Daug metų sklandė įsitikinimas, kad Lietuvos vairuotojai – tikri auksarankiai, patys tvarkantys savo automobilius. Tačiau naujausia apklausa rodo visai kitokį vaizdą. Šiame straipsnyje aptarsime, kaip keičiasi vairuotojų įpročiai, ką apie tai sako ekspertai ir kokias rizikas kelia savarankiški remontai.
Apklausa atskleidė: dauguma automobilių netaiso patys
Projekto „Mylios be promilių su „Švyturys nealkoholinis“ metu atlikta apklausa parodė, kad tik 23 proc. vairuotojų atlieka bent dalį automobilio remonto darbų savarankiškai. Iš jų vos 5 proc. teigė reguliariai imantys į rankas įrankius ir sprendžiantys net sudėtingus gedimus, o 18 proc. apsiriboja paprastais darbais – lemputės keitimu ar langų ploviklio papildymu.
Net 65 proc. respondentų prisipažino niekada netaisantys automobilio – reikalui esant jie kreipiasi į servisus, draugus ar pažįstamus.
Kodėl vairuotojai vis rečiau ima įrankius į rankas?
Vienas žinomiausių vairavimo instruktorių ir buvęs lenktynininkas Artūras Pakėnas sako, kad tokie rezultatai jo nestebina. „Automobiliai brangsta, tampa vis sudėtingesni, jų sistemoms prižiūrėti ir taisyti reikia specialios įrangos. Žmonės žino, kad bandydami sutaupyti, gali patirti dar didesnių nuostolių“, – sako jis.
Technologijos keičia požiūrį į remontą
Šiuolaikiniai automobiliai aprūpinti kompiuterizuotomis sistemomis, kurioms nebeužtenka atsuktuvo ir noro. Pasak A. Pakėno, net „YouTube“ pamokos ar draugų patarimai nepadeda, kai reikia diagnozuoti ar taisyti šiuolaikinius gedimus.
„Be diagnostinės įrangos ir specifinių žinių sudėtingesnių problemų neišspręsi“, – įspėja specialistas.
Kada savarankiškas remontas vis dar turi prasmę?
Vis dėlto, jei žmogus turi reikiamų žinių ir domisi, Pakėnas pripažįsta, kad remontas garaže gali būti naudingas. „Jei tai hobis ir žmogus išmano, galima daug ką pasidaryti. Bet jei bandoma pirmą kartą be patirties – tai rizikinga. Su automobiliu eksperimentuoti nepatartina“, – pabrėžia jis.
Reguliarios patikros – būtinos net ir „auksarankiams“
Nepaisant to, ar vairuotojas pats keičia detales, instruktorius pabrėžia – būtina reguliariai lankytis techninėse apžiūrose. „Tai ne tik įstatymo reikalavimas, bet ir saugumo garantas“, – sako jis.
Atsakingas vairavimas prasideda nuo automobilio būklės
„Švyturys-Utenos alus“ generalinis direktorius Rolandas Viršilas teigia, kad lietuvių darbštumas vertas pagarbos, bet kalbant apie automobilio techninę priežiūrą – svarbiausia atsakomybė. „Gedimų ignoravimas ar atidėliojimas – ne tik pavojingas, bet ir finansiškai neefektyvus pasirinkimas“, – teigia jis.
Pasak vadovo, laiku pastebėtas ir pašalintas gedimas padeda išvengti didesnių išlaidų bei užtikrina visų eismo dalyvių saugumą.
Išvada
Įsivaizdavimas, kad lietuviai viską susitvarko patys – vis labiau prasilenkia su realybe. Kol automobiliai tampa vis sudėtingesni, vis daugiau vairuotojų renkasi profesionalų pagalbą. Tačiau tiems, kurie turi žinių ir noro – garažas vis dar gali būti naudinga vieta.
O kaip jūs? Ar vis dar pats(-i) keičiate lemputes ar tepalus? Pasidalinkite komentaruose!