Fizikos dėsnių neįmanoma apgauti – kiekvienas automobilis nepalankiomis žiemos sąlygomis naudoja daugiau degalų. Ar vis dar įmanoma sumažinti degalų sąnaudas šaltuoju metų laiku?
Nereikia nieko išmanyti apie automobilizmą, kad suprastumėte, jog automobilis pradėjo daugiau „valgyti“. Žmonėms, kurie su kiekvienu degalų baku nuvažiuoja panašų atstumą (pvz., reguliariai važiuojantiems į darbą), tai yra paprasčiausia. Pavyzdžiui, vasarą jie planuodavo automobilio degalus pildyti kas mėnesį, o prasidėjus žiemai į degalinę tenka važiuoti jau po trijų savaičių, ir tai įveikiant tą patį kasdienį atstumą. Norėtume jus nuraminti, kad padidėjusios degalų sąnaudos atsiranda ne dėl automobilio gedimo, o yra natūralios, kai aplinkos temperatūra nukrenta žemiau nulio.
Kodėl žiemą automobilis sunaudoja daugiau degalų?
Žiemos sąlygomis degalų sunaudojama daugiau, nes pavaros agregatui reikia daugiau energijos, kad jis tinkamai veiktų. Šaltu oru veikiančiame variklyje visi tepalai ir pagrindinis darbinis skystis – alyva – sutirštėja. Todėl variklis įsijungdamas susiduria su didesniu pasipriešinimu ir turi padidinti savo energijos išteklius, kad įsijungtų ir sklandžiai veiktų, kol pasieks optimalią temperatūrą. Dėl tokio proceso padidėja degalų sąnaudos, be to, žiemą jis užtrunka ilgiau dėl „papildomai padedamos“ aušinimo sistemos (per šaltą orą). Taigi, važiuojant automobiliu su dar šaltu varikliu, patiriami didesni išsiskiriančios šilumos nuostoliai, kurie didėja didėjant greičiui. Tačiau laikui bėgant įrenginys anksčiau ar vėliau (priklausomai nuo sąlygų ir variklio dydžio) įšils iki temperatūros ir visas procesas kartu su degalų sąnaudomis turėtų stabilizuotis.
Todėl vairuotojai, kurie prieš pradėdami kelionę praktikuoja variklio šildymą stovint, labiausiai „nukenčia“ dėl degalų sąnaudų (Taip pat skaitykite: „Kodėl ilgai šildyti automobilio variklį po šalto žiemos nakties nėra gerai?“). Tokiomis aplinkybėmis pasiekti komfortišką temperatūrą gali užtrukti kelis kartus ilgiau nei tuo atveju, jei automobilis būtų užvestas, šiek tiek pašildytas ir jau važiuojamas. Be to, valdymo sistemos gali automatiškai keliais šimtais padidinti variklio sūkių dažnį stovint, taip skatindamos išskirti energiją, reikalingą ne tik pavaros agregato veikimui šaltyje, bet ir pagrindinių vartotojų (pvz., radijo imtuvo, oro kondicionieriaus) maitinimui.
Degalų nuostolius lemia ir žiemą įprastas vairavimo stilius. Tai paprastai pasireiškia lėtesniu važiavimu, tačiau žemesnėmis pavaromis, taigi ir didesniais variklio sūkiais. Tuomet automobilis „valgo“ daugiau, nei važiuojant optimaliu variklio sūkių dažniu. Kita vertus, kartais verta važiuoti šiek tiek žemesne pavara, kad padėtume generatoriui, kuris įkrauna akumuliatorių (ypač kai automobiliu važiuojama nedideliais atstumais; jei pasiekiama reikiama darbinė temperatūra).
Žieminės padangos taip pat prisideda prie degalų sąnaudų didėjimo. Taip yra todėl, kad jų protektoriaus raštas visiškai kitoks nei vasarinių padangų, skirtų mažai sukibimo su danga turinčioms padangoms. Šalutinis padidėjusio saugumo poveikis – pastebimas pasipriešinimas riedėjimui, kuris būdingas visų gamintojų padangoms. Net ir pati kelio danga nėra nekalta. Ratų slydimas padidina automobilio nuvažiuoto atstumo nuostolius: jie yra mažesni, nei rodytų ratų prasisukimas. Vien tik vairavimo technikos klaidos atsiranda ne tiek dėl vairuotojo įgūdžių stokos, kiek dėl riboto kūno judrumo nešildomame salone.
Kaip sumažinti degalų sąnaudas žiemos sąlygomis?
Yra dalykų, be kurių negalite apsieiti, ir tikrai negalite tikėtis tokių pačių degalų sąnaudų rezultatų kaip vasarą. Kad nereikėtų per dažnai važiuoti į degalinę, neeikvokite laiko varikliui įšildyti stovint, o iškart po užvedimo jo papildomai neapkraukite, pavyzdžiui, įjungdami šildymą „iki maksimumo“.
Taip pat padės oro kondicionieriaus išjungimas, nors ir šiuo atveju nereikia persistengti, nes ilgam laikui išjungtas oro kondicionierius nieko gero neduos. Žiemą turėtume ypač apgalvoti kiekvieno automobilio užvedimo prasmę – jei reikia „nukakti“ kur nors labai arti (iki kilometro), geriau šį atstumą įveikti pėsčiomis dėl variklio sveikatos, o apsipirkti nueiti į tolimesnę parduotuvę. Taip pat pasirūpinkime slėgio lygiu žieminėse padangose: lašai padidina degimą net ir vasarinėse padangose.