juo sutepkite sandariklius ir durys daugiau niekada nebeužšals“.
Plastmasėms labai kenkia šaltis
Labai daug automobiliuose naudojamų plastikų žemoje temperatūroje tampa trapūs kaip stiklas. Ši problema aktuali bamperiams ir spoileriams (kartais užtenka menkiausio spaudimo, kuris vasarą nepalieka žymių ant elemento, kad bamperis įtrūktų), taip pat, pavyzdžiui, purvasargiams (daugelio „Renault“ modelių purvasargiai žinomi dėl savo jautrumo šalčiui). Žiemą net durų rankenėles reikėtų atsargiai patraukti! Tas pats pasakytina ir apie salono įrangą: kol salonas bus neįšilęs, su visomis dalimis elkitės taip, tarsi jos būtų pagamintos iš stiklo!
Būkite atsargūs dirbdami po variklio dangčiu, pvz., nuimdami akumuliatoriaus ir žibintų dangtelius, nes šaltu oru jie taip pat gali sulūžti nuo menkiausio prisilietimo!
Šalčiui atsparus aušinimo skystis
Jei praeityje, pavyzdžiui, remontuojant automobilį, reikėjo papildyti aušinimo skysčio atsargas, verta įsitikinti, kad bakelyje esantis skystis nebuvo pernelyg atskiestas vandeniu ir todėl vis dar atsparus žemoms temperatūroms. Nors netinkamas mišinys neturėtų užšalti tiek, kad sprogtų variklio blokas, jis gali, pavyzdžiui, sugadinti vandens siurblį. Taip pat skaitykite: „Ar vietoj aušinimo skysčio galima naudoti vandenį?“
Žieminis priekinio stiklo plovimo skystis
Jei automobiliu daugiausia naudojamasi geru oru, priekinio stiklo plovimo skysčio atsargų gali užtekti iki kelių mėnesių. Nežinote, kada paskutinį kartą pylėte plovimo skysčio, o rezervuare jo yra pakankamai? Nusipirkite ir įsipilkite koncentrato!
Pastaba: įpilti skysčio nepakanka, dar reikia ir „prapurkšti“, kad šalčiui atsparus skystis patektų į siurblį, žarnas ir purkštukus. Tačiau prieš tai įsitikinkite, kad priekinio stiklo valytuvai nėra prišalę prie priekinio stiklo – naujuose automobiliuose priekinio stiklo valytuvų krumpliaračiai yra plastikiniai ir kartais užtenka akimirkos neatidumo, kad būtų sugadintas šimtus eurų kainuojantis mechanizmas! Taip pat skaitykite: „Vairuotojai atlenkia valytuvus žiemą. Tai kelias į geresnį rytą“.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.