Puikiai žinome benzinui naudojamus pavadinimus. Tačiau ar žinome, ką tiksliai reiškia 95 ar 98 benzino oktaninis skaičius? Šiame straipsnyje atsakome į klausimą, kas yra oktaninis skaičius.
Iš tikrųjų kiekvienas turėtų į savo automobilio baką pilti tokius degalus, kokius rekomenduoja gamintojas. Tačiau vairuotojai jau daugelį metų klausia savęs, ar pildami kitokio oktaninio skaičiaus benziną, nei rekomenduoja gamintojas, turės įtakos variklio veikimui.
Norint į tai atsakyti, pravartu žinoti šiek tiek teorijos, susijusios su tuo, koks yra degalų oktaninis skaičius.
Koks yra benzino oktaninis skaičius?
Oktaninis skaičius – tai degalų stabilumo rodiklis. Todėl juo vertinama jo kokybė ir gebėjimas efektyviai degti. Pagal jį nustatomas degalų atsparumas nekontroliuojamam užsiliepsnojimui degimo kameroje, taigi ir atsparumas vadinamajam stuktelėjančiam degimui.
Tiksli oktaninio skaičiaus vertė yra lygi izoktano kiekio tūrio procentinei daliai tokiame izoktano ir n-heptano mišinyje, kuris bandomajame variklyje sukelia tiek pat stuksenimo garsų, kiek ir analizuojami degalai.
Kas yra izoktanas ir n-heptanas? Pirmasis yra sočiasis angliavandenilis, kurio grandinėje yra 8 anglies atomai. Jis pasižymi geriausiais degimo parametrais iš visų angliavandenilių, iš kurių sudarytas benzinas.
Tuo tarpu kitas (n-heptanas) yra sočiasis angliavandenilis, kurio grandinėje yra 7 anglies atomai. Skirtingai nei izoktanas, jis pasižymi blogiausiomis degimo savybėmis iš visų benzine esančių angliavandenilių.
Kaip nustatomas benzino oktaninis skaičius?
Benzino oktaninis skaičius nustatomas atliekant bandymus laboratorijoje. Lyginant bandomojo variklio, kuriame naudojami bandomieji degalai, veikimą su etaloninių degalų veikimu. Jie gaunami sumaišius izoktaną ir n-heptaną.
Kai tiriamas benzinas yra grynas izoktanas, jo oktaninis skaičius yra lygus 100. Kai benzinas yra grynas n-heptanas, jo oktaninis skaičius yra lygus 0.
Neapdoroto benzino, gaunamo rafinuojant ir krekingo būdu, oktaninis skaičius yra apie 60. Todėl jis netinkamas naudoti šiuolaikiniuose vidaus degimo varikliuose ir turi būti atitinkamai patobulintas.
Todėl į jį dedama įvairių rafinavimo medžiagų. Pirmiausia tai antidetonatoriai, kurie apsaugo degimą nuo stuktelėjimo. Kadaise populiarus antidetonatorius buvo tetraetilšvinas, kuris degimo metu išskiria nuodingas medžiagas. Dėl to jis buvo pakeistas kitu agentu ir taip prasidėjo bešvinio benzino era.
Kas yra stuktelėjimas degimo metu?
Stuksenantis degimas, sutrumpintai vadinamas LSPI (nuo Low Speed Pre-Ignition – mažo greičio uždegimas), benzininiuose varikliuose vyksta esant mažiems variklio sūkių dažniams. Jis pirmiausia pasireiškia mažo darbinio tūrio agregatuose ir tuose, kurie sukonstruoti pagal sumažintos pavaros principą.
Kaip rodo pavadinimas, stuksenimas reiškia savaiminį oro ir degalų mišinio užsiliepsnojimą dar prieš kibirkšties atsiradimą uždegimo žvakėje. Tai yra, prieš suspaudimo takto pabaigą.
Dėl to susidaro smūginė banga, sklindanti milžinišku greičiu – 300-500 m/s. Tai labai pavojingas reiškinys, dėl kurio gali būti net rimtai pažeista alkūnės ir stūmoklio sistema. Stuksenantis degimas pasireiškia garsiu variklio ūžimu, kuris virsta skambėjimo garsu.
Įdomu tai, kad stuksenantis degimas yra intensyvesnis šiuolaikiniuose pavaros agregatuose nei senesniuose. Taip yra dėl to, kad jiems būdingas didesnis mišinio suspaudimo laipsnis degimo kameroje.
Kokia yra stuksenančio degimo priežastis? Pirmiausia tai prasta degalų kokybė. Paprastai kuo didesnis benzino oktaninis skaičius, tuo lėtesnis ir sklandesnis degimas. Kita vertus, dėl mažo oktaninio skaičiaus jis tampa trumpu, bet smarkiu procesu.
95 ar 98 oktaninio skaičiaus benzinas: ko geriau įsipilti?
Gamintojai nurodo, kokios rūšies degalus naudoti. Būtent to ir turėtume laikytis. Juk svarbu nepamiršti, kad konkretus variklis skirtas konkrečiam benzinui. Taip siekiama subalansuoti jo parametrus, tokius kaip našumas, efektyvumas, galia ar ekonomiškumas.
Svarbu tai, kad naujesniuose varikliuose įrengti jutikliai, kurie aptinka degimo stuktelėjimą, taip užkertant kelią pavaros bloko pažeidimams ir perkaitimui. Dauguma gamintojų dabar rekomenduoja naudoti 95 oktaninio skaičiaus arba aukštesnio oktaninio skaičiaus benziną.
Net jei rekomenduojama naudoti 98 oktaninius degalus, varikliui neturėtų nieko blogo nutikti, jei retkarčiais bus naudojami 95 oktaniniai degalai. Tačiau jei vietoj 95 oktano benzino įpilsime, pavyzdžiui, 98 oktano benzino, galia gali padidėti keliais procentais.
Tik kad praktiškai naudotojas to nepajunta ir tai yra matavimo paklaidos ribose.
Kas yra bešvinis benzinas?
Bešvinis benzinas yra degalų rūšis, skirta keturtakčiams ir dvitakčiams varikliams. Jis buvo pradėtas naudoti kaip anksčiau naudoto etanolio pakaitalas. Skirtingai nuo bešvinio benzino, jo sudėtyje nėra kenksmingo tetraetilšvino. Bešviniame benzine jo vaidmenį perėmė terc-butilo eteriai, pavyzdžiui, terc-butilmetilo eteris.
Kur naudojamas didelio oktaninio skaičiaus benzinas?
Aukšto oktaninio skaičiaus benzinai – tai benzinai, kurių oktaninis skaičius yra nuo 98 iki 102 oktanų. Prisiminkite, kad kuo didesnis oktaninis skaičius, tuo didesnis atsparumas stuktelėjančiam degimui.
Nėra jokių kontraindikacijų pilti aukšto oktaninio skaičiaus benziną. Priešingai. Jis turi daug privalumų, pvz:
- jis apsaugo variklį nuo stuktelėjimo
- daugiau priedų sumažina neapsaugotų variklio viduje esančių komponentų koroziją
- valymo priedai padeda pašalinti anglies nuosėdas
Dažnai didelio oktaninio skaičiaus benziną rekomenduojama naudoti sportiniuose automobiliuose, kuriuose naudojamas stipriai padidinto galingumo agregatas.
Žemas ir aukštas suspaudimo laipsnis ir oktaninis benzino skaičius
Suspaudimo laipsnis, kitaip vadinamas kompresijos koeficientu, yra erdvės virš stūmoklio, kai stūmoklis yra ties apatiniu viduriu, ir erdvės virš stūmoklio, kai stūmoklis yra ties viršutiniu viduriu, santykis. Kitaip tariant, tai slėgių skirtumas degimo kameroje tuo metu, kai degalų ir oro mišinys paduodamas į cilindrą, ir uždegimo momentu.
Kuo didesnis variklio suspaudimo laipsnis, tuo didesnė galia gaunama naudojant mažiausią mišinio kiekį. Šiuo metu jis paprastai yra 10:1, tačiau gali būti ir didesnis. Dėl šios priežasties tokiems jėgos agregatams rekomenduojama naudoti didelio oktaninio skaičiaus degalus, kurie užtikrina, kad nebus savaiminio užsidegimo.
Kita vertus, esant mažesniam suspaudimo laipsniui (pvz., turbokompresoriniai varikliai turi mažesnį suspaudimo laipsnį), didelio oktaninio skaičiaus degalai nereikalingi.
Dažniausiai užduodami klausimai
Oktaninis skaičius – kaip jis nustatomas?
Oktaninis skaičius nustatomas atliekant bandymus laboratorijoje. Jo metu lyginamos bandomojo variklio, kuriam degalai naudojami pagal etaloninių degalų parametrus, eksploatacinės savybės. Jie gaunami sumaišius izoktaną ir n-heptaną.
Kas yra 1 oktaninis skaičius?
1 oktanas yra vienetas, rodantis, kiek suspaudimo degalai gali atlaikyti prieš savaiminį degimą.
Ką reiškia, kad benzinas yra 95 oktaninio skaičiaus?
Tai reiškia, kad benzine yra 95% izoktano ir 5% n-heptano.