Daugelį dešimtmečių tradicinė išmintis teigė, kad automobiliai visada taupiau naudoja degalus važiuodami greitkeliu nei mieste. Ir vidaus degimo variklių atveju tai iš esmės yra tiesa – pastovus greitis ir pastovūs sūkių dažniai užtikrina optimalias degalų sąnaudas. Tačiau populiarėjant hibridiniams ir elektra varomiems automobiliams, ši taisyklė daugeliu atvejų nebegalioja.
Kodėl hibridai ir elektromobiliai geriau važiuoja mieste
Raktas slypi rekuperaciniame stabdyme. Skirtingai nei tradiciniai automobiliai, hibridai ir elektromobiliai stabdydami atgauna energiją. Ši energija grįžta į akumuliatorių ir padeda prailginti ridą arba sumažinti degalų sąnaudas. Stabdymas ir važiavimas, anksčiau laikytas nuostolingu, iš tikrųjų tampa šių transporto priemonių privalumu važiuojant mieste.
Kaip tai veikia:
- Stabdymo energija paverčiama elektros energija
- Šia elektra įkraunamas akumuliatorius
- mažiau priklausomybės nuo dujinio variklio (hibridiniuose automobiliuose)
- Nėra tuščiosios eigos – sustoję elektromobiliai nenaudoja energijos
Ką atskleidžia bandymai
Pagal EPA duomenis, „Toyota Camry SE Hybrid“ pasiekia 4.9 l/100 km mieste ir 5 l/100 km greitkelyje. Realiomis sąlygomis degalų ekonomija mieste gali net viršyti oficialius skaičius, ypač važiuojant vidutinio greičio maršrutais su dažnais sustojimais. Kita vertus, dėl nuolatinio didelio greičio ir riboto stabdymo elektromobiliai dažnai praranda ridą ilgose kelionėse greitkeliu.
Antra, ne visada viskas taip paprasta
Vėsus oras, trumpos kelionės ir agresyvus vairavimas gali neigiamai paveikti efektyvumą – net ir mieste. Hibridiniai varikliai gali ilgiau įšilti, o salono šildymo ar aušinimo sistemos elektra varomuose automobiliuose sunaudoja papildomai energijos, ypač žiemą tokiose vietose kaip Lietuva.
Važiavimas greitkeliu: mažiau efektyvus elektromobilių naudojimas
Priešingai nei benzininiams automobiliams, elektromobiliams ir hibridiniams automobiliams važiavimas greitkeliu duoda mažai naudos arba jos neduoda visai. Dideliu greičiu važiuojant labai padidėja aerodinaminis pasipriešinimas, o rekuperacinis stabdymas naudojamas retai. Todėl reali EV rida greitkeliuose gali būti gerokai mažesnė, nei tikėtasi.
Daugeliu atvejų taip – hibridiniai ir elektriniai automobiliai dėl regeneracinio stabdymo ir mažesnio važiavimo tuščiąja eiga skaičiaus pasiekia didesnę ridą važiuojant mieste. Tačiau realūs rezultatai priklauso nuo transporto priemonės modelio, kelionės trukmės, oro sąlygų ir vairavimo įpročių. Kaip visada, geriausias būdas išsiaiškinti, kas jums tinka, yra išbandyti važiavimą įprastomis kasdienėmis sąlygomis.
Ar pastebėjote, kad jūsų elektromobilis arba hibridinis automobilis mieste yra efektyvesnis? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose arba pažymėkite mus socialiniuose tinkluose.