Optimalus laikas sezoninėms padangoms pakeisti nėra lengvas uždavinys, tačiau ar yra optimalus laikas pirkti ir montuoti universalias padangas? Paklausiau eksperto, kada geriausia tai daryti. Šį kartą jis neabejojo, tačiau taip pat davė keletą neakivaizdžių patarimų.
Daugelis vulkanizatorių nenoriai žiūri į universalias padangas. Jei neturite tikrai patikimo, gerai išmanančio specialisto, dirbtuvėse net nėra pagrindo klausti apie šio tipo padangas. Kodėl? Todėl, kad vulkanizatoriai, kurie ne tik pardavinėja padangas, bet ir atlieka nuolatinę techninę priežiūrą, visiškai nesuinteresuoti rekomenduoti tokių padangų. Tikriausiai išgirsite nuolatinį argumentą: „jei kažkas tinka viskam, tai tinka ir niekam“, o prie to prisideda istorijos apie tuos, kurie įsigijo tokias padangas ir liko nepatenkinti. Žinoma, daugelyje tokių istorijų yra tiesos grūdas – kai kurios iš jų yra pasakojimai, nutikę prieš daugelį metų, kai visasezonės padangos iš tikrųjų prastai veikė, palyginti su sezoninėmis gumomis. Kitos gali būti susijusios su žemiausios kainos daugiasezoninėmis padangomis, kurios dažniausiai būna apgailėtinos.
Tačiau jei šiuo metu parduodamos visureigių padangos būtų tokios prastos, jų mada, užuot kelerius metus nuolat augusi, jau seniai būtų pasibaigusi. Šiandien beveik kas trečia Europoje parduodama nauja padanga yra visasezonė, ir joks kitas rinkos segmentas neauga taip sparčiai. Gerai žinomų prekės ženklų visasezoninės padangos bandymuose įgyja vis geresnius rezultatus.
Tačiau tai nereiškia, kad universalios padangos visada, visiems ir kiekvienam automobiliui yra idealus sprendimas. Tai sudėtingiau, todėl visada verta pasverti privalumus ir trūkumus, atsižvelgiant į konkrečius poreikius ir lūkesčius.
Nusprendus dėl tokio tipo padangų, kyla klausimas, kada jas pirkti ir montuoti – paprašiau padangų servisą jau kelerius metus valdančio eksperto išsakyti savo nuomonę. Jis atsakė, bet nenoriai ir paprašė anonimiškumo – po to, ką iš jo išgirdau, visai nenustebau.
Kada pirkti ir montuoti universalias padangas?
Vulkanizatorius: Jei norite įsigyti visasezonines padangas, darykite tai dabar, vasaros pabaigoje, prieš rudens/žiemos sezoną. Žinoma, kalbu apie planuotą padangų keitimą, o ne skubų, nes viena ar dvi padangos buvo sugadintos arba automobilis nebuvo apžiūrėtas dėl „šlipsų“, nes tada niekas nesirenka datos.
Kodėl dabar?
Tai paprasta. Kuo didesnis protektorius, tuo geriau universali padanga pakeičia žieminę padangą. Šių naujų mums pristatomų visasezoninių padangų modelių protektorius yra daug seklesnis nei tipinių žieminių padangų. Prieš žiemą norėčiau, kad ant mano automobilio ratų būtų kuo šviežesnės padangos su kuo didesniu protektoriumi. Jei tokias padangas sumontuosiu pavasarį, iki žiemos nusidėvės milimetras, du ar net trys milimetrai gumos, o tai gali būti labai svarbu.
Tuomet galbūt geriau palaukti šiek tiek ilgiau, kol bus arčiau žiemos?
Ne, tai neturi prasmės, nes po kelių savaičių, kai pradės atvėsti, prie padangų servisų susidarys eilės. Taip pat kyla klausimas dėl atsargų prieinamumo ir kainų, prieš sezono piką viskas paprasčiau, o kartais ir šiek tiek pigiau. Pavyzdžiui, galbūt dar rasite praėjusių metų universalių padangų. Tai nėra prekė, kuri taip greitai sensta, kad būtinai turėtumėte pirkti padangas tik tiesiai iš gamyklos. Negalima paneigti, kad prieš sezoną teikiamų paslaugų kokybė taip pat gali būti geresnė. Nėra stebuklų, kai sezono metu prie padangų serviso dirbtuvių nusidriekia automobilių eilė, susitikimai užsakomi savaitei ar dviem į priekį, nuolat skambinama, skubama, o klaida ar neapsižiūrėjimas gali įvykti labai skubant. Tada negalite tikėtis, kad specialistas pasakys, kad, pavyzdžiui, stabdžius reikia prižiūrėti, nes tai matosi nuėmus ratus, arba kad reikia atlikti geometriją, arba kad reikia pakeisti kaiščius ir galinius dangtelius, nes tai tik užvilkintų darbą, o kiti klientai erzina, be to, kai kuriems žmonėms sunku paaiškinti, kad padangų keitimas turi užtrukti. Kartais net pagaunu savo mechanikus, pamirštančius dinamometrinį raktą, ir smūgiuotuvas visą dieną nustatomas tuo pačiu priveržimo momentu, nes nėra laiko žiūrėti į lenteles.
Ką turėčiau daryti su iki šiol automobilyje buvusiomis padangomis, jei, pavyzdžiui, turėjau du sezoninių padangų komplektus?
Jei jie seni arba susidėvėję, atiduokite juos perdirbti arba priduokite jas parduotuvėje, kurioje pirksite naujas. Nebūtinai autoservise. Dauguma autoservisų ims tam tikrą mokestį už tai, kad paliksite naudotas padangas, tačiau, tiesą sakant, daugelis iš mūsų pageidauja, kad jas išsivežtumėte, ypač sezono metu, kai reikia surinkti daug padangų. Neverta dėl kelių eurų gadinti savo kiemo dėl netvarkos.
Jei jie neblogi, kartais mielai juos paimu nemokamai, nes vis tiek galiu iš jų uždirbti. Kartais pasitaiko klientų, pavyzdžiui, pensininkų, kurie negali sau leisti įsigyti naujų padangų, bet vis tiek gali jomis naudotis, todėl bent jau gali sumokėti už jų pakeitimą. Aš, kaip įmonė, taip pat turiu mokėti specializuotai įmonei už padangų surinkimą ir utilizavimą, o klientas, automobilio savininkas, paprastai tai gali padaryti nemokamai. Nekalbu apie padangų išmetimą į mišką, nes taip elgiasi idiotai, bet kiekvienoje savivaldybėje turi būti komunalinių atliekų surinkimo punktas.
O kaip dėl padangų, kurias vis dar gaila išmesti?
Jei padangos tinka sezonui ar dviem, ypač jei tai firminiai modeliai, paprastai pakanka patalpinti skelbimą „Facebook“ ir kas nors iš karto atvažiuos jų pasiimti ir sumokės. Jei tai žieminės padangos, skelbkite jas pardavimui dabar, o jei tai vasarinės padangos, geriau jas saugoti iki pavasario ir tada parduoti viešai. Prieš žiemą už padorią naudotą žieminę padangą galite gauti gerą kainą. Kartais stebiuosi, kodėl žmonės perka tokias padangas, kai galima turėti naują „kinišką“ padangą su garantija už nedaug didesnę kainą.
Naudotų padangų montavimas?
Juk dauguma klientų atvyksta keisti padangų su padangomis arba ratais, kuriais jie važinėjo ankstesniais sezonais. Tačiau vienas dalykas yra turėti tokias padangas, o kitas – pirkti jas iš pardavėjo arba internetu. Jau seniai perspėju savo darbuotojus, kad kai klientas atvyksta su naudotomis padangomis, prieš pradėdamas darbą pirmiausia turėtų pažiūrėti, ar yra ką sumontuoti. Dažnai susiduriu su situacijomis, kai žmogus pirmiausia ateina pas mane, sužino naujų padangų kainą, skundžiasi, kad jos brangios, o paskui grįžta su padangomis, kurias „susitvarkė“ pats. Kartais jos atrodo gražios, firminės, su dideliu protektoriumi, o kai jas apžiūriu, paaiškėja, kad jos, pavyzdžiui, 15 metų senumo. Šių metų rekordininkas man atvežė padangas, kurios buvo ne tik vasarinės, bet netgi legalaus amžiaus, bet iš tiesų beveik nenaudotos. Puikiai tiko sklypo gėlynui.
Įrengus juos, dėl senumo staiga atsiranda įtrūkimų, kai jie perpumpuojami. Arba jie būna suskilinėję, o tam, kad tai pastebėtumėte, reikia būti profesionalu. Blogiausia, kai sumontavus tokias padangas paaiškėja, kad jų negalima subalansuoti arba jos tokios kreivos, kad daužosi važiuojant bet kokiu greičiu. Kartais pasitaiko atvejų, kai nuplėšiamas padangos kronšteinas. Ir dar yra problema, kad tokias geras padangas uždėjome netinkamai arba jas sugadinome. O už laiką, kurį sugaištame taisydami, keisdami ar skųsdamiesi, negauname atlyginimo, todėl jei iš pirmo žvilgsnio matau, kad padangos nėra geros, verčiau iš anksto atsisakau. Rezultatas toks, kad internete jau turiu reputaciją, kad mano servisas yra nemalonus ir kad jie nori mane apiplėšti už padangų keitimą, nes aš atsisakiau, o autoservisas už gatvės nematė problemos ir jas sumontavo. Ir aš nenoriu būti atsakingas už tai, kad kas nors nusižudė, nes sprogo pas mane sumontuota padanga.
Kiek nerekomenduojate naudoti universalių padangų?
Anksčiau patarinėjau, o dabar nerekomenduoju, tegul kiekvienas važinėja su tokiomis padangomis, su kokiomis nori, man kol kas darbo netrūksta. Tie, kurie galvoja, kad nusipirkę visasezones padangas, man ilgus metus neduos pinigų, kartais nustemba. Tai, kad padanga yra visasezonė, dar nereiškia, kad ją sumontavus, artimiausius kelerius metus į ją net nereikės žiūrėti. Jei padanga nėra pripumpuota, subalansuota ar kartą per tam tikrą laiką neperkelta iš galinės į priekinę, anksčiau, nei tikėtasi, atkeliaus bent dvi naujos padangos, o kartais net ir jų komplektas. Tačiau ši pagrindinė paslauga atliekama per sezoninį padangų keitimą, o jei jo nėra, ji pamirštama.
Privalumas tas, kad šios paslaugos nereikia atlikti, kai eilės autoservisuose didžiausios. O žmonės kartais nustemba, kaip greitai tenka keisti šias visasezonines padangas. Pavyzdžiui, anksčiau vasarines ir žiemines padangas jie keisdavo kas penkerius metus, o čia jas reikia keisti jau po dvejų metų. Jie netgi gali skųstis gamintojui dėl ankstyvo susidėvėjimo. Jie pamiršta, kad rida dalijama ne į du padangų komplektus, o į vieną, ir vasarą nėra jokio stebuklo, universalios padangos dėvisi greičiau nei vasarinės. Viso sezono padangas perkantis klientas yra geresnėje padėtyje nei tas, kuris kelerius metus važinėja su žieminėmis padangomis.