Vienas iš svarbiausių transporto priemonės saugumo aspektų yra padangų būklė. Dauguma padangų gamintojų įmontuoja specialius nusidėvėjimo indikatorius, kurie padeda vairuotojams įvertinti padangų nusidėvėjimą. Tačiau šie rodikliai gali skirtis ir ne visada turi vienodą reikšmę. Kai kuriais atvejais padangos turi net dviejų tipų indikatorius – vieną grynai formalų, o kitą, į kurį reikėtų žiūrėti rimtai. Pasinerkime į detales!
Kodėl svarbus padangų nusidėvėjimas
Nusidėvėjus padangų protektoriui, sumažėja jų gebėjimas praleisti vandenį. Tai ypač svarbu žieminėms padangoms, kurios taip pat turi suvaldyti purvą ir sniegą. Kuo mažiau protektoriaus, tuo labiau padangos linkusios į akvaplanavimą (arba hidroplanavimą), kuris atsiranda, kai automobilis praranda sukibimą su šlapia danga. Taip atsitikus, padangos nebesusisiekia su keliu, todėl jos negali efektyviai valdyti automobilio – dėl to gali susidaryti pavojingos vairavimo sąlygos.
Teisiniai reikalavimai padangų protektoriaus gyliui
Paprastai teigiama, kad mažiausias leistinas lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis yra 1,6 mm. Ši taisyklė taikoma Lietuvoje ir daugelyje Europos šalių. Įstatyme nustatyta, kad transporto priemonėje negali būti įrengtos padangos, kurių nusidėvėjimo rodikliai rodo, kad jos nusidėvėjusios daugiau nei nustatyta riba. Jei ant padangos nėra nusidėvėjimo indikatoriaus, pagal nutylėjimą taikoma 1,6 mm riba.
Daugumoje šiuolaikinių padangų yra TWI (protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriaus) žymekliai, t. y. nedideli „iškilimai“, esantys padangos grioveliuose. Šie iškilimai yra keliose padangos vietose (paprastai šešiose), todėl vairuotojai gali patikrinti, kaip dėvisi įvairios protektoriaus dalys. Kad šiuos iškilimus būtų lengviau surasti, gamintojai dažnai šalia jų prideda TWI etiketę arba atpažįstamą simbolį. Pavyzdžiui, „Michelin“ naudoja nedidelį savo simbolinio „Bibendum“ (Michelin žmogeliuko) atvaizdą, kad atkreiptų dėmesį į tai, kur yra indikatorius.
Šie nusidėvėjimo indikatoriai yra 1,6 mm – kai iškilimas susilygina su protektoriumi, laikoma, kad padanga negali būti toliau naudojama.
Gamintojo rekomendacijos ir teisės aktuose nustatytos ribos
Daugelis gamintojų teigia, kad leisti padangoms nusidėvėti iki 1,6 mm yra nepraktiška. Žieminėms padangoms rekomenduojamas minimalus protektoriaus gylis yra 4 mm, o vasarinėms – 3 mm. Šis skirtumas gali klaidinti, nes teisinis reikalavimas yra gerokai mažesnis nei gamintojo rekomendacijos.
Taigi, kodėl 1,6 mm?
Paprasčiausiai toks yra reglamentas. Tačiau daugelis gamintojų ant savo padangų montuoja alternatyvius nusidėvėjimo indikatorius. Pavyzdžiui, „Continental“ įmonėje yra du rodikliai: vienas rodo teisės aktuose nustatytą ribą (1,6 mm), o kitas – gamintojo rekomendacijas – 3 mm vasarinėms padangoms ir 4 mm žieminėms padangoms.
Kiti gamintojai, pavyzdžiui, „Nokian“, įdiegė savo pažangias sistemas. „Nokian“ naudoja važiavimo saugos indikatorių (DSI), kurio skaičiai 8-6-4 įspausti protektoriaus briaunose. Padangai dėvintis didžiausias skaičius išnyksta. Kai lieka tik „4“, vairuotojas žino, kad protektoriaus gylis sumažėjo žemiau 4 mm – aiškus signalas, kad laikas keisti žiemines padangas.
Viso sezono padangos ir jų rodikliai
Viso sezono padangos taip pat gali turėti abiejų tipų indikatorius. Pavyzdžiui, „Continental All Season Contact 2“ padangose yra ir TWI (1,6 mm), ir žiemai skirtas 4 mm indikatorius. „Continental“ pataria vairuotojams žiemos sąlygomis keisti visasezones padangas esant 4 mm indikatoriui. Tačiau jei padangos daugiausia naudojamos vasarą, jas galima saugiai naudoti iki 3 mm protektoriaus gylio.
Padangų protektoriaus gylio matavimas
Padangų protektoriaus gylį galite išmatuoti naudodami protektoriaus gylio matuoklį, suportą ar net liniuotę. Tačiau jei padangos turi nusidėvėjimo indikatorius, šie įrankiai gali būti nereikalingi. Tiesiog ieškokite nusidėvėjimo iškilimų arba skaičių ir lengvai suprasite, kada reikia keisti padangas.
Suprasti padangų nusidėvėjimo rodiklius labai svarbu, kad jūsų transporto priemonė kelyje būtų saugi. Teisės aktais nustatyta protektoriaus gylio riba gali būti 1,6 mm, tačiau dauguma gamintojų rekomenduoja keisti padangas gerokai anksčiau, nei jos pasiekia šią ribą – 3 mm vasarinėms padangoms ir 4 mm žieminėms padangoms. Stebėkite nusidėvėjimo indikatorius ir atminkite: saugesnės padangos reiškia saugesnį vairavimą.
Pagrindinės išvados
- Teisinė riba: 1,6 mm
- Gamintojo rekomendacijos: 3 mm vasarinėms padangoms, 4 mm žieminėms padangoms
- Akvaplanavimo rizika: Padidėja, kai nusidėvi protektorius
- Nusidėvėjimo rodikliai: Ieškokite TWI arba alternatyvių sistemų, pvz., DSI.
Atminkite šiuos punktus ir kelyje būsite saugūs nepriklausomai nuo sezono!