Pigūs elektriniai automobiliai iš Kinijos jau veržiasi į Europą ir žlugdo vieną didžiausių regiono pramonės šakų. BYD, pernai aplenkusi „Tesla“ ir tapusi didžiausia pasauline elektrinių automobilių gamintoja, ketina pakelti kartelę.
Praėjusį mėnesį Kinijos gamintojas paskelbė apie planus kitais metais Europoje pristatyti maždaug 9 200 eurų kainuojantį hečbeką „Seagull“, kuriame bus tokios funkcijos kaip kruizo kontrolė ir belaidis telefono įkrovimas, įprastos daug brangesnėse transporto priemonėse.
Net ir nustačius tarifus ir atlikus pakeitimus, kad atitiktų Europos standartus, BYD vadovai įsipareigojo „Seagull“ parduoti už mažesnę nei 20 000 eurų kainą.
Tai reikštų, kad keturvietis automobilis būtų pigesnis už elektrinius konkurentus, kuriais „Stellantis“, „Renault“ ir kiti tikisi padėti pereiti prie naujos energetikos sistemos.
Laukiamas „Seagull“ atvykimas didina spaudimą Europos automobilių gamintojams, siekiantiems dominuoti po vidaus degimo variklių eros. Tikėtina, kad konkurencijos tyrimas Briuselyje šios grėsmės neišsklaidys.
„Labai atidžiai nagrinėjame šį ir kitus Kinijos elektromobilių gamintojų modelius“, – sakė „Ford“ Europos elektromobilių verslo vadovas Martinas Sanderis. „Žinoma, mums neramu, kai į rinką ateina nauji konkurentai.“
„Seagull“ buvo giriama už surinkimo kokybę, dizainą ir technologijas, kurias BYD įdiegė už tokią kainą. Tai nėra vienkartinis modelis: bendrovė planuoja pristatyti aukštesnės klasės 25 000 eurų kainuojantį elektromobilį dar prieš miesto automobilį, šį mėnesį Londone vykusiame pramonės renginyje sakė Europos vykdomasis direktorius Michaelas Shu.
BYD planai statyti dvi gamyklas regione padės jai sušvelninti bet kokių Europos Sąjungos tarifų, kuriais siekiama sulėtinti jos plėtrą, poveikį.
Šis modelis jau sėkmingai veikia už Azijos ribų. Meksikoje, kur automobilis vadinamas „Dolphin Mini“, vairuotojai nuo pat jo pristatymo vasario mėn. plūsta pirkti 358 800 pesų (18 200 eurų) kainuojantį automobilį, nepaisant to, kad įkrovimo infrastruktūra dar tik kuriama.
Meksika „mums nėra puiki šalis, tačiau galiausiai pastebėjome, kad ji turi didelę paklausą ir didelį susidomėjimą“, – praėjusią savaitę sostinėje vykusiame renginyje sakė BYD vykdomoji viceprezidentė Stella Li, pristatydama Meksikos rinkai skirtą įkraunamą hibridinį pikapą.
BYD yra viena iš pirmaujančių Kinijos automobilių gamintojų, kurie po to, kai užvaldė savo vidaus rinką, vis dažniau orientuojasi į eksportą. Sausio mėn. „Tesla“ vadovas Elonas Muskas perspėjo, kad jie „beveik sunaikins“ daugumą kitų automobilių gamintojų, jei nebus panaikintos prekybos kliūtys.
Nors JAV prezidentas Joe Bidenas beveik keturis kartus padidino JAV muitus kiniškiems elektra varomiems automobiliams, iš esmės užtrenkdamas duris artimiausiu metu importuojamiems automobiliams, Europai tarifai yra sudėtingesni.
Taip yra todėl, kad šio regiono automobilių gamintojai yra labiau priklausomi nuo Kinijos nei jų kolegos iš JAV, todėl jie yra pažeidžiami Pekino atsakomųjų priemonių. O dėl Europos plano palaipsniui nutraukti vidaus degimo varikliais varomų automobilių pardavimą reikės pigesnių automobilių, kad jie būtų populiarūs masinėje rinkoje.
ES pradėjo Kinijos elektromobilių pramonės tyrimą ir netrukus priims sprendimą dėl kliūčių didinimo, tačiau pramonės vadovai ir ekspertai pasipriešino.
„Tarifai neturėtų būti naudojami siekiant apsaugoti mūsų pirmaujančius gamintojus nuo reikšmingos konkurencijos“, – sakė lobistinės grupės „Transport & Environment“ vyresnioji transporto priemonių ir e. judumo tiekimo grandinių direktorė Julia Poliscanova. „Be klimato kaitos tikslų, kurie yra labai svarbūs, iš tikrųjų svarbu, kad būtų vietos darbo vietų ir kad dekarbonizacija nesukeltų deindustrializacijos.“
1995 m. įkurta BYD pradėjo gaminti akumuliatorius, o 2003 m. pradėjo gaminti automobilius. Prieš trejus metus ji pradėjo prekiauti lengvaisiais automobiliais Europoje ir surengė įspūdingas parodas Paryžiaus ir Miuncheno automobilių parodose.
Kol kas Europoje pirmauja buvęs britų prekės ženklas „MG Motor“, kuris daugelį metų atstatinėjo savo dilerių tinklą ir klientų bazę po to, kai 2007 m. jį įsigijo „Shanghai Automotive Industry Corp.“. Kinijoje pagamintas MG4 yra antrasis pagal pardavimų skaičių Jungtinėje Karalystėje po „Tesla“ modelio Y.
Tradiciniai Europos automobilių gamintojai svarsto netradicinius žingsnius, kaip atremti šį iššūkį, įskaitant naujus aljansus.
„Renault“ atvirai ieško partnerių, kad sumažintų mažų automobilių platformos sąnaudas, o „Stellantis“ rugsėjį pradės pardavinėti automobilius, pagamintus bendroje įmonėje su Kinijos „Leapmotor“.
„Neketiname leisti, kad ši kainų juosta atsivertų mūsų konkurentams iš Kinijos“, – praėjusią savaitę sakė „Stellantis“ generalinis direktorius Carlosas Tavaresas apie būsimą Europos „Seagull“, atmesdamas raginimus taikyti muitus. „Nemanome, kad protekcionizmas suteiks mums ilgalaikę išeitį iš šios konkurencijos“.
T. Tavaresas jau seniai pabrėžė, kad reikia veikti greitai ir kovoti su augančia konkurencija. Spalio mėn. sudarytas sandoris su „Leapmotor“ suteikia „Jeep“ ir „Peugeot“ savininkui galimybę naudotis Kinijos sąnaudų pranašumais ir pažangiomis elektromobilių technologijomis, kurioms, kaip teigia JAV ir ES, teikiama nesąžininga valstybės pagalba.
Nors praėjusiais metais bendra Kinijos prekės ženklų dalis Europos elektros rinkoje sudarė apie 7 proc., „Transport & Environment“ prognozuoja, kad šiais metais ji gali siekti 11 proc., o 2027 m. – 20 proc.
Sprendžiant iš atsiliepimų, dabartiniai automobilių gamintojai Europoje ir JAV pagrįstai rimtai žiūri į „Seagull“. Mičigano inžinerijos įmonė „Caresoft Global“, kuri ardo transporto priemones, kad įvertintų jų kokybę ir gamybos metodus, išnagrinėjo „Seagull“, kad įvertintų pinigus taupančias konstrukcijos detales.
„Apie šį automobilį rimtai turėtų kalbėti visi pramonės atstovai, nes tai tikrai puiki transporto priemonė“, – sakė „Caresoft“ prezidentas Terry Woychowski vaizdo įraše, paskelbtame svetainėje „InsideEVs“. „Jis keičia pigaus ir linksmo apibrėžimą, kuris iš esmės reiškė: „O, parduokite kažką, kas yra tiesiog labai pigu“. Tai visiškai taip neatrodo“.