Lietuvos Respublikos Seimas svarsto siūlomus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus, kurie gali iš esmės pakeisti jaunų vairuotojų AM kategorijos vairuotojo pažymėjimo gavimo tvarką. Pagrindinis pasiūlymas: reikalauti privalomo praktinio vairavimo egzamino 15-17 metų jaunuoliams, siekiantiems gauti mopedo ar lengvojo keturračio motociklo vairuotojo pažymėjimą.
Kokie yra siūlomi pakeitimai?
Ligitos Girskienės ir jos kolegų pateikta pataisa jau praėjo pirminį pateikimo Seime etapą. Jei jai bus pritarta, bus įvestas naujas reikalavimas 15-17 metų amžiaus AM kategorijos pretendentams: be šiuo metu galiojančio teorijos egzamino bus laikomas ir praktinio vairavimo egzaminas.
Šiuo metu jaunieji vairuotojai, norėdami gauti AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą, privalo išlaikyti tik teorijos egzaminą. Šiuo pakeitimu siekiama spręsti didėjančias saugumo problemas Lietuvos keliuose.
Kodėl siūlomas šis pakeitimas?
Pagrindinis motyvas – didėjantis eismo įvykių, kuriuose nukenčia mopedai ir lengvieji keturračiai motociklai, skaičius. Lietuvos policijos departamento duomenimis, pastaraisiais metais eismo įvykių, kuriuose dalyvauja šios transporto priemonės, skaičius gerokai išaugo:
- 2022 m.: 91 eismo įvykis (74 su mopedais, 17 su keturračiais motociklais)
- 2023 m.: 83 eismo įvykiai (69 su mopedais, 14 su keturračiais motociklais)
- 2024 m.: 140 eismo įvykių (110 su mopedais, 30 su keturračiais motociklais)
Šie duomenys rodo, kad 2024 m. smarkiai padaugės, ypač tarp mopedų naudotojų. Siūlomu įstatymu siekiama užtikrinti, kad jaunieji vairuotojai būtų geriau pasirengę prieš išvažiuodami į kelią.
Kas pasikeistų jauniems vairuotojams?
Jei pakeitimai bus priimti, 15-17 metų jaunuoliai turės: laikyti teorinį egzaminą kaip įprastai. Laikyti ir išlaikyti praktinio vairavimo egzaminą mopedu arba keturračiu. Taip AM kategorijos reikalavimai būtų labiau priderinti prie aukštesnių kategorijų reikalavimų, o vairavimo drausmė ir praktinės kelių eismo saugumo žinios būtų stiprinamos anksti.
Ekspertų reakcija ir susirūpinimas dėl saugumo
Eismo saugos ekspertų nuomone, dabartinė sistema gali nepakankamai įvertinti su mopedų naudojimu susijusią riziką, ypač nepatyrusiems vairuotojams.
„Jauniems vairuotojams dažnai trūksta realios transporto priemonės valdymo patirties. Praktinis egzaminas galėtų sumažinti rizikingą elgesį ir pagerinti saugos rezultatus”, – pažymi ekspertai.
Miestų vietovėse populiarėjant lengvosioms motorinėms transporto priemonėms, nepakankamas ne tik teorinis mokymas kelia susirūpinimą dėl vairuotojų pasirengimo eismo situacijose.
Kas toliau laukia teisės akto rengimo?
Siūlomas pakeitimas praėjo tik pradinį etapą. Prieš įsigaliojant įstatymui, jį dar reikės apsvarstyti ir patvirtinti per kitus Seimo svarstymus. Jei ji bus priimta, priklausomai nuo teisėkūros grafiko, galėtų įsigalioti 2025 m. arba vėliau.
Iki to laiko lieka galioti dabartinės taisyklės, pagal kurias, norint gauti AM kategorijos licenciją, reikia laikyti tik teorijos egzaminą.
Kokia jūsų nuomonė? Ar reikėtų reikalauti, kad jaunieji vairuotojai, prieš pradėdami vairuoti mopedą, išlaikytų praktinį egzaminą? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.