2025 m. kelios legendinės transporto priemonės oficialiai pasieks 30 metų ribą, todėl joms Lietuvoje gali būti suteiktas istorinės transporto priemonės statusas. Nepaisant politinių diskusijų dėl galimų įstatymo pakeitimų, entuziastai vis dar turi unikalią galimybę užregistruoti kai kuriuos ikoniškiausius devintojo dešimtmečio vidurio modelius kaip oficialius istorinius automobilius.
Kodėl 1995 m. modeliai svarbūs 2025 m.
Pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančius teisės aktus istorinės transporto priemonės statusą gali gauti bet kuri transporto priemonė, kuri yra bent 30 metų senumo ir nebuvo gaminama bent 15 metų. Tai suteikia galimybę švęsti automobilių paveldą, kol galimi įstatymų pakeitimai nepadidino minimalaus amžiaus reikalavimo.
Galutiniai 1995 m. modeliai, kurie gali pretenduoti į istorinius numerius
Apžvelkite žymiausius 1995 m. automobilių modelius, kurie ką tik peržengė 30 metų ribą:
- BMW 5 serijos E39: Lietuvoje žinomas kaip „Slyva“, šis modelis sujungė komfortą, dinamiką ir technologijas. M5 versija su 4,9 l V8 varikliu išlieka kultine klasika.
- „Peugeot 406“: Elegantiškas dizainas ir komfortas apibrėžė šį prancūzišką sedaną. Kartu su „Pininfarina“ sukurta kupė versija yra kolekcionavimo perlas.
- Opel Vectra B: Populiarus vidutinio dydžio automobilis, siūlantis įvairių kėbulo stilių ir variklių pasirinkimą. Labiausiai ieškomos originalios V6 arba prabangios apdailos versijos.
- „Audi A4 B5“: „Audi 80“ įpėdinis, šis modelis žymėjo naują markės dizaino ir technologijų erą, ypač „quattro“ pavidalo.
- Volkswagen Sharan: Šeimyninis 9-ojo dešimtmečio minivenas, vertinamas dėl savo praktiškumo, ypač VR6 variklio versijos.
- Fiat Bravo: Stilingas ir sportiškas, ypač HGT versija su 2,0 l 20V varikliu. 1996 m. jis laimėjo Europos metų automobilio titulą.
- Kia Sportage: Pirmasis pasaulinės sėkmės sulaukęs Korėjos visureigis. Tvirtas, praktiškas ir retas, ypač kabrioleto pavidalo.
- Renault Laguna: prancūziškas komfortas ir dizainas su stipriu saugumo paketu, populiarus tarp šeimos vairuotojų.
Teisinė ir kultūrinė kova Lietuvoje
2025 m. pradžioje Lietuvos parlamento narys pasiūlė padidinti minimalų istorinių transporto priemonių registravimo amžių, teigdamas, kad 30 metų yra per mažai. Tačiau dauguma Europos šalių vis dar pripažįsta 30 metų ribą, o vietos klasikinių automobilių bendruomenė griežtai priešinasi.
Eksperto nuomonė
Pasak ekspertų, „30 metų yra nusistovėjęs europinis istorinio automobilio statuso standartas. Šios transporto priemonės atspindi tam tikrą dizaino ir inžinerijos epochą ir nusipelno apsaugos.”
Šios transporto priemonės atspindi tam tikrą dizaino ir inžinerijos epochą ir nusipelno apsaugos.
Kodėl reikia registruoti istorinį automobilį?
Transporto priemonėms, turinčioms istorinį statusą, suteikiami unikalūs valstybinio numerio ženklai, galimos mokesčių lengvatos ir didesnė kultūrinė vertė. Daugeliui entuziastų tai taip pat yra būdas išsaugoti retus modelius ir automobilių istoriją ateities kartoms.
- Mažesnės naudojimo ir draudimo išlaidos
- Atleidimas nuo tam tikrų aplinkosaugos apribojimų
- Didesnė perpardavimo vertė kai kuriais atvejais
Kaip kreiptis dėl istorinio statuso suteikimo Lietuvoje
Transporto priemonės savininkai turi užtikrinti, kad transporto priemonė yra originalios būklės arba restauruota pagal istorinius standartus. Paraiškas nagrinėja ekspertų komisijos, kurios vertina autentiškumą, retumą ir būklę.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.