Sakyti valgytojui „skanu“ yra blogų manierų ženklas. O ar kas nors moko automobilį žiemą savoir-vivre? Vargu ar per vairavimo kursus, nes saugaus vairavimo sudėtingomis sąlygomis net nėra mokoma. Kokias gerąsias praktikas verta prisiminti? Kaip saugiai vairuoti žiemą?
Nuimkite koją nuo gazo
Nors tai banali frazė, verta ją dažnai priminti. Nes būtent nuo greičio priklauso jūsų gebėjimas stabdyti automobilį, pasukti, įveikti posūkį ar net įvažiavimą. Net geriausios žieminės padangos, geriausios elektroninės sistemos ir geriausias keturiais ratais varomas automobilis nepadės, jei nemokėsite vairuoti žiemą ir važiuosite per greitai. Fizikos tiesiog neįmanoma apgauti.
Tai ypač aktualu, kai kelias yra slidus. O jei tenka stabdyti, viskas, ką galiausiai galite padaryti, tai iš visų jėgų spausti stabdžius.
Sningant, nuo 50 km/h greičio populiarūs automobiliai su ABS ir žieminėmis padangomis turėtų stabdyti maždaug 33 metrus. Atkreipkite dėmesį, nuo 50 km/h, o ne nuo 100 km/h.
Jei tokiomis pačiomis žiemos sąlygomis stabdysite automobiliu su vasarinėmis padangomis, šis atstumas padidės iki 60 metrų. Įsivaizduokite, koks bus stabdymo kelias žiemą važiuojant 100 km/val. greičiu! Taip pat skaitykite: „Kas yra stabdymo kelias ir kodėl tai svarbu žinoti?“
Būkite švelnūs, judėkite lėtai
Sniegas ant kelio paralyžiuoja. Tačiau jei norime vairuoti saugiai, nerimą reikia valdyti. Mūsų judesiai ir manevrai turi būti sklandūs ir apgalvoti. Nepraraskite ratų sukibimo su kelio danga nervingai spausdami akceleratoriaus ar stabdžio pedalą. Vairo pasukimai turėtų būti sklandūs.
Atminkite, kad kiti eismo dalyviai stebi viską, kas vyksta su jūsų automobiliu. Nervingas eismo juostos keitimas, greitėjimas ir stabdymas reiškia, kad jie taip pat turės reaguoti. Visa tai lemia nenuspėjamą elgesį.
Laikykitės atstumo, kelias slidus
Štai kodėl žiemą atstumas yra toks svarbus. Vadinamasis važiavimas nuo bamperio iki bamperio yra viena pagrindinių Lietuvos vairuotojų nuodėmių. Tai matyti ne tik greitkeliuose, kur dėl šios priežasties labai dažnai įvyksta avarijos. Didėjant greičiui pasekmės būna tragiškos. Taip pat skaitykite: „Vairavimas greitkeliuose ir automagistralėse. Ką reikia turėti omenyje? TOP 10 taisyklių“.
Deja, įpročiai iš greitkelio greitai persikelia į miestą. Daugelis vairuotojų stengiasi lenkti priekyje lėčiau važiuojančius. Užtenka akimirkos neatidumo, stabdymo ir smūgio.
Rudens ir žiemos sąlygomis ypač svarbu laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Keliai būna apsnigti, slidūs ir šlapi. Važiuojant maždaug 50 km/val. greičiu, kelių metrų nepakanka saugiai stabdyti.
Geriau nuimti koją nuo akceleratoriaus pedalo ir palikti iki 100 metrų arba 2-3 sekundžių atstumą iki priekyje važiuojančio automobilio. Kaip tai išmatuoti? Geriausias būdas – skaičiuoti sekundes, pradedant nuo to momento, kai priešais jus važiuojantis automobilis pravažiuoja.
Vairuotojas, važiuokite dešine eismo juosta
Kairiąją eismo juostą palikite aplenkimui, tačiau neverta skubėti ir rizikuoti. Tai turėtų būti taisyklė ne tik žiemą. Tačiau šiuo metų laiku tai ypač svarbu.
Apvažiavimą snieguotame kelyje reikėtų laikyti kraštutine priemone. Pirmiausia turime padidinti greitį, palikti sau daugiau erdvės ir numatyti, ar manevras bus saugus. Be to, turime persirikiuoti į kitą eismo juostą, o tam reikia kirsti tarp eismo juostų susidariusią krūvą sniego. Jei vienos automobilio pusės ratai įvažiuos į slidžią dangą, slydimas garantuotas.
Svarbu, kad eismo juostos keitimas vyktų sklandžiai, kad tai darant nereikėtų nei greitėti, nei stabdyti, o vairas būtų laikomas gana lengvai, netrukdant ratams surasti kelią. Tačiau atminkite, kad važiavimo kryptį nustatote jūs.
Nuvalykite sniegą nuo viso automobilio, ne tik nuo priekinio stiklo
Už vairavimą nenuvalytu automobiliu gresia bauda. Tačiau blogiau nei bauda yra rizika sukelti avariją ar susidurti dėl riboto matomumo. Jei sniegą valysite tik nuo priekinio stiklo, per veidrodėlius ar šoninius langus daug ko nematysite.
Be to, staigiai stabdant, ant stogo esantis sniegas anksčiau ar vėliau nuslinks ant priekinio stiklo ir apribos matomumą, kai mažiausiai to tikėsitės.
Pagalvokite ir apie kitus. Sniegas ant stogo važiuojant didesniu greičiu sukurs baltą pliūpsnį, pavojingą iš paskos važiuojantiems vairuotojams. Neleiskite, kad ledo gabalas nuo stogo nukristų ant jų variklio dangčio.
Nuvalykite žibintus, ypač galinius
Per pūgą automobilio galinė dalis greitai užsiteršia. Sniegas ir purvas gali padengti visą bagažinę ir bamperį, taip pat užgoždamas žibintus. Patikrinkite, ar jie matomi. Jei taip nėra, plovimo skysčio ir šepetėlio rasite beveik bet kurioje degalinėje. Keliais šluostymais kiti vairuotojai laiku pastebės jūsų automobilį ir stabdymo žibintus. Tai gali išgelbėti juos ir jus nuo susidūrimo.
Atkreipkite dėmesį, kad LED žibintai neįkaitina žibinto gaubto, todėl važiuojant sniegas ant jų netirps. O dėl to žibintai tampa mažiau matomi.
Išjunkite dienos žibintus, įjunkite artimųjų šviesų žibintus
Daugelis naujų automobilių automatiškai įjungia dienos žibintus, kai užvedamas variklis. Tačiau verta prisiminti, kad šiuo režimu automobilio gale esantys žibintai nešviečia. O tai labai pavojinga sparčiai temstant arba lyjant smarkiam lietui.
Saugokitės rūko žibintų
Taip, rūko žibintai geriau matomi per pūgą, tačiau nustojus snigti, jie tik akina kitus vairuotojus. Todėl nepamirškite jų laiku išjungti. Tiek priekiniai, tiek galiniai.
Įjunkite oro kondicionavimą arba vėdinimą
Nėra nieko blogiau, nei važiuoti su rasojančiais langais. O kai ore daug drėgmės, tai labai dažnas reiškinys. Nieko nematyti, tenka nuolat valyti stiklą ir, užuot susikoncentravęs į kelią, trini langą su kempine ar servetėle.
Vaistas – naudoti oro kondicionierių arba ventiliatorių, bet atviroje grandinėje. Tada į saloną patenka daugiau šviežio oro, todėl jame nebus taip drėgna ir garai nenusės ant stiklų.
Kita vertus, oro kondicionierius labai veiksmingai džiovina orą. Todėl žiemą jo neverta išjungti. Taip pat skaitykite: „Rasoja langai iš vidaus – laikas pasikeisti salono filtrą?“
Saugokitės pėsčiųjų
Sparčiai temstant pėstieji tampa mažiau matomi kelyje. Tačiau tai ne vienintelė priežastis, dėl kurios į juos reikėtų atkreipti didesnį dėmesį. Jei kelyje sninga ir šaligatvis yra labai arti kelio, verta nepamiršti, kad važiuojant didesniu greičiu ant pėsčiųjų kojų gali atsidurti dumblas ir vanduo iš po ratų. O tai nėra smagu.
Tiesiog sulėtinkite greitį, kad išvengtumėte jų vizito į skalbyklą. Pėstieji jums už tai tikrai padėkos.
Nusivilkite striukę, bus patogiau
Žiemą apsirengiame šilčiau. Tai natūralu. Tačiau verta prisiminti, kad stora striukė veiksmingai riboja judesius ir lėtina reakciją. Be to, saugos diržai nėra taip arti kūno, kaip turėtų būti. Todėl prieš važiuojant geriau nusivilkti striukę ir storą megztinį. Taip bus ir patogiau, ir saugiau.
Nepamirškite ir savo keleivių, ypač vaikų kėdutėse sėdinčių vaikų. Jie taip pat būna storai apsirengę ir staigiai stabdant diržas neveiks taip, kaip turėtų.
Nešildykite automobilio, kai jis stovi
Jei reikia nuvalyti sniegą nuo automobilio, padarykite tai prieš užvesdami variklį. Stovint automobilis yra mažiausiai efektyvus. Variklis sunaudoja daug degalų, iš išmetimo vamzdžio į atmosferą patenka daug nesudegusių kietųjų dalelių, o tai veiksmingai didina smogą. Todėl efektyviausia būtų užvesti variklį, nuvalyti sniegą nuo automobilio ir važiuoti. Taip pat skaitykite: „Variklio šildymas žiemą stovint – tema, kuri kaitina vairuotojus šaltuoju metų laikotarpiu“.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.