Transporto priemonių atšaukimai ES yra dažnesni, nei daugelis vairuotojų suvokia. Nuo sugedusių oro pagalvių iki kritinių programinės įrangos klaidų – kai kurie automobilių prekių ženklai saugos įspėjimuose pasirodo daug dažniau nei kiti. Štai ką turėtų žinoti kiekvienas Lietuvos automobilio savininkas.
Transporto priemonių atšaukimų ES supratimas
Atšaukimas yra oficialus gamintojo pranešimas, kuriuo siekiama pašalinti saugos ar techninius defektus, kurie gali kelti pavojų vairuotojams, keleiviams ar aplinkai. Europoje juos koordinuoja nacionalinės valdžios institucijos ir Europos Komisijos RAPEX (saugos vartų) sistema.
Kaip stebimi atšaukimai
Nuo 2022 m. ES teisės aktai įpareigoja visus atšaukimus viešai atskleisti. Gamintojai privalo pranešti tiek valdžios institucijoms, tiek automobilių savininkams, įskaitant tuos, kurie įsigijo naudotas transporto priemones.
- Privalomas pranešimas per RAPEX saugos vartus
- Nemokamas remontas oficialiuose aptarnavimo centruose
- VIN pagrįsti atšaukimų paieškos įrankiai
Didžiausi automobilių prekių ženklai, kuriems Europoje taikoma daugiausia atšaukimų
Nors beveik visi gamintojai retkarčiais susiduria su atšaukimais, kai kurie prekių ženklai nuolat patenka į sąrašo viršūnę dėl saugumo ar su išmetamųjų teršalų problemomis susijusių problemų.
„Volkswagen Group“ (VW, „Audi“, „Škoda“, „SEAT“)
Žinoma dėl 2015 m. „Dieselgate“ skandalo, „Volkswagen“ vien Europoje turėjo atšaukti daugiau nei 8,5 mln. transporto priemonių. Dažnos problemos apima programinės įrangos gedimus, degalų sistemos nuotėkius ir elektroninių modulių klaidas.
BMW
Labai nukentėję nuo „Takata“ oro pagalvių krizės, BMW modeliai, tokie kaip 3 serija, X3 ir 5 serija, buvo atšaukti ne kartą, dažnai dėl stabdžių ar degalų sistemos problemų.
Mercedes-Benz
Dažni atšaukimai susiję su vairo mechanizmais, stabdžių skysčio nuotėkiais ir elektros gaisro pavojais. 2024 m. GLE ir C klasės modeliai buvo atšaukti iki 5 kartų.
„Toyota“
Istoriškai akceleratoriaus ir stabdžių problemoms įtakos turėjo pastarieji „Toyota“ atšaukimai Europoje, susiję su transmisijos sistemų ir vairo mechanizmo elektronikos problemomis tokiuose modeliuose kaip „ProAce“ ir „RAV4“.
„Ford“
Tokie modeliai kaip „Ford Focus“ ir „Kuga“ dažnai susiduria su transmisijos gedimais, stabdžių stiprintuvų problemomis ir oro pagalvių defektais.
„Peugeot“ / „Citroën“ („Stellantis Group“)
Dažnos atšaukimo priežastys yra elektronikos gedimai ir oro pagalvių gedimai, ypač mažuose automobiliuose, tokiuose kaip 208 ir C3.
Kiti Japonijos prekių ženklai: „Honda“, „Mazda“, „Nissan“
Nors atšaukimų apimtys yra mažesnės, šiems prekių ženklams taip pat didelę įtaką padarė „Takata“ oro pagalvių krizė. Kai kuriuose senesniuose modeliuose vis dar yra neišspręstų problemų, todėl padidėja avarijų rizika.
Kodėl tai svarbu Lietuvos naudotų automobilių pirkėjams
Naudoto automobilio pirkimas nepatikrinus atšaukimų istorijos gali sukelti rimtų pavojų jūsų saugumui. Daugeliui naudotų transporto priemonių vis dar yra neišspręstų atšaukimų, kurie:
- Nėra įtraukti į techninės priežiūros įrašus
- Netaikoma garantija, bet vis tiek galimas nemokamas remontas
- Galimos techninės apžiūros nesėkmės priežastys
Kaip patikrinti savo automobilį
Naudokite savo automobilio VIN kodą gamintojo svetainėje. Taip pat galite susisiekti su įgaliotaisiais atstovais Lietuvoje.
Pagrindinės tendencijos ir statistika
2020 m. ES pranešė apie daugiau nei 350 transporto priemonių atšaukimų – daugiausia per dešimtmetį. Vien 2024 m. pirmąjį ketvirtį visose kategorijose buvo užregistruota daugiau nei 3900 produktų saugos atšaukimų, o daugiausiai – transporto sektorius.
Daugiausia automobilių atšaukimų Europoje užfiksuota Vokietijoje, Prancūzijoje, Italijoje, Lenkijoje ir Ispanijoje.
Ką daryti, jei jūsų transporto priemonė atšaukiama
Jei jūsų automobilis yra susijęs su atšaukimu, nelaukite. Susisiekite su savo atstovu arba gamintoju. Net ir neturint garantijos ar aptarnavimo kvietimo, remontas turi būti atliktas nemokamai. Daugeliu atvejų remonto metu suteikiamas pakaitinis automobilis.
Kai kurie prekių ženklai taiko tylius atšaukimus per techninės priežiūros kampanijas. Nuo 2022 m. ši praktika reglamentuojama griežčiau, užtikrinant skaidrumą ir greitesnį reagavimą.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.