Įsivaizduokite, kad vos prieš kelerius metus įsigijote automobilį ir sužinojote, kad svarbios atsarginės dalies nebėra. Šis košmariškas scenarijus tampa skaudžia realybe daugeliui automobilių savininkų visoje Europoje, nes dėl atsarginių dalių trūkumo automobiliai mėnesiams arba neribotam laikui užstringa remonto dirbtuvėse.
Atsarginių dalių nėra: Kai automobilis užstringa, moka vartotojas
Daugeliui automobilių savininkų automobilio remontas turėtų būti paprastas procesas. Tačiau vis daugiau vairuotojų susiduria su netikėta problema – atsarginių dalių trūkumu. Vokietijos automobilių asociacija ADAC praneša, kad vis dažniau pasitaiko atvejų, kai automobilių savininkai lieka su netinkamais naudoti automobiliais, nes nebegaminamos atsarginės dalys. Šokiruoja tai, kad ši problema aktuali ne tik senesniems modeliams, bet ir palyginti jauniems naudotiems automobiliams.
Pavyzdžiui, 2021 m. „Fiat Tipo“ savininkui prireikė naujo įsiurbimo kolektoriaus. Po šešių mėnesių laukimo autorizuotose dirbtuvėse atsakymas buvo niūrus – šios būtinos dalies nebebuvo galima įsigyti. Net ir tiesiogiai susisiekus su Italijos tiekėju, atsakymas liko toks pat: gamyba nutraukta. Neturėdamas alternatyvaus tiekėjo ir negalėdamas suremontuoti automobilio, automobilis iš esmės buvo nurašytas.
Vartotojai liko be sprendimų
Ši problema susijusi ne tik su vienos markės ar modelio automobiliu. Daugelis savininkų dabar susiduria su panašiomis problemomis, susijusiomis su laidų pynėmis, priekiniais žibintais ir aukštos įtampos akumuliatoriais. Pasekmės vartotojams yra sunkios: automobiliai tampa netinkami naudoti, jų perpardavimo vertė krenta, o vairuotojai neturi jokių teisinių galimybių kreiptis į teismą.
ADAC vartotojų teisės skyriaus vadovė Silvia Schattenkirchner atkreipia dėmesį į didelę teisinę spragą: „Nėra aiškios teisinės sistemos. Vartotojams belieka patiems spręsti šį klausimą.“
Kodėl dingsta atsarginės dalys?
Vokietijos automobilių pramonės asociacijos (VDA) ir Tarptautinės motorinių transporto priemonių gamintojų asociacijos (VDIK) teigimu, pagrindinė priežastis – pasaulinės tiekimo grandinės. Automobilių gamintojai vengia laikyti dideles atsarginių dalių atsargas, motyvuodami ekonominėmis ir ekologinėmis priežastimis. Tačiau ši strategija nepasiteisina, kai įvyksta sutrikimų, dėl kurių ilgai arba neribotą laiką vėluojama gauti svarbiausių komponentų.
Be to, įgaliotieji pardavėjai ir remonto dirbtuvės turi surištas rankas. Kadangi jos pačios negamina dalių, jos visiškai priklauso nuo automobilių gamintojų, kurie bet kada gali nutraukti gamybą. Kai taip atsitinka, klientai lieka be pasirinkimo.
Kas apmoka išlaidas?
Vartotojams tenka didžiulė finansinė našta. Daugeliui nukentėjusių vairuotojų automobiliai neišnuomojami arba nuomojami tik trumpam laikui. Taip yra dėl to, kad vėlavimo išlaidų, įskaitant laikino pakeitimo automobilius, nepadengia gamintojai, o jas apmoka prekybos salonai, kurie dažnai atsisako prisiimti šias išlaidas.
„Gamintojai turėtų būti įpareigoti suteikti nemokamą automobilių nuomą, jei remonto ir pristatymo laikas pernelyg užsitęsia“, – teigia Schattenkirchner. Tačiau šiuo metu jie nėra teisiškai įpareigoti tai daryti.
ADAC ragina suteikti 12-15 metų atsarginių dalių garantiją
Pagal galiojančius teisės aktus automobilių gamintojai privalo nemokamai remontuoti ir keisti detales tik per atsakomybės už materialinius defektus laikotarpį – dvejus metus naujiems automobiliams ir vienerius metus naudotiems automobiliams. Pasibaigus šiam laikotarpiui, klientai dažniausiai lieka vieni, neturėdami jokių teisinių garantijų dėl atsarginių dalių prieinamumo.
ADAC ragina sukurti griežtesnę vartotojų apsaugos sistemą ir reikalauja, kad gamintojai teisiškai reikalautų atsarginių dalių tiekimo bent 12-15 metų. Tai atitiktų ES buitinės technikos taisykles, pagal kurias atsarginės dalys turi būti tiekiamos 7-10 metų.
Be to, ADAC pasisako už tai, kad automobiliams būtų taikoma neseniai priimta ES direktyva dėl teisės į remontą, kuri teisiškai įpareigotų gamintojus ilgesnį laiką teikti remonto paslaugas ir atsargines dalis.
Didėjantis Europos vartotojų rūpestis
Kol kas automobilių savininkai vis dar yra pažeidžiami dėl nenuspėjamo atsarginių dalių prieinamumo. Kadangi transporto priemonės išlaikymo išlaidos ir taip yra didelės, negalėjimas remontuoti palyginti naujų automobilių yra problema, reikalaujanti neatidėliotinų veiksmų. Jei gamintojai savanoriškai neužtikrins ilgalaikio pagrindinių dalių prieinamumo, vienintelis sprendimas gali būti teisiniai įpareigojimai.
Ką manote? Ar automobilių gamintojai turėtų būti teisiškai įpareigoti tiekti atsargines dalis 15 metų? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!