Triukšmas kelyje gali reikšmingai paveikti vairavimo komfortą ir netgi signalizuoti apie problemas. Vienas iš pagrindinių šio garso šaltinių – padangų protektoriaus raštas. Suprasdami, kaip skirtingi raštai veikia triukšmo lygį, vairuotojai Lietuvoje gali pasirinkti tylesnes ir saugesnes padangas.
Kodėl padangų triukšmas svarbus kasdieniam vairuotojui
Padangų skleidžiamas triukšmas nėra tik nepatogumas – jis gali trukdyti bendrauti automobilyje, varginti vairuotoją ir kartais reikšti netolygų nusidėvėjimą ar netinkamą padangų modelį. Lietuviškuose keliuose – ypač senesnėse ar nelygiose dangose – netinkamas raštas gali gerokai sustiprinti triukšmą.
Kaip protektoriaus raštas lemia triukšmo lygį
Protektoriaus raštas lemia oro judėjimą grioveliais ir aplink guminius blokus. Šis judėjimas sukelia vibracijas ir slėgio pokyčius, kurie virsta garso bangomis. Kai kurie raštai natūraliai yra triukšmingesni dėl savo geometrijos ar griovelių išdėstymo.
- Simetriniai raštai – dažniausiai tylesni, nes jų vienodas dizainas tolygiai paskirsto garsą.
- Asimetriniai raštai – suderina efektyvumą su komfortu, dažnai naudojami sportinėse, bet patogumui skirtose padangose.
- Kryptiniai raštai – sukurti vandens pašalinimui ir kontrolei dideliu greičiu, tačiau dėl pasikartojančio kontakto gali būti garsesni.
Blokų dydis ir žingsnių variacija
Didesni protektoriaus blokai dažnai generuoja daugiau triukšmo, nes stipriau kontaktuoja su kelio danga. Tačiau gamintojai naudoja vadinamąją žingsnių variaciją – šiek tiek keičia gretimų blokų dydžius, kad sumažintų pasikartojančius triukšmo šablonus.
Kaip pažymi SlashGear, „šiuolaikiniai padangų dizainai dažnai apima kelių žingsnių sekas, kurios išsklaido garso bangas ir leidžia padangai važiuoti tyliau.“ Šis metodas itin svarbus Lietuvos miestuose, kur kelio dangos gali būti nevienodos.
Nusidėvėjimas ir triukšmas
Net ir tylios padangos laikui bėgant gali tapti triukšmingos. Netolygus nusidėvėjimas sukuria nelygius kraštus, kurie „pliaukši“ į asfaltą ir kelia garsą. Lietuvos vairuotojai turėtų reguliariai tikrinti padangas – ypač vidinius kraštus, kurie dažnai nepastebimi, bet sukelia triukšmą.
Žieminės ar vasarinės – kurios triukšmingesnės?
Žieminės padangos turi gilesnius griovelius ir agresyvesnius blokus, kad pagerintų sukibimą ant sniego ir ledo. Tai lemia didesnį triukšmą, lyginant su vasarinėmis, kurios skirtos tyliai riedėti sausu asfaltu.
Vis dėlto, naujesni žieminių padangų modeliai naudoja triukšmo slopinimo technologijas: skirtingų dydžių blokelius ir optimizuotus lamelių išdėstymus. Jei važiuojate Lietuvoje visus metus – verta rinktis universalias padangas su mažo triukšmo žyma (decibelais pagal ES klasifikaciją).
Kaip Lietuvoje išsirinkti tylesnes padangas?
Renkantis padangas, verta atkreipti dėmesį į ES padangų ženklinimą – ten pateikiamas triukšmo lygis decibelais. Viena juoda banga reiškia tyliausias padangas, trys – triukšmingiausias. Taip pat verta pasikonsultuoti su padangų specialistais, išmanančiais Lietuvos kelių specifiką.
Kaip aiškina padangų specialistas Jonas Petraitis, „tinkamas protektoriaus pasirinkimas gali sumažinti salono triukšmą daugiau nei 3 dB – tai tikrai juntama ypač ilgesnėse kelionėse.“
Patarimai, kaip sumažinti padangų keliamą triukšmą
- Reguliariai keiskite padangų vietą (rotuokite), kad dėvėtųsi tolygiai
- Laikykitės teisingo slėgio (nurodyta jūsų automobilio vadove)
- Rinkitės padangas su triukšmo mažinimo putomis, jei norite maksimalaus komforto
- Patikrinkite važiuoklę – susidėvėję amortizatoriai gali sustiprinti triukšmą
Vairavimas turėtų būti patogus – o ne triukšmingas. Suprasdami, kaip veikia protektoriaus raštas, galėsite priimti geresnius sprendimus perkant padangas.
Ar pastebėjote triukšmo skirtumus su skirtingais protektoriais? Pasidalinkite savo patirtimi komentaruose!