Renkantis nebrangų automobilį, dažnai nepaisoma naudotų automobilių saugumo, tačiau tai gali brangiai kainuoti. Šiame straipsnyje analizuojame pavojingiausius naudotus automobilius, remdamiesi avarinių bandymų duomenimis, avarijų statistika ir ekspertų vertinimais, ypač Lietuvos rinkai.
3 pavojingiausi naudoti automobiliai pagal saugumo reitingus
1. Fiat Panda (2003–2011 m. modeliai)
Euro NCAP reitingas: 0–2 žvaigždės (2004 m. versija gavo 3 žvaigždutes, neturi ESC ir šoninių oro pagalvių)
- Nėra standartinių šoninių ar kelių oro pagalvių
- Silpna priekinė smūgio konstrukcija
Avarijų atveju: Didelė galvos ir krūtinės ląstos sužalojimų rizika.
Saugesnės alternatyvos: Toyota Yaris, Ford Fiesta (2009+)
2. Dacia Logan (2005–2012 m. modeliai)
Euro NCAP įvertinimas: 3 žvaigždės (2005 m.), silpna vaikų ir suaugusių keleivių apsauga
- Ribotas konstrukcijos vientisumas
- Silpnos deformacijos zonos
Ekspertų nuomonė: „Šis automobilis buvo suprojektuotas atsižvelgiant į biudžetą, todėl saugumas akivaizdžiai nebuvo prioritetas.“
Saugesnės alternatyvos: Hyundai i30, Volkswagen Golf V (su ESP)
3. Chevrolet Aveo (2006–2011 m. modeliai)
Euro NCAP įvertinimas: 1–2 žvaigždės
- Silpna apsauga nuo šoninio smūgio
- Nenuosekli oro pagalvių išsiskleidimo sistema
Svarbi problema: Kai kurios oro pagalvės nesiskleidžia susidūrimo metu.
Saugesnės alternatyvos: Mazda2, Honda Jazz (4–5 žvaigždučių reitingas)
Kodėl šie automobiliai laikomi pavojingais?
- Žemas pasyvus saugumas: blogai suprojektuotos arba trūkstamos deformacijos zonos ir saugos diržų įtempimo įtaisai
- Saugos technologijų trūkumas: nėra ESC, šoninių oro pagalvių arba ISOFIX sistemų
- Prasta važiuoklės geometrija: silpna konstrukcija, nesugebanti sugerti smūgio jėgų
Dažniausiai pirkėjų daromos klaidos Lietuvoje
- Euro NCAP saugos bandymų rezultatų ignoravimas
- Pasitikėjimas pardavėjo teiginiais, nepatikrinus avarijų istorijos
- Kėbulo remonto požymių nepastebėjimas
Kaip atpažinti potencialiai pavojingą naudotą automobilį
Ženklas | Potencialus pavojus |
---|---|
Nesutampantys dažai tarp plokščių | Rodo ankstesnį avarijos remontą |
VIN neatitinka registracijos duomenų | Galimas sukčiavimas ar vagystė |
Išjungtos oro pagalvės lemputės | Oro pagalvės pašalintos po avarijos |
Saugos diržai nesusitraukia | Gali būti suveikusios avarijos metu |
Pavojingų modelių saugesnės alternatyvos
Nesaugus modelis | Saugus pakaitalas |
---|---|
Fiat Panda | Toyota Yaris (2010+), VW Up |
Dacia Logan | Kia Ceed (2012+), Ford Focus |
Chevrolet Aveo | Mazda2 (2012+), Honda Jazz |
Teisiniai aspektai Lietuvoje
Pirkėjo teisės
Pagal Lietuvos civilinį kodeksą, pardavėjai atsako už paslėptus trūkumus, kurie buvo pirkimo metu. Jei buvo nuslėpta avarijų istorija, pirkėjai gali reikalauti kainos sumažinimo arba nutraukti sutartį.
Kada imtis teisinių veiksmų
- Jei defektai buvo sąmoningai nuslėpti
- Jei transporto priemonė buvo sugadinta (pvz., ridos skaitiklio suklastojimas, suklastotas transporto priemonės identifikavimo numeris)
Kur patikrinti avarijų reitingus ir avarijų istoriją
Šaltinis | Tikslas |
---|---|
Euro NCAP | Avarinių bandymų rezultatai |
Techninė apžiūra, registracijos duomenys | |
Avarijų ir vagysčių istorija, ridos sekimas |
Ekspertų citatos
„Pirkėjai dažnai žiūri į kainą ir ignoruoja saugumą. Pigiausias automobilis gali kainuoti gyvybę.“
– A. Vaitkevičius, automobilių ekspertas
„Gyvybes gelbsti ne kainos etiketė, o deformuojamosios zonos ir oro pagalvės.“
– L. Gedvilas, transporto inžinierius
Naudoti automobiliai, tokie kaip „Fiat Panda“, „Dacia Logan“ ir „Chevrolet Aveo“, gali būti prieinami, tačiau jų saugumo rodikliai rodo, kad jie nėra verti rizikos. Lietuvos pirkėjai turėtų teikti pirmenybę saugumo funkcijoms, peržiūrėti Euro NCAP rezultatus ir prieš pirkdami atlikti išsamų VIN patikrinimą.
Ar turite patirties su šiais modeliais arba išvengėte rizikingo pirkimo? Pasidalykite savo istorija komentaruose!