Reguliarus tepalų keitimas yra viena svarbiausių techninės priežiūros užduočių, kad automobilio variklis veiktų sklandžiai. Daugelis automobilių gamintojų rekomenduoja keisti variklio alyvą kas 10-15 000 km, tačiau patyrę mechanikai ir automobilių ekspertai teigia, kad toks požiūris ne visada yra tikslus.
Alyvos degradacijai įtakos turi ne tik rida, bet ir keletas kitų veiksnių, į kuriuos neatsižvelgus gali sutrumpėti variklio eksploatavimo laikas ir privesti prie brangiai kainuojančio remonto.
Kodėl alyva genda greičiau, nei manote
Alyva atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį sutepant variklio sudedamąsias dalis, mažinant trintį ir išskiriant šilumą. Tačiau tam tikromis važiavimo sąlygomis alyva suyra greičiau, nei tikėtasi, ir praranda savo apsaugines savybes.
Pagrindiniai veiksniai, spartinantys alyvos irimą, yra šie:
- Ekstremalios temperatūros – šaltas startas, atšiaurios žiemos ir karščio bangos lemia greitesnį alyvos irimą.
- Dažnas darbas tuščiąja eiga ir eismas be sustojimo – jei daug laiko praleidžiate eisme, variklis dirba ilgiau, nepridėdamas ridos, todėl alyva greičiau dėvisi.
- Varikliai su turbokompresoriumi – šie varikliai veikia aukštesnėje temperatūroje ir didesniame slėgyje, todėl alyva greičiau suyra.
- Alyvos nutekėjimas ir sunaudojimas – kai kurie varikliai sunaudoja alyvą tarp keitimų, o tai gali likti nepastebėta, jei stebite tik ridą.
Kodėl variklio darbo valandos svarbesnės už ridą
Užuot rėmęsi vien tik rida, ekspertai rekomenduoja sekti variklio valandas. Daugelyje šiuolaikinių transporto priemonių yra įmontuoti variklio valandų skaitikliai, bet jei jūsų transporto priemonėje jų nėra, galite įsidiegti specialų sekimo įrenginį.
- Važiavimas greitkeliu: Automobilis, nuvažiavęs 10 000 km greitkeliais, greičiausiai turės švaresnę ir geriau išsilaikiusią alyvą.
- Važinėjimas mieste: Automobiliui, nuvažiavusiam tik 5 000 km stovėjimo ir važiavimo režimu, dėl pernelyg ilgos tuščiosios eigos jau gali reikėti keisti alyvą.
Dėl šios priežasties ekspertai rekomenduoja keisti alyvą kas 7500-10 000 km, o ne laukti 15 000 km, ypač jei važinėjate mieste arba turite variklį su turbokompresoriumi.
Paslėpti pavėluoto alyvos keitimo pavojai
Jei atidėliosite alyvos keitimą remdamiesi tik rida, jūsų variklis gali nukentėti:
- Anglies sankaupos – sena alyva praranda gebėjimą valyti variklį, todėl susidaro nuosėdų, kurios mažina našumą.
- Didesnis nusidėvėjimas – susidėvėjusi alyva nesugeba apsaugoti judančių dalių, todėl greičiau dėvisi variklis.
- Alyvos badas – jei variklis alyvą vartoja lėtai, jos gali pritrūkti dar nepasiekus rekomenduojamo keitimo intervalo.
Šių pavojų ignoravimas gali sukelti katastrofišką variklio gedimą, kurio remontas kainuos tūkstančius.
Kaip prailginti variklio tarnavimo laiką tinkamai prižiūrint alyvą
- Laikykitės laiko grafiko – alyvą keiskite bent kartą per metus, net jei važinėjate labai retai.
- Reguliariai tikrinkite alyvos lygį – nepasikliaukite vien įspėjamosiomis lemputėmis; kas kelias savaites rankiniu būdu patikrinkite alyvos lygį.
- Naudokite aukštos kokybės alyvą – rinkitės gamintojo rekomenduojamą alyvą, pasižyminčią tinkamu klampumu ir specifikacijomis.
- Apsvarstykite galimybę atlikti alyvos analizę – jei nesate tikri, atlikę profesionalią alyvos analizę galite nustatyti jos likusį tarnavimo laiką.
Alyvą keiskite protingiau, o ne vėliau
Nors rida yra svarbus veiksnys, jis neturėtų būti vienintelis, lemiantis alyvos keitimo grafiką. Jei važinėjate intensyviu eismu, turite variklį su turbokompresoriumi arba dažnai susiduriate su ekstremaliomis temperatūromis, alyvą turėtumėte keisti dažniau, nei siūlo gamintojas.
Reguliariai keisdami alyvą pagal variklio darbo valandas ir faktines važiavimo sąlygas sutaupysite pinigų remontui ir prailginsite variklio tarnavimo laiką.