Didžiausi automobilių gamintojai spaudžia JAV vyriausybę kuo greičiau priimti aiškias nacionalines taisykles, skirtas autonominiams automobiliams. Pramonės lyderiai įspėja – be skubių sprendimų šalis gali prarasti technologinį pranašumą.
Kodėl autonominių transporto priemonių reguliavimas toks svarbus?
Autonominiai automobiliai gali pakeisti mobilumą – padidinti eismo saugumą, sumažinti spūstis ir pagerinti prieigą prie transporto paslaugų. Tačiau JAV jų diegimą stabdo pasenusios taisyklės ir aiškių nacionalinių standartų stoka.
Palyginimui, Kinija greičiau žengia į priekį šioje srityje, o tai kelia susirūpinimą gamintojams, kad JAV gali likti užnugaryje pasaulinėje technologijų lenktynėse.
Gamintojai reikalauja vieningų federalinių taisyklių
Neseniai transporto sekretoriui Pete’ui Buttigieg’ui išsiųstame laiške tokios bendrovės kaip „General Motors“, „Ford“ ir „Waymo“ paragino skubiai įtvirtinti nacionalinį autonominių transporto priemonių reguliavimą. Pasak jų, skirtingos taisyklės tarp valstijų sukelia teisinį neapibrėžtumą ir stabdo plėtrą.
Šį raginimą palaikė ir pramonės organizacija „Autonomous Vehicle Industry Association“ (AVIA), atstovaujanti tokioms įmonėms kaip „Tesla“, „Cruise“ bei „Aurora“.
Technologinis proveržis, kurį stabdo įstatymai
Nors technologijos jau leidžia kurti automobilius be vairo ar pedalų, dabartiniai JAV saugumo standartai (FMVSS) vis dar reikalauja žmogaus vairuotojo. Tai trukdo testuoti ir gaminti naujus modelius.
- Esamos taisyklės neleidžia bandyti inovatyvių transporto priemonių
- Gamintojai negali pradėti masinės gamybos be aiškaus reguliavimo
- Robotaksų paslaugos negali būti diegiamos komerciškai
AVIA pabrėžia: „Be aiškaus kelio į priekį, JAV rizikuoja užleisti lyderystę šalims, kurios skatina inovacijas.“
Ką tai reiškia Lietuvai ir Europai?
Ši reguliavimo stagnacija JAV gali sulėtinti pasaulinę autonominių transporto priemonių plėtrą, įskaitant ir Lietuvoje veikiančias technologijų įmones ar universitetų projektus. Inovacijų perdavimas ir partnerystės gali būti atidėtos.
Kita vertus, Europos Sąjunga, įskaitant Lietuvą, gali pasinaudoti proga ir pritraukti investicijas bei testavimo programas, pasitelkdama ES finansuojamas „smart mobility“ iniciatyvas.
Vietinės taisyklės – sprendimas ar problema?
Kai kurios JAV valstijos, pavyzdžiui, Kalifornija ir Arizona, jau leidžia testuoti savavaldžius automobilius. Tačiau gamintojai sako, kad toks fragmentuotas požiūris kelia sudėtingumų ir didina sąnaudas.
„Tai lyg gaminti vieną automobilį 50 skirtingų šalių“, – anonimiškai sakė vienas vadovų. „Reikia vieningos nacionalinės taisyklių sistemos.“
Perspektyva: lenktynės be finišo linijos?
Nors JAV įstatymų leidėjai yra atsargūs dėl saugumo ir lobistinio spaudimo, gamintojai vis garsiau reiškia nepasitenkinimą. Jie įspėja – jei situacija nesikeis, inovacijos persikels kitur.
Kinija ir kai kurios Europos šalys jau ima viršų. JAV sprendimų priėmėjai turi veikti greitai, jei nori išlikti konkurencingi.
O kaip tu manai? Ar Lietuva pasirengusi autonominių automobilių bangai? Pasidalink komentaruose!