Kai kurie automobilių naudotojai, norėdami sutaupyti, nusprendžia pakeisti tik vienos ar kelių automobilio ašių padangas. Ar skirtingos padangos ant skirtingų ašių yra naudingos saugumui?
Naujų automobilių gamintojai nuolat giriasi, kokio dydžio ratus montuoja į savo automobilius. Negalima paneigti, kad dideli ratai gerokai padidina automobilio patrauklumą ir suteikia jam „nuožmią“ išvaizdą: net pigus miesto automobilis puikiai atrodo su dideliais ratais. Tačiau didelių matmenų ratų pirkimas visada susijęs su išlaidomis, ir ne tik papildomo mokesčio salone forma. Naudotojas taip pat turi nepamiršti, kad ant didelių ratlankių turi būti montuojamos tokio paties dydžio padangos. Jei planuojate automobiliu važinėti ilgiau nei kelerius metus, jums teks pareiga ateityje pirkti naujas padangas. Pastaraisiais metais padangos pastebimai pabrango, todėl nenuostabu, kad vairuotojai siekia sutaupyti šioje srityje.
Lengviausias būdas išleisti mažiau padangoms – paprasčiausiai pasirinkti žemesnės kainų kategorijos, taigi ir mažiau žinomo gamintojo, padangų komplektą. Tačiau kai kurie žmonės mieliau renkasi geras padangų įmones, todėl nusprendžia pakeisti vieną padangą arba tik dvi padangas, sumontuotas ant vienos automobilio ašies. Taip jie palieka padangas, kurios, jų manymu, atrodo geriausiai ir tarnaus dar kelis sezonus, o labiausiai susidėvėjusios padangos užleidžia vietą kitoms – naujoms arba su mažiau metų ar mažiau susidėvėjusiu protektoriumi. Ar toks padangų sujungimas nėra rizikingas žingsnis?
Skirtingos padangos ant ašių. Ar verta priekyje montuoti skirtingas padangas, o gale – kitas?
Taisyklės yra palankios vairuotojams, norintiems ant priekinės ir galinės ašies montuoti skirtingas padangas. Jos leidžia tai daryti, nors ir laikantis tam tikrų reikalavimų. Pagal įstatymą ant vienos transporto priemonės ašies turi būti sumontuotos padangos su vienodais konstrukciniais elementais, tokiais kaip dydis (profilio aukštis, ratlankio matmenys, padangos plotis), apkrovos ir greičio indeksai bei protektoriaus raštas. Be to, neturi būti didelių protektoriaus gylio skirtumų. Skirtumas negali būti didesnis kaip 2 mm, o tai reiškia, kad nauja padanga (kurios protektoriaus gylis paprastai būna 8 mm) gali būti montuojama ant tos pačios ašies padangos, kurios protektoriaus gylis tebėra 6 mm.
Todėl nereikia nerimauti, kad dėl skirtingų padangų ant priekinės ir galinės ašies teks mokėti baudą ar patirti kitų nemalonių teisinių pasekmių. Įstatymas leidžia naudoti skirtingas padangas ant vienos ašies, tačiau nerekomenduojama „persistengti“ ir naudotis įstatymo malonėmis montuojant ant kitos ašies žemesnes arba aukštesnes padangas arba padangas su skirtingu nusidėvėjimo lygiu. Išimtis, žinoma, yra, jei automobilio gamintojas leidžia naudoti skirtingas padangas (tai gali būti, pavyzdžiui, sportinių automobilių atveju) ir naudoti atsarginį papildomą ratą, kuris yra gerokai mažesnis ir siauresnis už standartinį automobilio ratą.
Dėl jūsų pačių saugumo geriau nemaišyti vasarinių ir žieminių padangų tarp ašių. Ne paslaptis, kad šių tipų padangos labai skiriasi savo konstrukcija ir naudojamomis medžiagomis, o geriausiai jos veikia tik tada, kai ant automobilio uždedamos kaip komplektas. Automobilis su, pavyzdžiui, dviem žieminėmis ir dviem vasarinėmis padangomis greičiausiai važiuos neprognozuojamai ir pradės generuoti įvairius gedimus, susijusius, pavyzdžiui, su saugos sistemų (ABS, ESP ir kitų) jutikliais. Taip pat patariame tame pačiame automobilyje nenaudoti „run flat“ ir tradicinių padangų.
Skirtingos padangos ant ašies. Ar galima pakeisti vieną padangą?
Atsižvelgdami į anksčiau minėtas taisykles, vairuotojai gali laisvai rinktis padangas skirtingoms automobilio ašims. Jei jie nori pakeisti tos pačios ašies (priekinės ar galinės) padangas, jie turi užtikrinti, kad padangos atitiktų visas pirmiau minėtas sąlygas. Todėl ant tos pačios ašies turi būti sumontuotos tos pačios markės (ir modelio) padangos, pasižyminčios tokiomis pačiomis apkrovos ir greičio charakteristikomis bei panašiu protektoriaus nusidėvėjimu. Ant tos pačios ašies neleidžiama (ir ne tik nerekomenduojama) montuoti vasarinių ir žieminių padangų arba, pavyzdžiui, vasarinių/žieminių padangų ir kelių sezonų padangų, taip pat „maišyti“ įprastų ir „run flat“ padangų. Taip pat neleistina keisti tos pačios ašies padangų dydžio.
Atsižvelgiant į tai, atsakymas į klausimą, ar galima pakeisti vieną automobilio padangą, yra teigiamas, tačiau tam reikia ieškoti beveik tokios pačios padangos, kurios nusidėvėjimo laipsnis yra panašus. Žinoma, pirmiau minėti reikalavimai netaikomi avariniam įvažiavimo rato naudojimui.
Dvi skirtingos padangos ant vienos ašies. Kokia rizika dėl to kyla?
Jei automobilis eksploatuojamas su skirtingo nusidėvėjimo, ridos ar eksploatavimo sąlygų padangomis (pvz., žieminėmis ir vasarinėmis padangomis), iš principo sunku įvertinti, kaip jis elgsis kelyje susidarius avarinei situacijai. Gali būti, kad dėl skirtingų padangų bus daug lengviau prarasti kontrolę, ypač sningant ar lyjant. Taip pat turėtumėte būti pasirengę saugos sistemų problemoms arba visiškam jų išjungimui (apie tai turėtų pranešti pranešimas prietaisų skydelyje).
Kitų nei rekomenduojama padangų montavimas taip pat gali turėti neigiamos įtakos automobilio mechaninei būklei. Ant ašies uždėjus sunkesnę nei anksčiau padangą, ilgainiui greičiau dėvisi pakabos ir transmisijos komponentai. Taip pat gali būti, kad ant ašies sumontavus kitokias padangas sutrumpės stabdžių eksploatavimo laikas. Jei sumontavus padangas nebus ištaisytas ratų suvedimas, tikėtina, kad netrukus bus pažeistos ir pačios padangos (pvz., netolygus protektoriaus nusidėvėjimas).