Teoriškai galite gauti baudą už sniego valymą ar automobilio gramdymą, kai variklis veikia, nors rizika, kad taip nutiks, yra gana maža. Tačiau rizika varikliui yra reali – šalto variklio veikimas mažomis apsukomis nedaro didelės įtakos vairavimo komfortui, tačiau žala gali būti didelė.
- Šiuolaikinis ekonomiškas variklis, veikdamas be apkrovos, įkaista labai lėtai ir sunaudoja daug degalų.
- Ilgai veikiant šaltam varikliui su prisodrintu mišiniu, variklio alyva praskiedžiama degalais.
- Automobilio salono įšilimo greitis esant šalčiui priklauso nuo variklio dydžio ir tipo, taip pat nuo to, ar automobilyje įrengti papildomi šildymo moduliai.
Kokia yra bauda? Bauda skiriama už „176.2. stovėjimą įjungus transporto priemonės variklį ilgiau, nei būtina paruošti transporto priemonę važiuoti (nuvalyti sniegą ir panašiai);“ – už šį nusižengimą baudų sąraše numatyta bauda iki 12 eurų. Be abejo, 10 minučių „šildyti“ variklį prie daugiabučio namo, kuriame gyvena žmonės, yra nepatogumas (triukšmas, išmetamosios dujos) ir kartu susijęs su pernelyg dideliu, nereikalingu išmetamųjų dujų išmetimu. Kita vertus, turi būti labai nelaimingas, kad už tai gautum baudą, net jei kaimynas iškvietė policiją. Ar galite įsivaizduoti, kad policija tokį atvejį laikytų prioritetiniu ir į įvykio vietą atvyktų per 10 minučių? Nelabai realu, ar ne?
Variklio šildymas šaltuoju metų laiku … jam labai kenkia
Langų nuvalymas ir sniego valymas nuo automobilio užtrunka tik apie 10 minučių. Ar per tiek laiko gali įšilti tuščiąja eiga veikiantis neapkrautas variklis? Dauguma šiuolaikinių variklių negali! Dar daugiau: esant dideliems minus 10 laipsnių šalčiams dyzelinis variklis nepasiekia darbinės temperatūros net po valandos darbo be apkrovos! Taip pat skaitykite: „Ką daryti, kai užšalo langų apiplovimo skystis?“
Tačiau daug kas priklauso nuo variklio konstrukcijos. Senesni varikliai, ypač benzininiai, „gamino“ daug šilumos ir gana greitai įkaito. Šiuolaikinių variklių naudingumo koeficientas didesnis, todėl jie mažiau degalų degimo metu gautos energijos paverčia į šilumą, kurią variklis naudoja savo paties šildymui ir automobilio salono šildymui.
Šiuolaikinių dyzelinių variklių efektyvumas yra didžiausias, todėl jie įkaista lėčiausiai. Yra ir kita priklausomybė: tai variklio dydis. Kuo didesnis varančiojo agregato darbinis tūris, tuo daugiau šilumos galima panaudoti, be kita ko, automobilio salonui šildyti.
Ilgalaikis darbas su praturtintu mišiniu – variklio žudikas
Bet kokiu atveju, užvedę variklį žemoje temperatūroje ir palikę jį veikti tuščiąja eiga, priverčiame jį ilgą laiką veikti naudojant prisodrintą mišinį. Dalis degalų nuteka cilindrų sienelėmis į tepalo karterį – taip pat, kaip ir dyzeliniuose varikliuose, kai dyzelinių variklių kietųjų dalelių filtre dega suodžiai – ir tai vienodai taikoma tiek dyzeliniams, tiek benzininiams varikliams, kai automobilis šildomas šaltu oru.
Kuo daugiau degalų yra alyvoje, tuo „plonesnė“ ji tampa, tuo mažesnis jos klampumas ir tuo mažiau ji apsaugo variklį. Žinoma, per vieną sezoną taip nesugadinsime savo automobilio variklio, tačiau reguliariai kartodami šią klaidą, lemiame greitesnį variklio nusidėvėjimą. Kuo daugiau šaltų užvedimų, tuo blogiau. Taip pat skaitykite: „Kaip prailginti variklio tarnavimo laiką? 10 patikrintų būdų“.
Kaip saugiai paruošti automobilį kelionei?
Pirma, pasirūpinkite matomumu. Langai, bent jau priekiniai ir šoniniai, turi būti nuvalyti nuo ledo.
Antra, nuvalykite sniegą nuo stogo. Už važiavimą su sniego kepure ant automobilio lengviau gauti baudą nei už šildymąsi po namu, be to, tai daug pavojingiau. Jei sniegas nuo automobilio (o kartais ir ledas) nukrenta ant ko nors važiuojant, galime turėti daug daugiau bėdų nei tik baudą.
Trečia, užveskite variklį ir važiuokite. Kada pradėti važiuoti? Jei automobilis važiuoja ir variklis neskleidžia jokių nepageidaujamų garsų – iš karto! Praktiškai kai kuriuose varikliuose purkštukai šiek tiek prisipildo oro, kituose – hidrauliniai vožtuvų čiaupai prisipildo per kelias sekundes, o kol tai įvyksta, jie girgžda. Kad alyva pasiektų visus tepimo taškus variklyje, net ir nenaujame, prireikia ne daugiau kaip kelių sekundžių. Praėjus šiam laikui, bet koks delsimas pradėti važiuoti nebepateisinamas. Taip pat skaitykite: „Prieš pradėdami važiuoti, apžiūrėkite automobilį. Žiemą šiltas variklis pritraukia nekviestų svečių“.
Kaip šildyti automobilį per šalčius?
Važiuojant automobilis tikrai turėtų būti pašildytas. Tačiau verta laikytis kelių taisyklių:
- Ypač kai šalta, reikėtų vengti važiuoti mažomis apsukomis. Tokios mažos apsukos, kad vibruoja automobilio transmisija, variklis ir net visas automobilis, yra nepriimtinos!
- Taip pat reikėtų vengti didelio greičio, artimo didžiausiam sūkių dažniui per minutę.
- Norint pagreitinti variklio įšilimą, jį galima įkrauti įjungus elektros energijos vartotojus, pavyzdžiui, galinio lango, veidrodėlių, sėdynių ar vairo šildytuvą.
- Nuo pirmųjų važiavimo sekundžių bent dalis oro srauto turi būti nukreipta į priekinį stiklą. Jei tai daroma vėliau, kai iš ventiliacijos angų jau veržiasi karštas oras, užšalęs priekinis stiklas patiria terminį šoką – jis gali net įtrūkti!
- Jei aušinimo skysčio temperatūros matuoklis krenta sustojus prie šviesoforo, tai yra normalu ir taip yra būtent dėl didelio variklio efektyvumo, kuris išskiria mažai šilumos – vien tik salono šildymui reikia daugiau, nei variklis gali „pagaminti“ sustojus prie šviesoforo ir veikiant be apkrovos.
Kodėl vieni automobiliai turi efektyvų šildymą, o kiti – ne?
Tiesa, yra net modernių, taupiai degalus naudojančių dyzelinių variklių, kurie, nepaisant didelio šalčio, gali per trumpą laiką efektyviai sušildyti didelio visureigio ar furgono saloną. Tačiau šią „momentinę“ šilumą pagamina ne variklis – tokių stebuklų nebūna! Paprasčiausiai daugelyje automobilių, ypač aukštesnės klasės arba didelės įrangos versijų, po variklio dangčiu yra gamykloje sumontuoti šildytuvai – dažnai tai vidaus degimo varikliai, veikiantys tokiu pat principu kaip ir įrengtas „webasto“.
Jei tokio įrenginio nėra, mažas, ekonomiškas variklis žiemą neužtikrina šiluminio komforto, o sustojus prie šviesoforo ne tik nukrenta temperatūros rodmuo, bet ir atvėsta salonas. Tai nėra gedimas – šis tipas jį turi!
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.