Padangos yra vienas iš tų automobilio elementų, kuriems reikia skirti minimalų dėmesį, tačiau, jei į jas ilgai nekreipiama dėmesio, jos akimirksniu pareikalaus viso jūsų dėmesio. Jei tik nesusidursite su bjauria duobe ar kelio nuolauža, padangos turėtų tarnauti ilgus metus ir tūkstančius kilometrų be rūpesčių. Kaip ir su automobiliais, taip ir su padangomis, reikia atsižvelgti į du aspektus: ridą (nusidėvėjimą) ir amžių.
Nuvažiuota rida ir nusidėvėjimas
Čia daugiausia dėmesio skirsime universalioms padangoms, nes jos yra labiausiai paplitusios, o žieminės ir aukštos kokybės padangos paprastai susidėvi greičiau. Remiantis „Consumer Reports“ duomenimis, tipinės visasezonės padangos tarnauja nuo 80 000 iki 140 000 kilometrų, nepriklausomai nuo to, ant kokio tipo transporto priemonės jos sumontuotos. Tai platus intervalas, tačiau jis nustato atskaitos tašką.
Padangų protektoriaus nusidėvėjimo arba ridos garantijos gali padėti susiaurinti lūkesčių lauką. Jos paprastai turi daugybę sąlygų, kurios mažina jų naudingumą transporto priemonių savininkams, tačiau apskritai galima tikėtis, kad padanga su ilgesne garantija tarnaus ilgiau nei padanga su trumpesne garantija.
Akylesni savininkai galėjo pastebėti, kad padangų šoninėje sienelėje iškaltas žodis „Treadwear“ ir triženklis skaičius. Tai vadinamas vienodo padangų kokybės lygio protektoriaus nusidėvėjimo įvertinimas. Dažniausiai tai yra pasenęs išsiblaškymas, pagrįstas trumpu bandymu kelyje, po kurio padangos nusidėvėjimas lyginamas su etaloninės padangos nusidėvėjimu.
Jei protektoriaus nusidėvėjimo įvertinimas yra 100, tai reiškia, kad bandomoji padanga tarnaus tiek pat laiko, kiek etaloninė padanga; 200 – dvigubai ilgiau ir t. t. Tačiau dėl palyginti trumpos bandymo trukmės ir kitų kintamųjų UTQG yra gana nepatikimas. Ekspertai pataria: „Paprastai yra tik šiek tiek naudinga lyginti to paties gamintojo padangų protektoriaus nusidėvėjimo laipsnius ir nerekomenduojame lyginti skirtingų gamintojų padangų laipsnių.“
Padangų nusidėvėjimo matavimas
Norėdami sužinoti, kada padangos susidėvėjo, patikrinkite nusidėvėjimo juostas. Tai nedidelės briaunos, suformuotos žemose padangos protektoriaus vietose. Jos eina statmenai protektoriaus raštui per visą padangą nuo šoninės sienelės iki šoninės sienelės. Kai padangos nusidėvi tiek, kad pagrindinis protektorius yra viename lygyje su nusidėvėjimo juostomis, laikas naudoti naują gumą.
Jei gyvenate lietingame klimate, galbūt nenorėsite laukti tiek ilgai. Nusidėvėjimo juostos rodo, kada padangos protektoriaus liko 1.6 mm, tačiau tikėtina, kad sumažės sukibimas su šlapia kelio danga ir jums reikės nuvažiuoti didesnį atstumą, kad sustotumėte per lietų, kol padangos pasieks nusidėvėjimo juostas. Ekspertai rekomenduoja keisti padangas, kai lieka 3 mm protektoriaus, kad būtų išlaikytas sukibimas su šlapia danga. Tokiam mažam skaičiui išmatuoti naudokite padangų protektoriaus gylio matuoklį, kuris kainuoja mažiau nei 5 eurus.
Padangų amžius
Atsakyti į klausimą apie padangų eksploatavimo trukmę pagal amžių yra daug lengviau. Neturėtumėte važinėti su senesnėmis nei 10 metų padangomis arba važinėti su tuo pačiu padangų komplektu ilgiau nei šešerius metus, neatsižvelgiant į likusį protektoriaus gylį. Šią rekomendaciją pripažįsta daugelis padangų gamintojų. Taip yra todėl, kad laikui bėgant padangos guma suyra, todėl padidėja blogiausių scenarijų, pavyzdžiui, staigaus sprogimo ar protektoriaus atsiskyrimo, rizika.
Kaip pavyzdį naudosime vieną iš šio autoriaus žieminių padangų: DOT 3819. Paskutinė keturių skaitmenų grupė yra datos kodas. Pirmieji du datos kodo skaitmenys 38 nurodo, kurią metų savaitę padanga buvo pagaminta, o paskutiniai du skaitmenys 19 nurodo metus. Taigi, 3819 reiškia, kad ši padanga gimė 38-ąją 2019 m. savaitę. Datos kodas 2022 reikštų 20-ąją 2022 m. savaitę, 4318 – 43-iąją 2018 m. savaitę.
Kaip prailginti padangų tarnavimo laiką
Tinkama padangų priežiūra labiau susijusi su įpročiu ir budrumu, o ne su darbu ir sugipsuotais kaulais. Pirma, dažnai tikrinkite padangų slėgį – bent kartą per mėnesį. Tinkamas slėgis nurodytas savininko vadove ir vairuotojo pusės durelėse esančiame lipduke. Nepakankamai pripūstos arba per daug pripūstos padangos greičiau dėvisi.
Daugelyje šiuolaikinių transporto priemonių padangų slėgį lengva stebėti naudojant skaitmeninius prietaisų skydelio rodmenis, kurie vairuotojui nurodo kiekvienos atskiros padangos esamą slėgį. Jei jūsų transporto priemonė nėra tokia pažangių technologijų, pakaks vos kelis eurus kainuojančio pieštukinio padangų slėgio matuoklio. Nepasikliaukite įspėjamąja padangų slėgio lempute. Jos paprastai užsidega tik tada, kai slėgis padangoje sumažėja 25 proc. mažiau, nei rekomenduoja gamintojas, o tai reiškia, kad kurį laiką galite važiuoti gerokai žemiau rekomenduojamo slėgio be įspėjimo.
Padangų rotacija yra rečiau atliekama, bet ne mažiau svarbi padangų priežiūros dalis. Automobilio padangų rotacija reiškia, kad jos keičiamos nuo priekinės ašies prie galinės ir (arba) iš vienos pusės į kitą. Ne kiekvienos transporto priemonės padangas galima rotuoti vienodai. Kryptinės padangos gali būti montuojamos tik vienoje transporto priemonės pusėje, o jei jūsų transporto priemonėje sumontuotos padangos su pakopomis, kai priekinės ir galinės padangos yra skirtingų dydžių, akivaizdu, kad jų keisti nenorite.
Patikrinkite savininko vadove, kaip dažnai automobilio gamintojas rekomenduoja rotuoti padangas. Paprastai šis intervalas yra kas 8 000 – 12 000 kilometrų. Padangų sukeitimas keičiant alyvą yra geras būdas paversti tai nuolatiniu įpročiu. Padangų sukeitimas paprastai kainuoja apie 20 eurų, bet gali būti net nemokamas.
Net jei stebite padangų slėgį ir reguliariai jas rotuojate, dėl blogo suvedimo gali pernelyg susidėvėti padangos. Tikrindami padangų slėgį, greitai apžiūrėkite protektorių. Jis turėtų būti tolygiai nusidėvėjęs iš vienos pusės į kitą. Jei vidinė arba išorinė protektoriaus pusė dėvisi greičiau nei kita pusė arba jei priekinis atskirų protektoriaus blokų kraštas dėvisi greičiau nei užpakalinis (dėl to atsiranda plunksninis vaizdas), jūsų transporto priemonei reikia suvedimo.
Be to, sėdėdami už vairo galite pastebėti, kad jums reikia atlikti geometriją. Įprasti požymiai, kad jūsų transporto priemonei reikia suvedimo, yra traukimas į vieną pusę, kai vairą reikia šiek tiek pasukti, kad važiuotumėte tiesiai, arba vairo vibracija.